۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

تهدید محیط زیست دریایی هرمزگان با آلودگی های نفتی

اکتشافات نفت، استخراج، انتقال، پالایش، تصادفات دریایی، آب توازن و قاچاق سوخت از جمله تعارضات محیط زیست دریایی توسط انسان است که محیط زیست آبهای استان هرمزگان را به مخاطره انداخته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۴۳۷
تهدید محیط زیست دریایی هرمزگان با آلودگی های نفتی
مدیر کل اداره محیط زیست استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از مجموع مناطق تحت مدیریت در استان هرمزگان یک ذخیره گاه زیستکره، 6 منطقه حفاظت شده وچهار تالاب بین المللی در نوار ساحلی قرار دارد.
مجید وفادار ادامه داد: همچنین از 14جزیره در استان، جزیره شیدور تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی ، جزیره هندورابی تحت عنوان پناهگاه حیات وحش و جزیره فارور تحت عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار دارد .
وی خاطرنشان ساخت: همچنین جزیره شیدور نیز به عنوان تنها آبسنگ مرجانی جزیره ای حفاظت شده کشورمحسوب می شود که تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان هرمزگان قرار دارد.                                                        
به گفته وفادار، از حدود 1.4 میلیون هکتار مساحت تالاب های بین المللی ایران شامل 22 تالاب، 206 هزار و 706 هکتار تالاب در قالب چهار تالاب بین المللی در استان هرمزگان قرار گرفته است.                             
این مقام مسئول در استان هرمزگان بیان داشت: بیش از نیمی از آبهای تحت حاکمیت کشوربه این استان تعلق دارد .
وی دیگر ویژگی های محیط زیست دریایی استان هرمزگان را جنگل های مانگرو به وسعت 20 هزار هکتار، بسترهای علفی، زیستگاههای جلبکی با بیش از 100 گونه ،پهنه های گلی جزر و مدی در وسعت بیش از 300هزار هکتار، سواحل شنی و ماسه ای با بیش از 400 کیلومتر وسعت ، کرانه های سنگی، مصب رودخانه های دائمی و بیش از 60 خور بزرگ و کوچک دانست.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان خاطرنشان ساخت: همچنین دومین و سومین امکان غنی زیستی دنیا شامل جوامع مرجانی وجنگل های مانگرو درآبهای ساحلی استان قرار دارد.
وی اکتشافات نفت، استخراج،انتقال ،پالایش،تصادفات دریایی،آب توازن و قاچاق سوخت را از جمله تعارضات محیط زیست دریایی توسط انسان عنوان کرد که محیط زیست آبهای استان را به مخاطره انداخته است.
وفادار ساخت و ساز در سواحل و تخریب زیستگاههای ساحلی و دریایی ، تخلیه زباله ومواد زاید ، مانورهای نظامی و انفجارات را از دیگر مواردی دانست که باعث تهدید محیط زیست دریایی در هرمزگان شده اند.
وی همچنین فعالیتهای صیادی را عامل مهم دیگری در تخریب محیط زیست منطقه عنوان کرد و گفت: صید بی رویه وغیر مجاز، تکثیر و پرورش آبزیان در دریا از جمله اثرات مخرب صیادی محسوب می شوند. 
این مقام مسئول در استان هرمزگان، آلودگی های حرارتی ناشی از صنایع، آب شیرین کن ها و نیروگاههای تولید برق را در آلودگی آبهای استان بسیار تاثیر گذار دانست.
مدیر کل اداره محیط زیست استان هرمزگان در ادامه گفته های خود همچنین آلودگی هوای منطقه را در آلودگی دریا بسیار تاثیر گذار اعلام کرد و گفت: این آلودگی در هوا بیشتر ازصنایع ساحلی ،سکوهای نفتی و شناورها در دریا ایجاد می شود. 
وفادار، لایروبی اسکله ها و بندرگاه ها در سواحل، ایجاد تاسیسات و تسهیلات گردشکری در سواحل، فعالیتهای کشاورزیو خکشکسالی وکاهش روان آبهای ساحلی را در آلودگی آبهای استان هرمزگان بسیار موثر اعلام کرد.
وی اذعان داشت: همچنین فعالیت های کشتیرانی در منطقه با تخلیه زباله، آب توازن، تخلیه مواد نفتی، فاضلاب و .. نیز در آلودگی آبهای هرمزگان بسیار تاثیر گذار است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان، احداث سد روی رودخانه ها، مخاطرات ناشی از فعالیت های اقتصادی درنواحی ساحلی شامل نیروگا هها ، آب شیرین کن ها ، پالایشگاهها، اسکراپ غیر اصولی شناورها،پدیده های جهانی محیط زیست از جمله گرم شدن جهانی ،افزایش سطح دریاها،تغیراقلیم و نیز قاچاق سوخت از دیگر عوامل اصلی آلوده کننده آبهای استان هرمزگان محسوب می شوند.
برچسب ها: آلودگی نفتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار