۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
از زمستان سال جاری آغاز می شود:

فعالیت مجدد شناور تحقیقاتی گیلان

ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا و خاویاری دریای خزر پس از توقف سه سال از زمستان امسال توسط شناور تحقیقاتی گیلان از سر گرفته خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۹۱۶
فعالیت مجدد شناور تحقیقاتی گیلان
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: یکی از مهمترین برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، انجام گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان آبهای خزر است.
دکتر محمد پورکاظمی با اشاره به اینکه این گشت ارزیابی ذخایر در آبهای دریای خزر به دو روش صورت می گیرد، افزود: ارزیابی صید پره ماهیان استخوانی شامل ماهی سفید، کپور و کفال یکی از این روش ها است که هر ساله با شروع فصل صید این گونه ماهیان از مهر ماه آغاز می شود.
وی یادآور شد: دراین گشت تحقیقاتی میزان ذخایر ماهیان استخوانی مشخص خواهد شد تا بر اساس آن بتوان میزان قابل برداشت را به شیلات استان های شمالی کشور اعلام کرد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با اشاره به  روش دیگر بررسی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا ماهیان ادامه داد: در روش دیگر باید با استفاده از شناورهای بزرگ تحقیقاتی صورت گیرد.
وی با بیان خرابی شناور تحقیقاتی گیلان،اذعان داشت: در حال حاضر سه سال است که بررسی ذخایر ماهیان خاویاری و کیلکا به صورت ترال صورت نمی گیرد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: در این مدت بررسی ذخایر ماهیان خاویاری از روی میزان ماهیان خاویاری که به دام صیادان پره می افتادند، صورت می گرفت.
وی با اشاره به نظارت مستقیم سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: صیادان پره مجاز به صید ماهیان خاویاری نیستند و در صورتی که ماهی خاویاری به تور آنها افتاد باید آن را به صورت زنده در اختیار سازمان شیلات قرار دهند تا پس از انجام تحقیقات لازم و پلاک گذاری آن ماهی در دریا رها سازی شود.
پورکاظمی همچنین در خصوص چگونگی ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا در فقدان  شناور تحقیقاتی گیلان گفت: این امر از طریق آماری که از سوی صیادان کیلکاگیر اعلام می شود، صورت می گیرد و به این ترتیب می توان میزان ذخایر سه گونه کیلکای دریای خزر را تاحدی مشخص کرد.
وی با اشاره به مراحل پایانی تعمیر کشتی تحقیقاتی گیلان گفت: در صورتی که مراحل کار به اتمام رسد، پیش بینی می شود ارزیابی ذخایر ماهیان کیلکا و خاویاری دریای خزر به روش ترال از فصل زمستان پس از سه سال توقف از سرگرفته شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به تعمیرات کشتی تحقیقاتی بیان داشت: در حال حاضر تعمیرات کشتی تحقیقاتی در بندر انزلی به اتمام رسیده است ودر پی تکمیل اقدامات لازم نظیراخذ گواهی نامه بین المللی تردد و نیز بیمه کردن آن برای حرکت این کشتی هستیم.
وی اعتبار تخصیص یافته برای نوسازی کشتی تحقیقاتی گیلان را 20 میلیارد ریال عنوان کردو افزود: بلافاصله پس از اتمام مراحل تعمیرات شناور تحقیقاتی گیلان، پروژه های برنامه ریزی شده برای گشت های تحقیقاتی در دریای خزر به وسیله این شناور آغاز خواهد شد.
به گفته پور کاظمی  گشت های تحقیقاتی در دریای خزر با همکاری ستاد ارگان های دریایی و معاونت علمی پژوهشی ریاست جمهوری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شناور تحقیقاتی گیلان، قدیمی ترین شناور تحقیقاتی کشور محسوب می شود، متذکر شد: این شناور می تواند تا اعماق بیش از هزار متر را پایش و نمونه برداری کند.
دکتر پورکاظمی خاطرنشان ساخت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری قرار است شناور تحقیقاتی گیلان به شناور ملی در جنوب خزر تبدیل شود.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، بر این اساس سایر ارگان های دریایی و تحقیقاتی نظیر محیط زیست، سازمان نقشه برداری، پروژهشگاه اقیانوس شناسی و دانشگاه های دریایی می توانند طبق برنامه زمان بندی مشخص در انجام کارهای تحقیقاتی خود از این شناور بهره مند شوند.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین به بهره برداری از شناور تحقیقاتی پژوهشگاه اقیانوس شناسی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: امید است با بهره برداری از این شناور نیز بتوان از آن در راستای ارزیابی ذخایر ابهای جنوبی کشور بهره مند شد.
برچسب ها: شناور صید انزلی
ارسال نظرات
آخرین اخبار