۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱

۸۰ درصد طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسید

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان بناداز افزایش دو هزار و چهار صد هکتار به فضای پس کرانه‌ای بندر شهید رجایی در بندرعباس به دستور وزیرراه و شهرسازی خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۸۱۲
۸۰ درصد طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسید به گزارش مانا منصور آرامی با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر برای رقابت بنادر کشورنسبت به بنادر حاشیه جنوب خلیج فارس، گفت: باید برای افزایش بهره‌وری و رقابتی کردن بنادر و دیگر بخش‌های حمل ‌و‌نقل برنامه‌ریزی‌های منسجمی داشته باشیم.
وی افزود: درحال حاضر برنامه های برای بنادر شمالی و جنوبی کشور تدوین شده و درحال اجراست تا بنادر کشور بتوانند خود را در حد استانداردهای جهانی بهبود بخشند و از ظرفیت‌های دریایی بیشتر از قبل استفاده شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان با اشاره به وضعیت بنادر شمالی کشور، بر استفاده از ظرفیت دریای خزر تاکید و خاطر نشان کرد: هرمیزان بنادر شمالی ما فعال‌تر و توسعه یافته‌تر باشند مراجعه به بنادر سایر کشورها کمتر خواهد شد، یعنی ساختار قوی بنادر شمالی رقابت بنادر داخلی را سبب می شود.
آرامی با اعلام اینکه درحال حاضر سیاست سازمان افزایش ظرفیت بنادرجنوبی در راستای افزایش سهم‌ خود از منطقه است، اظهار داشت: درحال در پی ظرفیت سازی در سه بندر شهید بهشتی، رجایی و بندر امام خمینی (ره)به کمک بخش خصوصی و با هدف رقابتی کردن آنها به عنوان مهم ترین بنادر جنوبی کشور هستیم.
آرامی با اشاره به بندر چابهارتصریح کرد: در گذشته به بندرچابهار و پتانسیل‌های موجود در آن توجه نشده بود اما درحال حاضر درحال سرمایه گذاری در این بندر هستیم و خریدهای مناسبی از محل فاینانس برای تجهیز این بندر انجام شده است.
به گفته آرامی به بندر چابهار می توان نگاه جدی تری داشت چرا که ورودی دریای عمان است و اهمیت زیادی برای ایران دارد و باید ظرفیت های بیشتری به آن اضافه کرد، ضمن اینکه درحال حاضر ۸۰ درصد طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسیده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سازمان هم چنین به اهمیت ایجاد پس کرانه‌ها اشاره کرد و گفت: افزایش پس کرانه‌ها برای کمک به بندر، سیاست دیگر است. این مهم با دستور وزیر برای اضافه شدن دو هزار و چهار صدهکتار به فضای پس کرانه‌ای بندر شهید رجایی در بندرعباس اجرایی می شود.
به گفته ی آرامی هم اکنون در بندر امام خمینی(ره) بخش خصوصی در حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کرده است، حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند امکان رقابتی کردن این بندر را دو چندان کند. ضمن اینکه عقد قراردادهای بین المللی در زمان حاضر برای مجموعه سازمان بنادر تجربه‌ای نو است که نیازمند مشارکت صنف دریایی و بندری است.
وی با بیان اینکه بعد از برجام اتفاقات خوبی برای بنادر کشور رخ داده است و شناورهای ما مشکل پرچم و بیمه ندارند تصریح کرد: اما هنوز تا ایده‌ال فاصله داریم. درحال حاضر این نگاه در بنادر وجود دارد اما اعتقاد ما این است که هنوز صاحب جایگاه واقعی نیستیم. برهمین اساس اکنون زمان بسیار خوبی است که سازمان بنادر سرعت بیشتری به اجرای طرح‌های توسعه ای خود بدهد. قراردادهای خوبی هم برای تجهیز بنادربویژه در بندر شهید رجایی بسته شده و ابزار و امکانات مورد نیاز در بندر مستقر شده است.
آرامی دلایل زیادی را برای عقب ماندن بنادر کشور از بنادر همسایگان مطرح می کند و با اشاره به سال های طولانی تحریم، می گوید: یک زمانی بندر شهید رجایی قرار بود به هاب منطقه تبدیل شود، اما حوادث بعد از انقلاب مثل جنگ تحمیلی و تحریم‌ها این فرصت را از ما گرفت. ضمن اینکه در این فرصت خارجی‌ها بیکار نشستند و در زمانی که ما غرق مشکل بودیم جلو رفتند و البته همین حالا کشورهای عمان، قطر و عربستان درحال ساخت و راه‌اندازی بنادر جدید هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار