۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

اتمام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای عمان

رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از اتمام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای دریای عمان خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۰۲۴۷
اتمام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای عماندکتر تورج ولی نسب در گفتگو با خبرنگار مانا بیان کرد: یکی از بهترین ذخایر تجاری و ماهیان کف زی شامل شوریده، هامور، حلوا سفید، شانک، یال اسبی و ... در آبهای جنوبی کشور ما زیست می کنند.
رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ادامه داد: به منظور اعمال مدیریت ذخایر و تعیین میزان ذخایر این آبزیان هر ساله گشت های تحقیقاتی با استفاده از کشتی تحقیقاتی فردوس یک در آبهای خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود.
وی تصریح کرد: این گشت از آبهای مرزی ایران و پاکستان در استان سیستان و بلوچستان شروع می شود و تا آبهای مرزی ایران و عراق در استان خوزستان ادامه خواهد داشت.
وی اذعان داشت: به منظور انجام گشت ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی، آبهای دریای عمان و خلیج فارس در مجموع به 17 منطقه تقسیم می شود و این مناطق نیز به لایه های مختلف عمقی دسته بندی می شوند.
به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی کشور به روش مساحت جاروب شده و با استفاده از تور ترال کف انجام می گیرد.
دکتر ولی نسب یادآور شد: به این منظور 300 ایستگاه در کل منطقه آبهای جنوبی تعیین می شود و در هر یک ایستگاه به مدت یک ساعت تورکشی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ارزیابی گشت ذخایر در آبهای جنوب در آبهای دریای عمان از مهرماه آغاز شده بود، گفت: روز گذشته گشت ارزیابی ذخایر دریای عمان در محدوده استان های سیستان و بلوچستان و دریای عمان به اتمام رسید.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته گشت ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی از آذر ماه در آبهای خلیج فارس و در استان هرمزگان از سرگرفته خواهد شد.
رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، اذعان داشت: طی این گشت با نمونه برداری در هر ایستگاه تمام آبزیانی که در تور صید می شوند، شناسایی ، جداسازی، شمارش و توزین خواهند شد.
دکتر ولی نسب افزود: سپس با استفاده از فرمول های خاص، مقداری توده زنده و شاخص مهمی به نام صید بر واحد سطح محاسبه و دقیقا روند تغییرات توده زنده و این شاخص در مقایسه با سال های گذشته مشخص خواهد شد.
به گفته وی، تعیین نقشه پراکنش ماهیان به تفکیک گونه و گروه های آبزی نیز طی انجام گشت ارزیابی ذخایر آبهای جنوبی انجام خواهد گرفت.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: به این ترتیب می توان صید گاه های گونه های مختلف را مشخص کرد.
وی با اشاره به اینکه سه گشت تحقیقاتی در آبهای خلیج فارس شامل آبهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان از آذر ماه از سر گرفته خواهد شد، گفت: گشت ارزیابی ذخایر در منطقه خلیج فارس تا بهمن ماه امسال ادامه خواهد داشت.
رئیس بخش بیولوژی و ارزیابی ذخایر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی،یادآور شد: به منظور بهره برداری و حفظ ذخایر انجام گشت های تحقیقاتی طی هر سال بسیار ضروری است.
دکتر ولی نسب با اشاره به اینکه پروژه گشت ارزیابی ذخایر یک پروژه حاکمیتی محسوب می شود، اذعان داشت: بنابراین لازم است هر ساله بودجه ای مشخص برای انجام حتمی این پروژه در نظر گرفته شود.
این مقام مسئول در موسسه تحیقات علوم شیلاتی با اشاره به هزینه بالای نگهداری کشتی تحقیقاتی گفت: هزینه کشتی تحقیقاتی فردوس یک روزانه بین 20 تا 25 میلیون تومان است که با مدیریت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور این مبلغ تامین می شود.
وی بیان داشت: طی بیست سال گذشته به جز دو مورد، هر ساله شاهد برگزاری گشت های ارزیابی تحقیقاتی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان بوده ایم.
به گفته وی، اطلاعات و داده های ما در خصوص وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با هفت کشور دیگر واقع در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، منحصر به فرد است که این امر نتیجه تلاش های مستمر طی 20 سال گذشته بوده است که امیدواریم همچنان استمرار داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار