۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲

رشد 67 درصدی تخلیه کالا در بنادر گیلان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: طی هشت ماه نخست امسال، بنادر استان گیلان در مقایسه با سایر بنادر کشور در شمال و جنوب دارای بیشترین میزان نرخ رشد بوده اند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۳۹۱
رشد 67 درصدی تخلیه کالا در بنادر گیلانحسین چراغی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بنادر گیلان کماکان روند روبه رشد خود را در زمینه تخلیه و بارگیری کالا طی می کنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: طی هشت ماه نخست امسال، بنادر استان گیلان در مقایسه با سایر بنادر کشور در شمال و جنوب دارای بیشترین میزان نرخ رشد بوده اند و بیشترین سهم را از تجارت دریای خزر به خود اختصاص داده اند.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده طی هشت ماه نخست امسال میزان تخلیه کالا در بنادر گیلان با رشد 67 درصدی و میزان بارگیری با رشد 10 درصدی همراه بوده است.
وی یادآور شد: بر این اساس میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان طی هشت ماهه نخست سال با 45 درصد رشد همراه بوده است.
چراغی گفت: این در شرایطی است که سایر بنادر شمالی خزر در تخلیه و بارگیری کالا با رشد منفی همراه هستند و تنها بنادر گیلان هم اکنون دارای رشد تخلیه و بارگیری را شاهد هستند که این امر برای بنادر گیلان افتخار بزرگی محسوب می شود.
این مقام مسئول در استان گیلان، هماهنگی با سازمان های اثر گذار در زمینه حمل و نقل در راستای کاهش قیمت تمام شده تخلیه و بارگیری و تسهیل تجارت از طریق بنادر گیلان جهت سرعت دهی جریان کالا در بندر انزلی را مهمترین عوامل موفقیت بنادر گیلان در رشد تخلیه و بارگیری عنوان کرد.
وی اذعان داشت: همچنین سازمان های موازی با اداره بنادر و دریانوردی گیلان از جمله منطقه آزاد انزلی، گمرک، پایانه ها و .. همکاری لازم را جهت سرعت دهی به جریان کالا در بندر انزلی را داشتند تا نهایتاً بتوانیم طی هشت ماهه نخست سال با رشد 45 درصدی همراه باشیم.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: امیدواریم با تداوم روند رشد در بنادر گیلان، بتوانیم جایگاه نخست در میان بنادر شمال را که پس از چهار سال به خود اختصاص داده ایم، همچنان حفظ کنیم و با سرعت بیشتری پله های ترقی را در بنادر گیلان سپری کنیم.
به گفته وی، عمده کالاهایی که از طریق بنادر گیلان به کشور وارد می شود به طور عمده شامل آهن آلات، چوب، تخته، گروه غلات به طور عمده جو و ذرت، مواد سوختی و روغن خوراکی است که این کالا ها از کشورهای حاشیه دریای خزر به کشور وارد می شوند.
چراغی خاطرنشان ساخت: همچنین عمده کالاهای صادر شده از بنادر گیلان شامل مواد غذایی، مواد پتروشیمی و مواد اولیه ساختمانی است که این کالاها نیز به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده و ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت.
این مقام مسئول در استان گیلان در ادامه گفته های خود در خصوص وضعیت تخلیه و بارگیری در بندر آستارا گفت: هم اکنون طی هشت ماهه نخست سال شاهد رشد دو درصدی در میزان تخلیه و بارگیری در این بندر مهم شمالی کشور هستیم.
مدیر اداره بنادر دریانوردی استان گیلان گفت: با افتتاح یک پست اسکله جدید در این بندر، ظرفیت تخلیه وبارگیری بندر آستارا از 500 تن در سال به یک میلیون تن افزایش یافت که این امر تاثیر بسزایی در رشد فعالیت های بندری آستارا داشته است.
وی تاکید کرد: امیدواریم با ادامه طرح های توسعه ای در بندر آستارا در آینده ای نه چندان دور شاهد افزایش روند رشد تخلیه و بارگیری در این بندر باشیم.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

غنجی Iran, Islamic Republic of ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
0
0
سلام

متاسفانه هنوز منطق غلط در ندیدن خطوط کشتیرانی به عنوان مهمترین مولفه در افزایش کارایی بنادر و تجارت ادامه دارد.

علیرغم گرانی بنادر ایران و خصوصا تفاوت فاحش با بنادر حوزه خزر خط کشتیرانی خصوصا کشتیرانی دریای خزر با کاهش نرخ حمل خکد نقش بی بدیلی در رونق انزلی داشته که ظاهرا اصلا مورد نظر دوستان محترم سازمان نیست این در حالی است که حتی بندر استارا هم با تلاش و حمایت کشتیرانی دریای خزر اغاز بکار کرد و ادامه داده است

باید همه با همه تلاش کنیم تا تجارت رونق گیرد و همه منتفع شوند

مطمینم اگر تغییر رویکرد در بنادر گیلان رخ ندهد و کاهش هزینه خطوط رخ ندهد قطعا اتفاقی که برای امیراباد افتاد حتما برای انزلی خواهد افتاد.
آخرین اخبار