۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

پدیده کشند قرمز امسال در آبهای بوشهر رخ نداد/ پایش دلفین های خلیج فارس ادامه دارد

به زودی پایش مرجان های اطراف جزیره خارگ به منظور مشخص شدن سفید شدگی در آنها انجام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۹۹۹
پدیده کشند قرمز امسال در آبهای بوشهر رخ نداد/ پایش دلفین های خلیج فارس ادامه داردمعاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پایش جمعیت دلفین های مقیم پارک ملی دیر - نخیلو با هدف انجام مطالعات بیشتر روی این گونه پستاندار دریایی در دستور کار قرار گرفته است.
حمید رضا طلاب با بیان اینکه از سال گذشته عملیات پایش جمعیت این دلفین ها آغاز شده بود، گفت: چندی پیش عملیات پایش جمعیتی به اتمام رسید.
وی با اشاره به اینکه پروژه پایش جمعیت دلفین های گوژپشت با همکاری مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و انجمن طرح سرزمین در حال انجام است، بیان کرد: برخی از شرکت های پتروشیمی فعال در نزدیکی این پارک ملی دریایی در این پروژه همکاری دارند.
این مقام مسئول در محیط زیست استان بوشهر بیان داشت: روش پایش جمعیت دلفین ها از طریق عکس گرفتن با استفاده از قایق صورت می گیرد که بر اساس آن آرشیوی از مشاهدات صورت گرفته در خصوص تردد دلفین ها در این منطقه تهیه و ثبت می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس پایش های انجام شده در پارک ملی دریایی دیر – نخیلو، تعداد حدود 60 دلفین گوژپشت در این منطقه شناسایی شده اند.
طلاب تصریح کرد: این گروه شناسایی شده از دلفین های گوژپشت، به عنوان جمعیت مقیم این پارک ملی – دریایی معرفی می شوند.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: پروژه پایش دلفین های پارک ملی – دریایی دیر نخیلو به صورت منظم توسط انجمن سرزمین سبز انجام می شود و گزارش های آن به صورت ماهانه در اختیار اداره کل محیط زیست استان بوشهر قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در منطقه دیر – نخیلو صیادی کمتر وجود دارد و به همین علت نیز شاهد به دام افتادن دلفین های گوژپشت در تورهای صیادان نیستیم و خطری از این جهت دلفین ها را تهدید نمی کند.                                                                                  
به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، جمعیت مقیم دلفین ها در سایر مناطق خلیج فارس از جمله خور موسی و جزیره هنگام نیز زندگی می کنند.
وی اذعان داشت: پایش دلفین های مهاجر در کنار دلفین های مقیم در آبهای خلیج فارس نیز ضروری است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات بیشتر شاهد تحقق این مهم باشیم.                                                                                        
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: پایش دلفین های گوژپشت اطراف پارک ملی دیر- نخیلو همچنان تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت.                                                       
طلاب در خصوص وقوع پدیده کشند قرمز در آبهای استان بوشهر طی سال جاری گفت: از ابتدای امسال تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع چنین پدیده ای در آبهای استان نداشته ایم.                                                                                                                                     
این مقام مسئول در استان بوشهر همچنین در خصوص پایش مرجان های آبهای بوشهر بیان کرد: بعد از فصل گرما که احتمال سفیدشدگی مرجان ها همچون سال گذشته وجود دارد، پایش هایی را اطراف جزیره خارگ، جزیره خارگو و آبهای ساحلی نای بند برای بررسی وضعیت زیستی مرجان ها انجام خواهیم داد.
به گفته وی، با انجام پایش های مرجان های خلیج فارس در آبهای بوشهر می توانیم اقدامات حفاظتی را به موقع در خصوص آنها انجام دهیم.
معاون محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: اوایل پاییز سال گذشته شاهد سفیدشدگی حجم زیادی از مرجان های اطراف جزیره خارگ ناشی از شرایط اقلیمی بودیم.
برچسب ها: کشند قرمز بوشهر
ارسال نظرات
آخرین اخبار