۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
فعالیت 140 هزار صیاد مجاز در کشور

صیادان غیر مجاز؛ عاملان کاهش صید در سواحل شمالی

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از ضرورت برخورد تمام دستگاه های فعال در نوار ساحلی شمال کشور در برخورد با صیادان غیر مجاز خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۳۹۵
صیادان غیر مجاز؛ عاملان کاهش صید در سواحل شمالی مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به افزایش صید ماهیان استخوانی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته گفت: متاسفانه یکی از مهمترین دلایل کاهش میزان صید این گونه ماهیان در سالهای اخیر، حضور صیادان غیر مجاز است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه همکاری فرابخشی در زمینه برخورد با صیادان غیرمجاز باید صورت گیرد، اظهار داشت: ضروری است تمام دستگاه های فعال در نوار ساحلی شمال کشور نسبت به مبارزه با صید های غیرمجاز برخورد لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: برخورد با صیادان غیرمجاز به معنای حفاظت از سهم صیادان مجازی است که در قالب شرکت های مختلف فعالیت می کنند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: سرانه صید هر شرکت در سال گذشته 5.5 تن بوده است که اگر این مقدار بین تمام اعضای شرکت که بالغ بر 50 نفر هستند شود، مقدار بسیار ناچیزی است.
به گفته آخوندی ،هم اکنون صیادان فعال در شرق میانکاله، ضعیف ترین قشر صیادان محسوب می شوند، چرا که در آن منطقه در مقایسه با سایر مناطق دریای خزر، صید به مراتب کمتری عاید صیادان می شود.
وی افزود: حال اگر در این منطقه شاهد حضور صیادان غیر مجاز نیز باشیم بنابراین صیادان ضعیف فعال در این منطقه ضعیف تر خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه باید متناسب با ظرفیت دریا از آن بهره برداری شود، اذعان داشت: جلوگیری از فعالیت صیادان غیرمجاز باعث به خطر افتادن نسل ماهیان استخوانی دریای خزر می شود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: هم اکنون 140 هزار صیاد مجاز در کشور فعالیت دارند که با کنترل صید غیرمجاز باید از آنها حمایت شود.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، رشد صید در دنیا طی 10 سال اخیر با کاهش نیم درصدی همراه بوده است اما در ایران در همین مدت شاهد رشد سه درصدی صید هستیم.
وی اذعان داشت: این رشد صید مدیون بازسازی ذخایر آبزیان و تدوین برنامه های جامع از سوی سازمان شیلات ایران جهت صید گونه های برداشت نشده یا کمتر برداشت شده است.
آخوندی در ادامه به صید انبوه فانوس ماهیان در سالهای اخیر به عنوان گونه ای جدیدی که در گذشته صید نمی شد، اشاره کرد و یادآور شد: صید فانوس ماهیان هم اکنون جزو سه اولویت نخست تعیین شده از سوی سازمان شیلات ایران در کنار پروژه های پرورش ماهی در قفس و توسعه پرورش میگو تعیین شده است
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بیان داشت: برنامه داریم تا پایان برنامه ششم توسعه صید این گونه ماهیان را سالانه به 100 هزار تن برسانیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران اضافه کرد: سال گذشته در مجموع 10 هزار تن فانوس ماهی صید شده که در مقایسه با میزان صید سال 93 از رشد 80 درصدی برخوردار بوده است.
وی میزان هدف گذاری تعیین شده برای صید فانوس ماهیان در سال جاری را 20 هزار تن عنوان کرد که در صورت تحقق آن شاهد رشد صد درصدی صید این گونه ماهی خواهیم بود.
آخوندی عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال جاری تعداد شناورهای فعال برای صید فانوس ماهیان در آبهای دریای به 70 فروند خواهد رسید.
به گفته وی، افزایش تعداد شناورهای فعال در صید فانوس ماهیان در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت تا بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه به صید سالانه 100 هزار تن دست یابیم.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یادآور شد: با توجه به ذخایر فراوان فانوس ماهیان در آبهای عمان در نظر داریم طی برنامه طولانی مدت صید این گونه ماهیان را سالانه به 300 هزار تن افزایش دهیم.
وی اذعان داشت: فانوس ماهیان عمدتاً با تبدیل شدن به پودر ماهی در مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت صادرات را نیز خواهند داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار