۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

سود و زیان چابهار پیش بینی نشده است

مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان گفت: آریا بنادر یک شرکت خصوصی و دارای چهار هزار سهامدار حقیقی است و تمام سرمایه این شرکت از سوی سهامداران و بصورت افزایش سرمایه پرداخت می شود .
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۰۴۴۲
سود و زیان چابهار پیش بینی نشده است
ابراهیم یاسری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به حجم سرمایه گذاری برای توسعه و تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده با سازمان بنادر و دریانوردی دویست و ده هکتار زمین از فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در اختیار شرکت آریا بنادر ایرانیان قرارداده شده تا آنرا تجهیز و از آن به مدت 30 سال بر اساس طرح توجیهی فنی و اقتصادی بهره برداری کند.
وی افزود: بر اساس این قرارداد، این شرکت باید چهار صد و سه میلیون دلار در این بندر سرمایه گذاری کند این سرمایه بصورت خرید تجهیزات خشکی و دریایی؛ از جمله مکنده غلات، گنتری کرین، آرتی جی، ریچ استاکر و... و تجهیزات دریایی همانند یدک کش، لایروب، شناور امداد و نجات و... است.
نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آریا بنادر ایرانیان با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: از کل مبلغ سرمایه گذاری سیصد و سی میلیون دلار از سوی صندوق توسعه ملی بعنوان تسهیلات از طریق بانک عامل که بانک توسعه صادرات است، پرداخت می شود و مابقی این مبلغ می بایست از منابع داخلی شرکت تامین شود. بنابراین سهم صندوق از این سرمایه گذاری 82 درصد است و آورده شرکت آریا بنادر 18 درصد معادل 73میلیون دلار است. 
وی با اشاره به قانون "حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور تصریح کرد: دراین راستا خرید هر یک از تجهیزات بصورت مشارکت با بانک توسعه صادرات است و از سوی دیگر به دلیل اینکه این تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد، تمامی تجهیزات باید ارزی و از خارج کشور خریداری شود، ضمن اینکه درقرارداد با بانک, شرکت آریا بنادرمتعهد شده تا قانون حداکثراستفاده ازتوان فنی ومهندسی داخلی را رعایت کند.
وی دراین باره ادامه داد: در این راستا در هر مرحله که می خواهد LC باز شود، بانک استعلامی از سازمان توسعه و تجارت مبنی برعدم توان ساخت در ایران و یا رعایت 30 درصد مشارکت سازندگان داخلی را اخذ می کند و تا این استعلام از سوی سازمان توسعه و تجارت تایید نشود، LC باز نمی شود.
یاسری با اشاره به تعهد شرکت آریا بنادر مبنی برتامین 63 میلیون دلار اذعان داشت: این مبلغ از طریق افزایش سرمایه تامین خواهد شد که می بایست به 300میلیارد تومان برسد، بر این اساس می توان برای این افزایش سرمایه از اشخاص حقیقی وحقوقی که آمادگی سرمایه گذاری در این پروژه را دارند نیز یاری ستاند که تا به امروز مذاکراتی در این باره با چند شرکت انجام شده است، این شرکت باید در پنج مرحله سرمایه خود را به 300 میلیارد تومان افزایش دهد، که بر اساس قانون به صورت حق تقدم عرضه می شود، در صورتی که سهامداران این حق تقدم را خریداری نکنند این سهام در اختیار هیئت مدیره قرار می گیرد که با رعایت قوانین به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر واگذار شود. 
وی مدت زمان افزایش سرمایه را همزمان با گشایش LCعنوان کرد واذعان داشت: فرصت اعلام شده برای خرید تجهیزات دو سال و بازپرداخت اقساط به بانک هشت سال که مجموعا 10 سال خواهد شد. با توجه به اینکه خرید تجهیزات از طریقLC است، پرداختها نیز به مرور خواهد بود، بنابراین افزایش سرمایه نیز در مدت دوسال صورت خواهد گرفت که از این دو سال 6 ماه سپری شده و 18 ماه دیگر باقی مانده است.
مدیر عامل شرکت آریا بنادرایرانیان با اشاره به اینکه تاخیری در بهره برداری ازاین بندروجود ندارد، اظهار داشت: سرعت در بهره برداری از فاز یک بندرچابهار به ضرر یا سود این شرکت نیست؛ چرا که برای خرید و سفارش، ساخت و نصب تجهیزات در بندر به دو سال زمان نیاز است .
یاسری درباره بازگشت سرمایه گفت: در بازگشت سرمایه و سوده دهی این پروژه نقش اساسی را خود شرکت برعهده دارد چرا که این شرکت باید به اندازه ای توانمند عمل کند تا بتواند در بندر ترافیک ایجاد کند و همچنین در طرح توجیهی به بانک موظف است در طی دو سال تجهیزات خریداری و در طی هشت سال اقساط تسهیلات پایان یابد و پیش بینی این است که این پروژه عظیم در زمان تعیین شده به سوددهی برسد.
وی دراین باره یادآور شد: طرح توسعه چابهار تا به امروز راه اندازی نشده است و ورود آریا بنادر به این پروژه با ریسک همراه بوده است. اما با این امید که خطوط ریلی، پسکرانه، جاده های مورد نیاز تا شروع عملیات این شرکت به بهره برداری برسد تا بتوان خدمات با کیفیتی به صاحبان کالا ارائه شود، این ریسک را متقبل شده است.
مدیرعامل شرکت آریا بنادر با اشاره به تکلیفی که ازسوی مقام معظم رهبری درباره توسعه سواحل مکران شده است، عنوان کرد: تمامی دستگاهها و نهادها باید تلاش کنند تا این سواحل توسعه یابد بنابراین ، شرکت آریا بنادرایرانیان نیز این وظیفه را بر دوش خواهد کشید و امید است که در این طرح به نتایج خوبی برسد.
یاسری با اشاره به برنامه ریزیها برای بازگشت سرمایه در زمان کوتاه گفت: درحال حاضر سهام داران باید پول نقد بیاورند چرا که تمام سرمایه با افزایش سرمایه ایجاد خواهد شد.
وی بازگشت سرمایه را بلند مدت دانست و عنوان کرد: اگر این شرکت در این پروژه متضرر شود، انتظاردارد دولت کمک کند اما به علت اینکه مدیران این شرکت می دانستند بازگشت سرمایه در کوتاه مدت رخ نخواهد داد، قرارداد30 ساله منعقد کرده اند و تا به امروز کارشناسان به یقین پیش بینی نکرده اند که چابهار سود یا ضررمی دهد. بنابراین امید است که مشکلی رخ ندهد، البته مقاماتی که پیشنهاد این پروژه را به شرکت داده اند حتما در شرایط اضطرار دست این شرکت را خواهند گرفت؛ همانطور که دولت در دوران تحریم، تولیدکنندگان را تنها نگذاشت، با توجه به اینکه این شرکت خصوصی است و حدود چهارهزار نفر اشخاص حقیقی وچند شرکت حقوقی سهامدار دارد و این اشخاص به امیدی در این شرکت سرمایه گذاری می کنند واز سویی درست است که مدیران این شرکت عرق ملی دارند اما باید جوابگوی سود و زیان سهامداران نیز باشند و با توجه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و دیگرمسئولان برای توسعه سواحل مکران، امید است که بتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

رضا Iran (Islamic Republic of) ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
0
0
اقای یاسری این صحت دارد که در قرارداد مذکور این شرکت از مجموع درآمدها بیش از 99 درصد درآمد به آریا بنادر ایرانیان می رسد و تنها کمتر از یک درصد سهم سازمان بنادر و دریانوردی می شود؟
آخرین اخبار