۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
درسفرعضو هیئت عامل سازمان بنادر رونمایی شد؛

پرده برداری از شناور چوبی یکصد ساله

با سفر عضو هیئت عامل سازمان بنادر به هرمزگان از شناور "حوری" با قدمت یکصد ساله و ظرفیت حمل هشت سرنشین پرده برداری شد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۹۷۹۸
پرده برداری از شناور چوبی یکصد سالهبه گزارش مانا  منصور آرامی در بازدید خود از بخش های مختلف پایانه بین المللی مسافری دریایی  بندرشهید رجایی،  از نگاه ویژه سازمان بنادر به ضرورت استفاده از ظرفیت های بنادر جنوب کشور به ویژه توسعه سواحل مکران سخن به میان آورد وافزود: بندر شهید باهنر یکی از بنادر قدیمی کشور است که با استفاده از راهکارهای قانونی تلاش خواهد شد موانع توسعه این بندر و بنادر تابعه آن همچون جاسک، سیریک، تیاب و هرمز برطرف شود.
وی همچنین با اشاره به تغییر نگاه مسئولان نسبت به جنوب کشور و اقتصاد دریامحوردر سالهای اخیر خاطرنشان کرد: سیاست های کلی توسعه دریایی کشور تدوین شده که پس از بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی  مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد.
عضو هیئت عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر همچنین در نشست با جمعی از ایثارگران، جانبازان و خانواده معظم شهدای دریایی هرمزگان که در سالن کنفرانس بندر شهید حقانی برگزار شد، در خصوص رفع مشکلات رفاهی و استخدامی فرزندان این خانواده ها و همچنین تحقق خواسته های آنان قول مساعد داد.
پس از این نشست، آرامی ضمن بازدید از بخش های مختلف بزرگترین بندر مسافری کشور، کلنگ احداث ساختمان مرکز فرعی امداد و نجات دریایی در بندر شهید حقانی را نیز به زمین زد.
این ساختمان سه طبقه به عنوان یک عنصردریایی با زیربنای حدود ۲۰۰ متر مربع و اعتبار اولیه حدود دو میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر طی یکسال آینده احداث خواهد شد.
پرده برداری از دو شناور چوبی دارای ارزش تاریخی
پرده برداری از دو شناور چوبی منحصربفرد که گواهی تاریخی از اصالت و پیشینه حرفه دریانوردی در استان هرمزگان است، از دیگر برنامه های بازدید عضو هیئت عامل سازمان بنادر از بندر شهید حقانی بود.
شناور " حوری" با قدمت یکصد ساله که از تنه درخت انبه به شکل یک تکه ساخته شده، دارای کاربری صیادی، حمل بار و قایقرانی در آب های ساحلی است که دارای ظرفیت حمل هشت سرنشین است.
شناور چوبی دیگر که در این برنامه از آن رونمایی شد، به گویش محلی " شاشک" نامیده می شود که به گواه منابع تاریخی از آن به عنوان نخستین نسل شناورهای ساحلی در منطقه خلیج فارس از آن یاد می شود که تمامی اجزای سازه آن از چوب و برگ درخت نخل تشکیل شده است.
این دو شناور اهدایی دریانوردان بندر کنگ و لنگه که نقطه شروع ایجاد یک موزه دریایی در مرکز استان هرمزگان است.که در سالن اصلی پایانه دریایی شهید حقانی به معرض نمایش عموم گذاشته شده تا مردم با پیشینه دریانوردی در این استان بیشتر آشنا شوند.
راه اندازی گمرک در بندر هرمز و کلنگ زنی ساختمان مامورسرا
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر همچنین با سفر به جزیره هرمز دفتر گمرک مستقر در بندرگاه این جزیره را افتتاح و پروژه احداث ساختمان مامورسرای این بندر را نیز کلنگ زنی کرد.
 پروژه ساخت مامورسرا با زیربنایی حدود ۵۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر طی هشت ماه آینده احداث می شود و هدف از اجرای آن فراهم کردن امکانی مناسب جهت استقرار و اسکان پرسنل اداری و ماموران سازمانی در بندر هرمزاست. همچنین برای افزایش دید حوضچه، دهانه و افزایش ایمنی تردد ای دریایی، برج کنترل بندر نیز به طبقه فوقانی این ساختمان انتقال خواهد یافت.
در جریان این سفر، همچنین طرح ساماندهی فرآیند گردشگری جزیره هرمز با سرمایه گذاری سه میلیارد ریالی بخش خصوصی و با شعار بندر و جزیره پاک نیز کلید خورد که با اجرای آن مراکز راهنمایی و پذیرایی مسافران دریایی و همچنین عرضه ۱۰۰ دوچرخه طی فاز اول در این بندرگاه مستقر می شوند.
برچسب ها: هرمزگان شناور
ارسال نظرات
آخرین اخبار