۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

افزایش زادآوردی لاک پشت های دریایی در آبهای بوشهر

طی پایش های انجام شده در در سه منطقه از خلیج فارس شامل پارک ملی نای بند در عسلویه، پارک ملی دریایی دیر – نخیلو و جزیره خارکو در مجموع 100 لاک پشت دریایی از گونه در معرض خطر پوزه عقابی تگ گذاری و رهاسازی شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۹۹۷
افزایش زادآوردی لاک پشت های دریایی در آبهای بوشهر رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: پروژه حفاظت از لاک پشت های دریایی اطلاعاتی در خصوص مکان های مهاجرت، میزان رشد لاک پشت ها، مطالعات تخم گذاری و بسیاری دیگر از اطلاعات در اختیار ما قرار خواهد داد.
محمد امین طلاب با اشاره به اینکه طرح حفاظت از لاک پشت های دریایی در استان بوشهر از سال 90 آغاز شده است، خاطرنشان ساخت: پایش لاک پشت های دریایی در آبهای استان بوشهر، طی چهار سال گذشته هر ساله به عنوان یکی از پروژه های محیط زیستی مهم استان انجام شده و در سالهای بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: پایش لاک پشت های دریایی نیز امسال در سه منطقه از خلیج فارس شامل پارک ملی نای بند در عسلویه، پارک ملی دریایی دیر – نخیلو و جزیره خارکو انجام شد.
این مقام مسئول در استان بوشهر گفت: طی پایش های انجام شده در مجموع 100 لاک پشت دریایی از گونه در معرض خطر پوزه عقابی تگ گذاری و رهاسازی شد.
به گفته وی، پروژه پایش لاک پشت های دریایی در پارک ملی دریایی دیر- نخیلو با همکاری مشترک انجمن طرح سرزمین انجام گرفت.
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ، خاطرنشان ساخت: همچنین امسال در پارک ملی نای بند طی پروژه حفاظت از تخم های لاک پشت های پوزه عقابی، در نهایت بیش از هزار بچه لاک پشت به سمت دریا رهاسازی شد.
وی اذعان داشت: تخم لاک پشت ها در سواحل نای بند به دلیل موقعیت خاص جزر و مد آب در منطقه و نیز تهدیداتی که از سوی روباه ها و شغال ها صورت می گیرد از امنیت خوبی برخوردار نیستند لذا برای اینکه بچه لاک پشت ها بتوانند به سلامت به دریا برسند ، مکان های تخم گذاری لاک پشت ها در سواحل تغییر داده می شود و پس از تولد، بچه لاک پشت ها به سمت دریا هدایت می شود.
این مقام مسئول در محیط زیست استان بوشهر، تاکید کرد: با استفاده از این روش، زادآوری لاک پشت ها ، 70 درصد افزایش یافته است چرا که تعداد بیشتری بچه لاک پشت شانس رسیدن به دریا را پیدا می کنند.
به گفته وی، به منظور پایش لاک پشت های دریایی برای حفاظت از تخم آنها و در نهایت هدایت بچه لاک پشت ها به دریا از همکاری جوامع محلی نیز بهره مند شدیم.
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ، با اشاره به اینکه آموزش جامعه محلی یکی از مهمترین اهداف پروژه های حفاظت از لاک پشت های دریایی است، بیان کرد: بر این اساس بومیان منطقه با برگزاری کلاس های آموزشی، جامعه محلی با نحوه حفاظت از لاک پشت های دریایی و زیستگاه های آنها آشنا می شوند.
طلاب یادآور شد: همچنین پاک سازی سواحل به منظور فراهم کردن شرایط مناسب برای تخم گذاری لاک پشت ها یکی از برنامه های مهم اداره کل محیط زیست استان بوشهر محسوب می شود که هر ساله قبل از شروع فصل تخم گذاری با همکاری بومیان مناطق مذکور انجام می شود.
وی با بیان اینکه هر ساله از اواخر اسفند ماه لاک پشت های پوزه عقابی به منظور تخم گذاری وارد سواحل امن استان بوشهر می شوند، خاطرنشان ساخت: تخم گذاری لاک پشت ها و تولد بچه لاک پشت ها تا اواخر تیر ماه ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، بر اساس طرح حفاظتی لاک پشت های پوزه عقابی، طی سالهای اخیر در راستای حفاظت از این گونه های با ارزش دریایی، تخم لاک پشت ها تا زمان بیرون آمدن بچه لاک پشت ها در برخی مناطق استان مورد حفاظت قرار می گیرد.
رئیس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: به جز لاک پشت های پوزه عقابی، لاک پشت های سبز نیز به وفور در آبهای استان بوشهر زیست می کنند اما این گونه لاک پشت ها در سواحل خلیج فارس تخم گذاری نمی کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار