۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

صید ماهیان استخوانی در دریای خزر آغاز شد

صید ماهیان استخوانی در آبهای دریای خزر توسط 10 هزار صیاد در قالب 123 تعاونی صید پره آغاز شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۴۵۸
صید ماهیان استخوانی در دریای خزر آغاز شد
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: روز گذشته صید ماهیان استخوانی در آبهای استان های مازندران، گیلان و گلستان آغاز شد.
مختار آخوندی افزود: صیادان ماهیان استخوانی در مجموع سه استان شمالی در قالب 123 تعاونی صیادی پره آغاز به کار کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 10 هزار صیاد فعال در امر صید ماهیان استخوانی در استان های شمالی کشور فعالیت دارند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
به گفته وی، تمام ماهیان استخوانی صید شده در دریای خزر به هیچ عنوان صادر نمی شوند و تمام آنها در بازار داخلی کشور به مصرف می رسند.
پیش بینی رشد 20 درصدی صید ماهیان استخوانی در سال جاری 
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، اذعان داشت:صید ماهیان استخوانی در سال 94 در مقایسه با صید این گونه ماهیان در 20 سال گذشته بسیار ضعیف بود.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار صید ماهیان استخوانی در سال 94 در مقایسه با سال 93 با کاهش 35 درصدی همراه بود.
آخوندی یکی از مهمترین دلایل کاهش صید سال گذشته را کاهش تعداد دریاروی صیادان پره عنوان کرد و گفت: به دلیل تعدد روزهای طوفانی، صیادان کمتر موفق به دریاروی شدند که این امر به تبع تاثیر بسیار زیادی در کاهش صید آنها داشت.
وی یادآور شد: همچنین آلودگی آب و صید غیرمجاز نیز باعث کاهش ذخایر ماهیان استخوانی و به دنبال آن کاهش میزان صید این گونه ماهیان شده بود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران،اظهار داشت: در میان ماهیان استخوانی دریای خزر، کاهش صید کفال ماهیان در راس قرار داشت.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: با توجه به رهاسازی انواع بچه ماهیان استخوانی در رودخانه های منتهی به دریای خزر از سوی سازمان شیلات ایران طی چهار سال گذشته، انتظار می رود صید ماهیان استخوانی در سال جاری با رشد بین 15 تا 20 درصدی همراه باشد که این امر رضایت صیادان پره را به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، صیادان صید پره نیز نهایت همکاری را با سازمان شیلات ایران در زمینه تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان استخوانی داشته اند.
وی اذعان داشت: سالانه بین 20 تا 400 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی از سوی سازمان شیلات ایران در رودخانه های منتهی به دریای خزر رهاسازی می شود.
آخوندی در خصوص زمان اتمام صید ماهیان استخوانی در دریای خزر گفت: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت های تحقیقاتی انجام و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید زمان نهایی اتمام صید مشخص خواهد شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: صید ماهیان استخوانی هر ساله از دهم مهر آغاز و تا 15 فروردین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت اما گاهی این زمان دستخوش تغییر می شود، همانطور که امسال به جای دهم مهر ماه در تاریخ هفدهم مهر ماه شاهد آغاز صید ماهیان استخوانی بودیم.
به گفته آخوندی، در صورت تشخیص کمیته مدیریت صید، صید ماهیان استخوانی می تواند تا چند روزی نیز تمدید شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: سال گذشته در مجموع پنج هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان پره صید شد.
وی یادآور شد: پنج هزار و 500 تن نیز انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان غیر مجاز و صید خارج از فصل در سه استان شمالی کشور صید شده بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار