۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد

آغازعملیات خارج سازی 39 فروند مغروقه در اروندرود

در مراسمی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، عملیات خارج سازی 39 فروند مغروقه در آبراه اروندرود پنجشنبه شب در اسکله خانیان بندرگاه خرمشهر آغاز شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۹۸۹۰
آغازعملیات خارج سازی 39 فروند مغروقه در اروندرود
به گزارش خبرنگار مانا ، آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: خارج سازی این شناورهای مغروقه با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر 625میلیارد ریال انجام می شود.
وی گفت: به جز این شناورها، 18شناورمغروقه دیگر در سواحل عراق وجود دارد که در این ارتباط با مقامات عراقی رایزنی شده است.
وزیر راه و شهرسازی، مغروقه ها و لایروبی اروندرود را دو چالش اساسی بنادر خرمشهر و آبادان بیان کرد و گفت: برای اینکه این دو بندر به بالندگی و توسعه یافتگی دست یابند باید این دو چالش از پیش رو برداشته شود.
آخوندی، لایروبی اروندرود را بر اساس توافق نامه بین المللی 1975 الجزایر بر عهده دو کشور ایران و عراق دانست و افزود: لایروبی اروند گران و زمان بر است بنابراین باید دو کشور در لایروبی اروند سهم مشخصی داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد پس از خارج سازی مغروقه های زمان جنگ تحمیلی و سرو سامان بخشیدن مسایل امنیتی عراق، بلافاصله عملیات لایروبی اروندرود که بیش از چهار دهه است انجام نشده است عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی پیش بینی کرد ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر که هم اکنون پنج میلیون تن در سال است با لایروبی اروندرود و خارج سازی مغروقه ها افزایش یابد و نوسازی این بندر شتاب گیرد.
انعقاد قرارداد احداث خط آهن خرمشهر – بندر امام 
در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان، قرارداد احداث خط آهن خرمشهر – بندر امام بین سازمان منطقه آزاد اروند و راه آهن جنوب منعقد شد.
این خط آهن به طول 100 کیلومتر، ارتباط ریلی این دو بندر مهم کشور را برقرار کرده و بستر لازم را برای ترانزیت کالا و جابجایی مسافر فراهم می کند.
در مراسم انعقاد قرارداد احداث خط آهن خرمشهر – بندر امام اعلام شد با تکمیل خط آهن خرمشهر- بصره به طول 32 کیلومترامکان صادرات کالا به عراق از طریق بندر امام خمینی(ره) فراهم می شود.
وزیر راه و شهرسازی با ابراز تاسف از عدم تکمیل راه آهن شلمچه به بصره در موعد مقرر گفت: مسایل داخلی عراق و تامین نشدن اعتبار لازم از سوی عراقی ها ، این پروژه را متوقف کرده است.
آخوندی افزود: باید دولت عراق نیز در این طرح بزرگ و همچنین ساخت پل بر روی اروندرود مشارکت داشته باشد تا این پروژه به سرانجام برسد.
افتتاح خط دوم راه آهن بندر امام به اهواز
علاوه بر این پروژه ها، خط دوم راه آهن بندر امام به اهواز به طول 85کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی افتتاح شد.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ساخت این خط آهن که ظرفیت جابجایی کالا از بندر امام به سایر نقاط کشور را افزایش می دهد یک هزار میلیارد ریال هزینه کرده است.
همچنین در سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان ایستگاه راه آهن بندر ماهشهر روز پنجشنبه افتتاح و رسما به بهره برداری رسید.
آخوندی و هیئت همراه و استاندار خوزستان ،ایستگاه راه آهن را بوسیله قطار مسافری که از اهواز عازم ماهشهر بود افتتاح کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار