۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
لایروبی بندر جاسک تا پایان سال خاتمه می یابد

خط مسافری جاسک-مسقط عمان راه اندازی می شود

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از عملیات ساخت اسکله ۲۰۰ متری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان برای پهلو گیری شناورهای تجاری در بندر سیرک خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۹۸۳۹
خط مسافری جاسک-مسقط عمان راه اندازی می شود
به گزارش مانا محمد محسنی گفت: بندر شهید باهنر به عنوان هاب ترانزیت دام، خودرو و تره‌بار در کشور مطرح است ضمن آنکه محصولات فله و به طور محدود کانتینر نیز در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود.
وی افزود: ۷۰ درصد عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید باهنر به موضوع صادرات کالای غیرنفتی اختصاص دارد و این نماد اقتصاد مقاومتی است.
محسنی با بیان اینکه بندر شهید باهنر در حوزه صادرات تره‌بار و سیفی‌جات کشور، صادرات دام زنده و صادرات کود شیمیایی مقام اول را دارد، اظهار داشت: با توجه به موقعیت بندر شهید باهنر در استان هرمزگان مراودات تجاری استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان با این بندر برقرار است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنرادامه داد: در شرق استان هرمزگان غیر از بندر شهید باهنر بنادر دیگری نظیر جاسک، سیریک، تیاب به عنوان بنادر سه ‌گانه سواحل مکران و همچنین بندر هرمز به عنوان سند تاریخ دریایی کشور و بندر شهید حقانی وجود دارد.
اجرای پروژه های ۴۰۰ میلیارد ریالی در بنادر سه‌گانه سواحل مکران
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به هدف گذاری سازمان در اجرای پروژه های عمرانی اذعان داشت: مقرر شده است در اجرای پروژه های عمرانی و آماده‌سازی بنادر سه‌گانه جاسک، سیریک و تیاب به عنوان بنادر سواحل مکران تا مبلغ 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری شود. 
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بندر سیریک با پس کرانه ۸۰ هکتاری پس از لایروبی قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بالای ۱۰ هزار تن را دارد.خاطر نشان کرد: بندر جاسک در حوزه دریای عمان استراتژیک است که لایروبی آن تا پایان سال خاتمه می یابد.
محسنی از راه اندازی مرکز امداد و نجات دریایی برای اولین بار در بندر جاسک خبر داد و یادآورشد: با راه اندازی این مرکز خلأ حضور پایگاه امداد نجات دریایی در سواحل بندرعباس تا چابهار رفع خواهد شد.
وی همچنین افزود: در بندر جاسک اسکله‌های اختصاصی استقرار پهلوگیری شناورهای ناجی آماده نصب است.
محسنی با تأکید بر اینکه بندر تیاب از نظر قدمت دومین بندر در ایران است، اظهار داشت: تیاب با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال در حال لایروبی است و از نظر گردشگری ظرفیت‌های فراوانی دارد و نیاز است در راستای توسعه سواحل مکران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌ها رشد گردشگری در این سواحل باشد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنربا اشاره به مزایای گردشگری بندر تیاب تصریح کرد: بندر تیاب از بهترین خورهای طبیعی برخوردار است. جنگل‌های مانگرو، چندل و زیستگاه‌های طبیعی آبزیان دریایی از مزایای گردشگری بندر تیاب است.
وی با بیان اینکه ارتقای گمرک بندر تیاب در حال پیگیری است، گفت: در حال حاضر این بندر از بندری ملوانی به بندری تجاری ارتقاء یافته است، امید است در آینده نزدیک شاهد پذیرش شناورها بزرگ تجاری در این بندر باشیم .
محسنی خاطر نشان کرد: در راستای توسعه بندر تیاب به عنوان بنادر سه‌گانه سواحل مکران نصب باسکول ساخت انبار کالا انجام شد ضمن آنکه به زودی از سوی بخش خصوصی جایگاه سوخت شناورداران در این بندر ساخته می شود که توان تأمین سوخت روزانه صد فروند شناور را دارد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنرهمچنین از فعال شدن مرکز آموزش دریایی در بندر تیاب خبر داد.
وی بندر سیریک را از دیگر بنادر سه‌گانه مکران در استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: بندر سیریک نزدیک‌ترین بندر تجاری به عمان است که حدود ۶۱ مایل دریایی با عمان فاصله دارد و دروازه ورودی به سواحل مکران محسوب می‌شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر ادامه داد: بندر سیریک پس از بندر شهید رجایی از نظر پس کرانه در هرمزگان رتبه دوم را دارد.
محسنی با بیان اینکه در بندر سیریک عملیات ساخت اسکله ۲۰۰ متری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به زودی آغاز می‌شود تا شناورهای تجاری امکان پهلوگیری در آنجا داشته باشند، تاکید کرد: بندر سیریک به زودی زون اقتصادی دریایی کشور خواهد شد، از سوی دیگر آماده‌سازی ۱۶ هزار هکتار اراضی بندر سیریک در حال انجام است، همچنین به زودی اپراتوری این بندر به بخش خصوصی واگذار می‌شود که با تکمیل فرایند واگذاری بندر به بخش خصوصی رونق اقتصادی آن افزایش می‌یابد.
راه‌اندازی خط مسافری جاسک - مسقط عمان 
وی بندر جاسک را کامل‌ترین بندر در شرق هرمزگان معرفی کرد و گفت: به تازگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی خط مسافری جاسک - مسقط عمان اعلام آمادگی کرده است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به استقرار بزرگ ترین پایانه بین‌المللی سفرهای دریایی در بندر شهید باهنرافزود:  این پایانه دارای خط دریایی مسافری خصب ـ شارجه است که در هفته پنج سفردراین خط انجام می پذیرد.
وی گفت: همچنین مسیرهای مسافری از بندر شهید باهنر به دبی و مسقط از سوی  بخش خصوصی به زودی راه‌اندازی می‌شود.
محسنی ادامه داد: همچنین کشتی با ظرفیت ۱۸۰ صندلی به تازگی برای راه‌اندازی خط مسافری دریایی بندرعباس - کیش خریداری شده است و به زودی خط دریایی گردشگری در این مسیر راه‌اندازی می‌شود؛ طول مسیر پنج ساعت برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود قیمت بلیت شناور مذکور حدود صد هزار تومان باشد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اظهار داشت: همچنین خط بندر شهید باهنر - اسکله فجر قشم با لندیکراپت به زودی راه‌اندازی می‌شود و در آینده نیز مسیرهای دریایی جاسک - مسقط و بندرعباس - دبی راه‌‌اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار میلیارد ریال در توسعه بنادر سه‌گانه سواحل مکران در هرمزگان هزینه شده است، گفت: در دو سال اخیر در این سه بندر 4۰۰ میلیارد ریال پروژه درحال اجرا است.
وی گردشگری دریایی در سواحل مکران را از مصادیق توسعه آن عنوان کرد و گفت: ظرفیت گردشگری دریایی در سواحل مکران بالاست و باید سرمایه‌گذاری زیادی از سوی همه ارگان‌های دست‌اندرکار در این سواحل برای توسعه گردشگری انجام شود؛ خور آذینی در بندر سیریک از نظر گردشگری بی‌همتا است. در خور میناب هم شرایط گردشگری مناسبی است که اگر ارتقا یابد به توسعه اقتصادی ساحل‌نشینان در این منطقه کمک می‌کند.
آماده‌سازی ۴۶ فروند شناور مسافری برای نوروز ۹۶
محسنی با بیان اینکه ستاد سفرهای دریایی نوروز۹۶ در هفته جاری در سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورد،‌گفت: ۹۵ درصد مسافرت‌های دریایی کشور از هرمزگان انجام می‌شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با بیان اینکه پایانه مسافری بندر شهید حقانی سال گذشته افتتاح شد، گفت: برای اولین بار در تاریخ سفرهای دریایی سامانه فروش الکترونیکی و اینترنتی بلیت شناور فراهم شد.
فروش بلیت نوروزی شناورها از اول دی‌ماه
محسنی بیان کرد: از ابتدای دی ماه امسال دفاتر فروش بلیت شناورهای مسافری برای ایام نوروز در کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند و سه بندر شهید باهنر، شهید حقانی و هرمز برای ارائه خدمات مسافری آماده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۵ میلیون نفر سفر در استان هرمزگان انجام شه استد، گفت: در حال حاضر بین بندرعباس و جزایر قشم و هرمز ۴۶ فروند شناور باظرفیت چهار هزار و ۸۰۰ صندلی فعالیت می‌کنند.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر گفت: همچنین در مسیرهای بین‌المللی به  امارات و عمان بصورت هفتگی بیش از دو هزار صندلی فعال وجود دارد.
محسنی یادآور شد: در راستای ارائه خدمات به تجار به زودی خط مسافری VIP بین قشم و بندرعباس در ساعات پایانی شب و ساعات ابتدایی روز برقرار می‌شود و نرخ بلیت آن ۵۰ هزار تومان خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار