۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

افزایش 50 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

صید ماهیان استخوانی در آبهای دریای خزر از ابتدای مهر ماه تاکنون با افزایش 50 درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۳۳۳
افزایش 50 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از زمان شروع فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر تاکنون، صید این گونه ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 50 درصدی همراه بوده است.                                                                
مختار آخوندی ادامه داد: بر اساس این آمار در مجموع آبهای سه استان شمالی، تاکنون 640 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده است.
وی با اشاره به اینکه ماهیان سفید، کفال و کپور سه گونه اصلی هدف صید صیادان پره در دریای خزر محسوب می شوند، گفت: همواره بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی به صید ماهیان سفید اختصاص داشته است اما از ابتدای امسال تاکنون صید ماهیان کفال در مقایسه با دو گونه دیگر پیشی گرفته است.
این مقا م مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: بر اساس آمار اعلام شده از مجموع 640 تن ماهی صید شده، 70 درصد آن به صید کفال ماهیان اختصاص داشته است.                                                                      
آخوندی اذعان داشت: صیدگاه اصلی کفال ماهیان در آبهای استان مازندران است و بیشترین صید نیز به این استان با صید 318 تن اختصاص داشته است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: میزان صید در آبهای گیلان 256 تن و در آبهای استان گلستان 65 تن تا کنون اعلام شده است.                                                 
به گفته وی، امسال صیادان ماهیان استخوانی در مجموع سه استان شمالی در قالب 123 تعاونی صیادی پره و در مجموع حدود 10 هزار صیاد فعال در امر صید ماهیان استخوانی در استان های گیلان، مازندران و گیلان فعالیت دارند.                              
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.    
وی با اشاره به کاهش چشمگیر صید ماهیان استخوانی در سال گذشته گفت: دلیل این امر بیشتر به آلودگی دریا و صید غیر مجاز مربوط می شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: سال گذشته در مجموع پنج هزار و500 تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان پره صید شد.                                                                    
آخوندی بیان داشت: از سوی دیگر شرایط نامساعد آب و هوایی و سرمای شدید در سال گذشته باعث کاهش میزان صید شد اما امسال نیز هر چند تعداد روزهایی که شرایط آب و هوایی نامساعد داشت، کم نبود اما شرایط در مقایسه با سال گذشته بهتر بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد: در پایان فصل صید امسال شاهد صید پربارتری در مقایسه با سال گذشته باشیم به طوری که رضایت صیادان جلب شود.
وی با اشاره به اینکه سالانه 300 تا 400 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های منتهی به دریا رها سازی می شوند، اذعان داشت: این امر که در راستای بازسازی ذخایر صورت می گیرد، کمک شایانی به افزایش ذخایر ماهیان دریای خزر کرده است.
به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، از این میزان بچه ماهی رهاسازی شده بخش عمده ای از آن بچه ماهی سفید است.
وی یادآور شد: در بخش بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر ایران در میان سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار فعال تر عمل می کند.
آخوندی تاکید کرد: روسیه نیز در بخش رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در آبهای خزر طی سالهای اخیر فعال بوده است اما سایر کشورها تلاش چندانی برای بازسازی ذخایر دریای خزر انجام نمی دهند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار