۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

ایران به لایحه موافقت نامه پاریس پیوست

با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایران به لایحه موافقت نامه پاریس که مربوط به تغییرات آب و هوایی است، می پیوند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۰۲۵۲
ایران به لایحه موافقت نامه پاریس پیوستبه گزارش خبرنگارپارلمانی مانا صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با پیوستن ایران به لایحه موافقتنامه پاریس که مربوط به تغییرات آب و هوایی است،  با اکثریت آرا موافقت شد.
بنا براین گزارش براساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه پاریس مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده است که به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع کند.
همچنین براساس تبصره ذیل این ماده واحده رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه و پیوست های آن موضوع مواد 22 و 23 موافقتنامه و اصل 139 قانون اساسی در مورد حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده 24 آن الزامی است.
در مقدمه این لایحه نیز ذکر شده است: با توجه به لزوم واکنش موثر و تدریجی نسبت به تهدید فوری تغییرات آب و هوایی براساس بهترین دانش علمی موجود و با عنایت به نیازهای خاص و شرایط ویژه کشورهای عضو کنواسیون چهارچوب ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا بخصوص کشورهایی که به طور ویژه در برابر عوارض نامطلوب تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند و ضرورت تامین مالی و انتقال فناوری در این زمینه وجود دارد این لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
موافقتنامه پاریس یک برنامه جهانی برای مقابله با روند تغییر اقلیم، نگهداری، افزایش میانگین دمای جهان به زیر دو درجه سانتیگراد از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش توانایی جوامع به انطباق و سازگاری با عوارض نامطلوب تغییر اقلیم است.
همچنین این برنامه به طور عمده مبتنی بر مشارکت ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان است که شامل تعهدات آنها در این زمینه برای دوره 2020 و 2030 است.
بر اساس این گزارش لایحه موافقتنامه پاریس که در اجلاس بیست و یکم کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم در پاریس تصویب شد در جلسه 23 تیر هیئت دولت نیز به تصویب رسیده که تاکنون 187 کشور نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست که برای بررسی لایحه موافقتنامه پاریس در مجلس حضور داشت، گفت: سال هاست که اقتصاد و محیط زیست کشور دارای الگوی غلط مصرف انرژی است وایران 9 برابر اروپا انرژی مصرف می‌کند، که نتیجه آلودگی هوا در شهرهای ایران است.
معصومه ابتکارافزود: ایران رتبه 9 در انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد
وی با بیان اینکه دولت برنامه اقتصادکاهش کربن را به تصویب رسانده است گفت: برای کاهش الودگی ، کاهش گازهای گلخانه ای وکاهش شدت انرژی، نیز برنامه هایی ارائه شده است وهمچنین در این لایحه بحث گرد و غبار نیز به عنوان یک مساله زیست محیطی عنوان شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: افزایش دما، خشکسالی و شرایط ویژه آب و هوایی در ایران یکی از نتایج تغییر اقلیم است و ایران با پیوستن به این توافق می‌تواند برای جبران خسارت ها، حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها اقدامات موثری را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ایران برای حفظ منافع خود و در راستای جامعه جهانی گام‌های خوبی را برای آینده کشور خواهد برداشت، تصریح کرد: ایران صد و ششمین کشور دنیاست که به این توافق می‌پیوندد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار