۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

آغازگشت تحقیقاتی ذخایرآبزیان خلیج فارس ودریای عمان

از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، گشت تحقیقاتی ارزیابی ذخایر آبزیان آبهای خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۹۱۵
آغازگشت تحقیقاتی ذخایرآبزیان خلیج فارس ودریای عمان
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا انجام گشت های ارزیابی ذخایر در آبهای کشور را عامل مهمی در بازسازی ذخایر آبزیان دانست و اظهار کرد: نتایج این گشت تحقیقاتی باعث می شود تا صیادان نیز با اعمال محدودیت صید در بازسازی ذخایر آبزیان نهایت را داشته باشند.
دکتر محمد پورکاظمی در ادامه اعلام کرد: این پروژه تحقیقاتی بسیار مهم هر ساله با تامین اعتبارات لازم به بهترین شکل ممکن انجام شود تا بتوانیم با حفظ ذخایر آبزیان به میزان قابل قبولی نیز برداشت از دریاها ی کشور داشته باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: با وجود مشکلات مالی فراوانی که هر ساله برای انجام این گشت های تحقیقاتی پیش روی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد اما نهایت تلاش خود را برای انجام سالانه این گشت ها در راستای کمک به بازسازی ذخایر انجام می دهیم.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اذعان داشت: گشت تحقیقات ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس و دریای عمان هر ساله پس از اتمام فصل صید در اوایل پاییز آغاز می شود و تا 135 روز ادامه خواهد یافت.
دکتر پور کاظمی اظهار کرد: فصل صید آبزیان در آبهای جنوبی کشور از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون سه هفته از برگزاری این گشت تحقیقاتی در آبهای جنوبی می گذرد، گفت: این گشت توسط کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با استفاده از شناور تحیقاتی فردوس در حال انجام است.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: این گشت در آبهای استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام می شود.
به گفته وی، هم اکنون گشت ارزیابی ذخایر در آبهای استان سیستان و بلوچستان طی سه هفته عملیات تحقیقاتی و پایش به اتمام رسیده است.
دکتر پورکاظمی بیان داشت: هم اکنون گشت تحقیقاتی ذخایر آبهای خلیج فارس و دریای عمان در آبهای استان هرمزگان آغاز خواهد شد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: سپس به ترتیب این گشت در آبهای استان های بوشهر و خوزستان انجام می شود.
وی مهمترین هدف از انجام گشت های تحقیقاتی را بررسی آخرین وضعیت ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان و مقایسه آن با آمار سال گذشته اعلام کرد تا به این ترتیب میزان برداشت سال آینده متناسب با وضعیت ذخایر به سازمان شیلات ایران اعلام شود.
وی اذعان داشت: این آمار ناشی از تحقیقات گشت ارزیابی در کمیسیون عالی سازمان شیلات ایران بررسی خواهد شد و در نهایت طی آن در خصوص میزان قابل برداشت آبزیان برای سال بعد تصمیم گیری می شود و محدودیت های لازم برای صیادان اعمال خواهد شد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، طی پایش های انجام شده در گشت های تحقیقاتی ارزیابی ذخایر، گونه های جدید و ظرفیت های جدید صید نیز مشخص خواهد شد.
 به گفته وی، طی پروژه های ارزیابی ذخایر اطلاعاتی از جمله فراوانی مطلق پراکنش آبزیان ، میزان قابل برداشت، طول بلوغ، طول استاندارد صید ، فراوانی نسبی و چشمه استاندارد ادوات صید به دست می آید که این فاکتورها نقش مهمی در صید آبزیان خواهد داشت.
دکتر پورکاظمی بیان داشت: با مشخص شدن این ظرفیت ها، برنامه های صید آن ها نیز تعیین می شود تا به این ترتیب شاهد افزایش بهره برداری از ذخایر آبهای خلیج فارس و دریای عمان باشیم.
وی خاطرنشان ساخت: به طور مثال صید گونه های جدیدی نظیر فانوس ماهیان که در اعماق بالای دریای عمان زیست می کنند، نمونه ای که با اعلام میزان ظرفیت بالای صید آن به سازمان شیلات ایران، طی چند سال اخیر شاهد برداشت قابل توجه این گونه از ماهیان هستیم به طوری که امسال 17 هزار تن از گونه فانوس ماهیان صید شده است.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان داشت: همچنین صید گونه های شبه شوریده و یال اسبی نیز بر اساس اعلام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور هم اکنون در حال انجام است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار