۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

گشت تحقیقات دریایی در دریای خزر انجام شد

گشت دریایی اقیانوس­ شناسی در محدوده آب­ های جنوبی دریای خزر به منظور مطالعات جامع اقیانوس­شناسی، توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی انجام شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۹۷۴۷
گشت تحقیقات دریایی در دریای خزر انجام شدبه گزارش مانا، دکتر حاجی زاده ذاکر رئیس پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: این گشت دریایی اقیانوس­ شناسی در محدوده آب­ های جنوبی دریای خزر به منظور مطالعات جامع اقیانوس­شناسی، از پانزدهم مهر 1395 به مدت یک هفته توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی برگزار شد.
حاجی زاده ذاکر تصریح کرد در این گشت که با حضور 9 نفر از محققان عملیاتی پژوهشگاه برگزار شد، در محدوده دریایی استان ­های مازندران و گیلان (بنادر بابلسر، نوشهر و انزلی) در امتداد سه ترانسکت عمود بر ساحل، از اعماق 10 متری نزدیک ساحل تا اعماق 600 متری دور از ساحل با پیشرفته­ ترین تجهیزات، اندازه­گیری و نمونه­ برداری انجام شد.
وی با بیان این که نتایج حاصل از این تحقیقاتی دریایی، منجر به تولید داده­های مفید، ارزشمند و همچنین حفظ محیط زیست دریایی و استفاده بهینه از منابع دریایی خواهد شد، گفت: داده­های پایه­ای تولید شده برای بخش صنایع دریایی (نفت و گاز)، محققان علوم دریایی، نظامی، شیلات، محیط زیست و تغییر اقلیم، کاربرد فراوان دارد و در نهایت مسئولین و برنامه­ریزان می­توانند با استفاده از نتایج این گونه طرح های تحقیقاتی، نظام مدیریت جامع و یکپارچه ای را طراحی و اعمال نمایند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص نمونه برداری و اندازه گیری­های انجام یافته در این گشت، گفت: در منطقه نوشهر، داده­های پیوسته جریان و موج، با نصب دستگاه جریان­سنج آکوستیکی ADCP برای مدت 4 ماه اندازه­گیری می شود.
وی افزود: نتایج حاصل از داده­های فوق اطلاعات مفیدی را در خصوص پارامترهای موج (ارتفاع، پریود و طیف موج) و لایه­بندی جریان، در اختیار محققان اقیانوس­شناس قرار می دهد.
حاجی زاده ذاکر همچنین نمونه­برداری در ستون عمودی آب، از لایه­های عمقی: 600، 500، 400، 300، 200، 100، 50، 25 و 10 متری با دستگاه نمونه ­بردار چندتایی آب (Multi Water Sampler)، به منظور اندازه­ گیری پارامترهای دما، هدایت الکتریکی، اکسیژن محلول، مواد مغذی، قلیات کل و کربن معدنی، کربن آلی محلول، کربن آلی معلق، کلروفیل-a، سولفید هیدروژن، فراوانی فیتوپلانکتون و فلزات سنگین را از دیگر اندازه گیری های میدانی این گشت برشمرد.
وی با اشاره به اندازه­گیری پارامترهای فیزیک و شیمی در ستون آب دریا توسط دستگاه CTD در ادامه سخنانش گفت: با استفاده از این دستگاه پارامترهای دما، شوری، چگالی، سرعت صوت، اکسیژن محلول، اسیدیته (pH)، کدورت و کلروفیل- a در تمامی ایستگاه­ها از لایه سطحی تا نزدیک بستر اندازه­گیری و محاسبه شد.
مهندس سعید سنجانی مدیر تیم گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی نیز در خصوص نمونه رسوب های سطحی برداشته شده از اعماق 100 متر و نیز مغزه­های رسوب به طول حدود 2متر، با استفاده از دستگاه Gravity Corer از اعماق 600 تا 50 متر نزدیک ساحل، اظهار داشت: نمونه­های فوق از نظرتعیین دانه­بندی، فلزات سنگین، PAHs و PCBs مورد بررسی و تحلیل آزمایشگاهی قرار می گیرد. وی همچنین نمونه برداری از زئوپلانکتون های لایه ­های 10 متری سطح آب با استفاده از تور نمونه­بردار پلانکتون را یکی دیگر از اندازه گیری های میدانی این گشت اقیانوس شناسی عنوان کرد.
سنجانی ضمن اشاره به انجام موفقیت آمیز این گشت تحقیقاتی، اظهار داشت: انجام عملیات میدانی با حجم بالا در مدت زمان کوتاه ناشی از توان علمی و قابلیت های میدانی کارشناسان خبره و مجرب پژوهشگاه است.
برچسب ها: گشت دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار