۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

همایش ارگان های دریایی کشور با صدور قطعنامه پایان یافت

بیست وچهارمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور که در روزهای شش و هفت مهرماه در پژوهشگاه نیرودر تهران به میزبانی کشتیرانی جمهوری ایران برپا شد با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۹۱۹۲
همایش ارگان های دریایی کشور با صدور قطعنامه پایان یافت
به گزارش خبرنگار مانا، بیست وچهارمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور که با شعار "دریا و کشتیرانی ضرورت اجتناب ناپذیر توسعه کشور" در روزهای شش و هفت مهرماه سال جاری در تهران و به میزبانی کشتیرانی جمهوری ایران و با حضور و مشارکت همه ارگان های دولتی، خصوصی و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی کنشور برگزار شد و ظهر چهارشنبه با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
 این قطعنامه به شرح زیراست:
شرکت کنندگان دربیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور با الهام از شعار « اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » در شرایط سیاسی و اقتصادی حال کشور به ویژه در فضای پسابرجام، به منظور تحقق عینی اهداف و منافع ملی در ابعاد مختلف، شعار همایش را در چارچوب پنل های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دادند و نتایج حاصل را در قالب بندهای قطعنامه این همایش به شرح زیر تدوین و مورد تأیید قرار دادند:

1. با عنایت به لازم الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها در سال 1396 و با توجه به اقدامات ارگانهای ذیربط در این خصوص،ارتقاء سطح همکاری ها و تعاملات ملی به ویژه میان سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شیلات ایران و شرکت های کشتیرانی برای اجرای به موقع و مناسب الزامات کنوانسیون مورد نظر، مورد تاکید قرار گرفت.
2. در راستای امضای معاهده پاریس درخصوص کاهش اثرات گازهای گلخانه ای به میزان چهاردرصد، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکتهای کشتیرانی و صنایع کشتی سازی،بر ضرورت برنامه ریزی به منظور دستیابی به هدف مذکور تاکید کردند.
3. باعنایت به شرایط پسابرجام و ایجاد زمینه های مساعد برای توسعه دریامحور، ارگانهای دریایی کشور، در چارچوب وظایف و اختیارات خود، نسبت به برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این شرایط اقدام می کنند.
4. ارگانهای دریایی بر ضرورت فراگیر کردن بیمه تامین اجتماعی دریانوردان سفرهای نزدیک به ساحل توسط سازمان تامین اجتماعی تاکید کردند.
5. برای متنوع سازی مدل تامین مالی داخلی و بین المللی پروژه های دریایی و بندری کشور و طراحی بانک اطلاعاتی فرصت های سرمایه گذاری در این بخش، کارگروهی با تولیت سازمان بنادر و دریانوردی و کلیه ذینفعان تشکیل می شود.
6. با عنایت به ویژگی بین المللی موضوعات دریایی و پیچیدگی های آن، ارتقای توان رقابت داخلی، منطقه ای و بین المللی ناوگان دریایی و بنادر کشور امری ضروری و مورد تأکید است.
7. در راستای توسعه منابع انسانی دریایی، حمایت همه جانبه از دانشگاه های دریایی کشور مورد تأکید قرار می گیرد.
8. حمایت از صنایع دریایی کشور، با تأکید بر مشتری مداری و توجه به کیفیت، زمان ، انتقال دانش و نیز خدمات تعمیرات و بازسازی، مورد توجه و تاکید ارگانهای دریایی قرار گرفت.
9. ارگان های دریایی کشور بر ضرورت توجه به مسئولیت های های اجتماعی خود تاکید کرده و در برنامه ریزی های توسعه ای ، شهرهای بندری و ساحلی را مد نظر قرار می دهند.
10. سرمایه گذاری در بخش سفرهای دریایی،گردشگری دریایی، حمل و نقل چندوجهی و ترکیبی بعنوان یک هدف اولویت دار مورد تأکید و توجه ارگانهای دریایی قرار گرفت.
11. با توجه به ضرورت تقویت ناوگان ملی متناسب با نیازهای کشور و نقش کلیدی آن در شرایط بحرانی و اهمیت حمل و نقل دریایی در برنامه‌های توسعه‌ای، ارگان‌های دریایی ذیربط جهت تدوین و پیگیری اجرای استراتژی‌های مشخص و کارآمد در حوزه دریا و سیاست‌های حمایتی از طریق ارائه راهکارهای تشویقی جهت توسعه و بسط ناوگان ملی و هم‌چنین حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی و اثربخشی در مجامع جهانی اقدام می کنند.
12. ارگان‌های دریایی کشور، حمایت نظام مالی و بانکی از ناوگان ملی، به منظور تأمین منابع مالی از طریق تامین فاینانس داخلی با سود و شرایط مناسب برای ساخت و خرید شناور و تجهیزات را خواستار شدند.
13. به منظور ارتقاء سطح ایمنی و امنیت دریانوردی در آبهای داخلی و سرزمینی و منطقه ای و رونق بازار کسب و کار و تجارت دریایی ناوگان سنتی و همچنین حمایت هدفمند سازمان ها و دستگاه های ذیربط از نوسازی و توسعه ناوگان منطقه ای، انجام مطالعات و بررسی های پژوهشی مورد تاکید قرار گرفت.
در پایان شرکت کنندگان در همایش مراتب قدردانی خود را از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بخاطر میزبانی مطلوب و اجرای مناسب برنامه ها اعلام داشتند.

تهران – پژوهشگاه نیرو نهم مهر ماه 1395
دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور
ارسال نظرات
آخرین اخبار