۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

عصرامروز؛ رهاسازی فک خزری در پناهگاه میانکاله

عصر امروز یک قلاده فک خزری پس از تیمار شدن و طی کردن مراحل امداد و نجات در پناهگاه حیات وحش میانکاله رهاسازی خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۵۰۶
عصرامروز؛ رهاسازی فک خزری در پناهگاه میانکالهمسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از ابتدای فصل صید ماهیان استخوانی تا کنون دو قلاده فک خزری به دام افتاده در تور صیادان به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تحویل داده است.                            
صیاد شیرازی ادامه داد: یکی از این فک های خزری که در منطقه میانکاله به دام صیادان افتاده بود پس از معاینه مشخص شد دچار بیماری انگلی است.
وی با اشاره به اینکه این فک دو سال سن دارد، افزود: پس از انجام اقدامات درمانی هم اکنون این فک آماده رهاسازی است که عصر امروز این امر در منطقه میانکاله و اعماق بالای هشت متر با حضور صیادی که فک را تحویل داده بود، انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه فک دیگری نیز در مرکز صید پاک فرید واقع در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان چند روز پیش به دام صیادان ماهیان خاویاری افتاده بود، بیان کرد: این فک نیز که ماده است به مرکز درمانی فک خزری تحویل داده شد.                               
این فعال محیط زیست بیان داشت: این فک نیز دچار بیماری انگلی بود و هم اکنون تحت مداوا قرار دارد که پیش بینی می شود این فک ظرف دو روز آینده در دریا رهاسازی شود.                                                                                   
شیرازی عنوان کرد: عملیات امداد و نجات فک های خزری به دام افتاده در تورهای صیادان تا پایان فصل صید در اوایل فرودین ماه همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، پیش از این، صیادانی که فک های خزری به تور آنها می افتاد، بدون اطلاع به مراکز محیط زیستی اقدام به کشتن آن می کردند اما هم اکنون با آموزش های انجام شده از طریق برگزاری کلاس های آموزشی برای صیادان، هر صیادی که فک به تورش وارد شود، بلافاصله با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تماس گرفته و فک را تحویل می دهد.                                                  
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خززی خاطرنشان ساخت: در اقدامی جدید از ماهیگیران خواسته شده تا فکی که به تور آنها می افتد را نام گذاری کنند تا به این ترتیب بتوانیم ارتباط عاطفی بین صیاد با فک ایجاد کنیم تا نسبت به نجات فک های خزر بیش از پیش ترغیب شوند.
وی اظهار داشت: همچنین از صیادانی که فک را تحویل داده اند خواسته می شود تا در زمان رهاسازی فک حضور یابند تا بتوانند لذت نجات بخشی حیات وحش را کاملاً درک کنند.                                                                         
شیرازی تاکید کرد: هم اکنون همکاری ماهیگیران با مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری بسیار افزایش یافته است که این امر در امر حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر بسیار امید بخش است.                                        
به گفته وی، تمام فک های نجات یافته توسط مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری قبل از رهاسازی در دریا، پلاک گذاری می شوند.
این فعال محیط زیست ادامه داد: پلاک های فک های یافت شده در استان مازندران با پلاک قرمز رنگ، فک های نجات یافته در آبهای گیلان با پلاک سبز رنگ و فک های نجات یافته در استان گلستان با پلاک زرد رنگ از یکدیگر تفکیک داده می شوند.            
وی بیان داشت: پشت پلاک ها نیز شماره فک و آدرس مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری حک شده تا درصورتی که آن فک دو مرتبه توسط صیاد دیگری شناسایی شد و یا لاشه آن در ساحلی دیده شده بتوانند آن را به مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تحویل دهند. 
شیرازی تاکید کرد: از زمان تاسیس مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری تا کنون فرهنگ نجات فک های خزری در میان مردم استان های شمالی به ویژه صیادان بسیار افزایش یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار