۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

69 فروند شناور مغروقه در اروند و کارون باقی مانده است

مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر از رشد 21 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در این بندر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۵۴۶
69 فروند شناور مغروقه در اروند و کارون باقی مانده استعادل دریس در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 43 هزار و 500 TEU تخلیه و بارگیری کانتینر در بندرخرمشهر به ثبت رسیده است. 
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: این میزان تخلیه و بارگیری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 21 درصدی را نشان می دهد.
این مقام مسئول در استان خوزستان در ادامه افزود: طی این مدت حجم و تخلیه بارگیری کالا در بندر خرمشهر به 621 هزار و 835 تن رسیده است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: بر اساس آمار اخذ شده طی هشت ماهه سال جاری 234 هزار و 9۴۱ تن کالا به کشور کویت بارگیری شده است.                                                 
دریس در ادامه به واردات بیش از هفت هزار و 621 دستگاه خودرو طی هشت ماهه سال جاری به بندرخرمشهر اشاره کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 39 درصدی را نشان می دهد.                                     
وی ادامه داد: بیش از 29 هزار و 604 مسافر طی این مدت از طریق پایانه دریایی خلیج فارس بندرخرمشهر تردد داشته اند.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطر نشان کرد: در این بازه زمانی تردد بیش از 41 هزار و 199 دستگاه وسیله نقلیه سنگین و پهلوگیری دو هزار و 299فروند شناور در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است.            
13 فروند مغروقه از اروند رود خارج شده است                
وی در ادامه در خصوص اثرات باقی ماندن شناورها در آبهای کارون و اروند اظهار داشت: وجود شناورهای مغروقه، کاهش ضریب ایمنی، تردد شناورها، انباشت گل و لای در بستر رودخانه های اروند و کارون و کاهش عمق آب را در پی دارد.
دریس در خصوص شناورسازی مغروقه ها در اروند رود گفت: از زمان آغاز پروژه خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه در اروند رود، تاکنون 13 فروند مغروقه از این رودخانه خارج سازی شده است.                                                        
وی خاطرنشان ساخت: عملیات خارج سازی 26 فروند مغروقه دیگر نیز از سوی اداره بندر و دریانوردی خرمشهر در دست اقدام است.
به گفته این مقام مسئول در استان خوزستان، هم اکنون پروژه خارج سازی مغروقه ها با اعتباری بالغ بر 625 میلیارد ریال در حال اجراست.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر خاطر نشان کرد: تاکنون 177 فروند مغروقه از آب های اروند و کارون خارج سازی شده اند.                                    
وی اذعان داشت: مغروقه های خارج شده طی سالهای اخیر شامل 52 فروند از اروند رود و 125 فروند از رودخانه کارون بوده است.
دریس تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، 69 فروند مغروقه دیگر هنور در دو رودخانه اروند رود و کارون باقی مانده است که هر چه سریعتر نسبت به خارج سازی آنها اقدام می شود.                                     
مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر خاطرنشان ساخت: خارج سازی مغروقه های واقع در وسط آبراه اروند رود که به سمت ساحل ایران قرار گرفته اند، نیازمند اخذ مجوز از کمیته حقوقی اروند رود است که مراحل آن از سوی وزارت امور خارجه پیگیری می شود.
وی اذعان داشت: به طورعموم شناورهایی که از اروند و کارون خارج سازی می شوند دارای عمر بالای 30 سال هستند و دیگر قابلیت کاربری به عنوان شناور را نخواهند داشت.                                                                   
دریس تصریح کرد: اما در صورتی که مغروقه های خارج سازی شده امکان بازسازی مجدد داشته باشند پس از انجام عملیات تعمیر و بازسازی و اخذ مجوزهای لازم از مؤسسات و رده بندی سازمان بنادر در صورت آمادگی شناور جهت استفاده مجدد، به ناوگان دریایی اضافه می شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار