۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳

امکان تردد کشتی های 15هزار تنی با لایروبی اروندرود

معاون استاندار خوزستان و فرمانده ویژه خرمشهر گفت: با لایروبی آبراه اروندرود، امکان تردد کشتی هایی با ظرفیت 15هزار تن در این آبراه فراهم می شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۹۷۸۶
امکان تردد کشتی های 15هزار تنی با لایروبی اروندرود
ولی الله حیاتی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه لایروبی اروندرود بر اساس توافقنامه بین المللی الجزایر برعهده دو کشور ایران و عراق است افزود: دولت عراق موافق اجرای عملیات لایروبی اروندرود است ولی در اولویت کاری آن قرار ندارد.
وی گفت: لایروبی اروندرود به رونق هرچه بیشتر بنادر آبادان،  خرمشهر و بصره کمک می کند و این سرآغازی برای بازگشت این بنادر به دوران طلایی پیش از شروع جنگ تحمیلی خواهد بود.
فرمانده ویژه خرمشهر با اشاره به اینکه هم اکنون تردد کشتی هایی با ظرفیت هفت تا هشت هزار تن در آبراه اروندرود وجود دارد، خواستار ورود دولت عراق به عملیات لایروبی اروندرود شد.
وی گفت: با لایروبی اروندرود عمق این آبراه استراتژیک به 9 متر خواهد رسید که عمق مناسبی برای تردد کشتی های اقیانوس پیما است.
حیاتی با بیان اینکه آبراه اروندرود از سال 1356 به این طرف، لایروبی نشده است گفت: در برخی نقاط این آبراه حجم زیادی رسوب تلنبار شده است که تردد کشتی ها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
حیاتی گفت: کمیته حقوقی لایروبی اروندرود تشکیل شده و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بدنبال فعال کردن این کمیته است.
وی به فراهم کردن امکانات لازم برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز دریایی خرمشهر اشاره کرد و گفت: چندین کشتی مسافری ایرانی و عراقی برای جابجایی زائران بکار گرفته می شود. 
معاون استاندار خوزستان و فرمانده ویژه خرمشهر در ادامه گفت: زائران اربعین حسینی از طریق پایانه دریایی خلیج فارس بندرخرمشهر رهسپار بندر بصره  شده و از آنجا راهی عتبات عالیات می شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار