۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

افزایش تردد دریایی در حوزه خلیج فارس توجیه اقتصادی می خواهد

هم اکنون خطوط دریایی مسافری از مقصد ایران به کشورهای امارات، کویت و عراق وجود دارد که می توان تعداد این خطوط دریایی را بین سایر کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش داد و تحقق این زمانی خواهد بود که برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۰۴۸
افزایش تردد دریایی در حوزه خلیج فارس توجیه اقتصادی می خواهد
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه هم اکنون بین 45 تا 50 فروند شناور مسافربری در مسیر قشم- بندر عباس فعالیت دارند گفت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، حدود 80 فروند شناور مسافربری نیز بین بنادر داخلی، جزایر و بنادر خارجی تردد دریایی دارند و خدمات لازم را به مسافران در این بخش ارائه می دهند.                         
احمد هاشمی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته امسال 10 فروند شناور مسافربری مدرن ساخته و به آب انداخته خواهند شد، بیان کرد: این شناورها هم اکنون توسط شرکت های کشتی سازی داخلی در دست ساخت هستند.                   
به گفته رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر، این شناورهای مسافری که ظرفیت حمل 120 مسافر را دارند با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات بانکی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در دست ساخت هستند.
وی با بیان اینکه قیمت تمام شده در نهایت برای ساخت هر فروند از این شناورهای مسافربری بیش از یک و نیم میلیون دلار خواهد بود، تاکید کرد: سرمایه گذاران بدون دریافت تسهیلات امکان ساخت چنین شناورهای مدرنی را نخواهند داشت.              
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر خاطرنشان کرد: برنامه ای برای افزایش بیشتر شناورها وجود ندارد، چرا که افزایش بی رویه آنها، توجیه اقتصادی فعالیت شناورهای قبلی را از بین خواهد برد.                                                               
وی گفت: در مسیرهای دریایی گناوه- خارگ و بندرلنگه – کیش نیز به تعداد کافی شناور مسافربری برای جابجایی مسافران وجود دارد.
هاشمی اذعان داشت: اما از آنجا که در میان سایر جزایر خلیج فارس، قشم به سرزمین اصلی نزدیک تر است، لذا روزانه شاهد ترددهای زیادی در این مسیر توسط دانشجویان و کارمندان هستیم و همین موضوع باعث افزایش حجم تردد در این مسیر شده است.
وی یادآور شد: همچنین مشکلی در میزان تعداد لندینگ کرافت های فعال در آبهای جنوبی کشور وجود ندارد؛ باید توجه داشت افزایش لندینگ کرافت ها هیچ گونه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.                                                  
این مقام مسئول در اتحادیه شرکت های حمل و دریایی بار و مسافر در خصوص نوسازی شناورهای باری نیز گفت: تا کنون جلساتی با سازمان بنادر و دریانوردی درباره طرحی مبنی بر نوسازی 200 فروند شناور باری طی سال جاری برگزار کرده ایم که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر در ادامه به فعالیت خط مسافربری دریایی بین قشم – عمان اشاره کرد و گفت: در صورتی که فعالیت این شناور در این خط پایدار شده و بقای خود را حفظ کند، شاهد آغاز تحولی در بخش مسافربری دریایی آبهای خلیج فارس خواهیم بود.
وی تصریح کرد: لازمه بقای این خط دریایی این است که هزینه ها برای فعالیت شناور مقرون به صرفه باشد و مسافران دو کشور نیز از این خط دریایی استقبال کنند.
هاشمی اذعان داشت: در صورت حمایت مسئولین می توانیم با استفاده از شناورهای ایرانی نیز خط دریایی بین عمان را فعال کنیم.
به گفته این مقام مسئول در اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر، هم اکنون خطوط دریایی مسافری از ایران به کشورهای امارات، کویت و عراق وجود دارد که می توان تعداد این خطوط دریایی را بین سایر کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش داد.
وی بیان کرد: این امر در صورت محقق خواهد شد که راه اندازی خطوط دریایی بین این کشورها از توجیه اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار باشد.
برچسب ها: تردد مسافری
ارسال نظرات
آخرین اخبار