۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱

سالانه 30 هزار تن انواع تن ماهیان به کشور وارد می شود

بیش از 90 درصد از 250 هزار تن انواع تن ماهی که سالانه صید می شود در کارخانه های داخلی به کنسرو تبدیل می شود که همین امر باعث می شود ارزش افزوده این گونه ماهیان کاهش یابد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۷۵۳
سالانه 30 هزار تن انواع تن ماهیان به کشور وارد می شود
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا بیان کرد: سالانه 250 هزار تن انواع تن ماهیان و شبه تن ماهیان توسط صیادان ایرانی صید می شود که این میزان حدود 40 درصد کل صید کشور را تشکیل می دهد.
مختار آخوندی اظهار داشت: تمام تن ماهیان صید شده توسط صیادان ایرانی به دلیل استقبال مصرف داخلی در بازار داخلی با تبدیل شدن به کنسرو مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ گونه صادراتی از صید این گونه ماهیان توسط صادرکنندگان ایرانی صورت نمی گیرد.
وی یکی از مهمترین مشکلات اصلی تن ماهیان را تبدیل بیش از 90 درصد از 250 هزار تن انواع تن ماهیان صید شده به کنسرو عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم بخشی از تن ماهیان صید شده را به صورت تازه و غیرکنسروی به بازار عرضه کنیم، ارزش افزوده این گونه افزایش بیشتری خواهد یافت.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یادآور شد: همچنین می توان با فراوری تن ماهیان به شکل های مختلف ارزش افزوده آن را افزایش دهیم.                                          
وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای مصرف تن ماهی در داخل کشور بسیار زیاد است، اذعان داشت: در حال حاضر 130 کارخانه کنسرو تن ماهی در کشور فعالیت می کنند.                                             
به گفته آخوندی، نه تنها صادرات تن ماهیان صید شده از آبهای فراساحلی صورت نمی گیرد، بلکه سالانه بین 20 تا 30 هزار تن، انواع تن ماهی جهت تبدیل شدن به کنسرو وارد کشور می شود.                 
وی در ادامه گفته های خود به آغاز صید ماهیان استخوانی از مهر ماه اشاره کرد و گفت: صید ماهیان استخوانی هر ساله از اواسط مهر ماه آغاز می شود و تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه خواهد داشت.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: امسال نیز پس از بررسی ذخایر ماهیان استخوانی، زمان دقیق آغاز صید در مهر ماه توسط کمیته مدیریت صید متشکل از بخش های مختلف شیلاتی، اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به کاهش 34 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال گذشته عنوان کرد: تغییرات شرایط آب و هوایی، کاهش دریاروی، کاهش ذخایر ماهیان و آلودگی آب از جمله عوامل موثر بر کاهش میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر محسوب می شود.
به گفته آخوندی، بیشترین میزان کاهش صید ماهیان استخوانی در سال گذشته به صید کفال ماهیان اختصاص داشت.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اذعان داشت: سرمای هوا در سال گذشته زودتر از موعد مقرر شروع شد و صیادان صیدکفال ماهیان را از دست دادند.
وی با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به روش پره انجام می شود، اذعان داشت: هم اکنون بالغ بر 10 هزار صیاد پره کار در قالب 122 تعاونی صید پره در استان های شمالی کشور به صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند.
به گفته وی از این میزان صیاد پره کار حدود سه هزار و 825 نفر صیاد به صید ماهیان استخوانی به روش پره در آبهای استان مازندران در قالب 54 شرکت تعاونی صید پره اشتغال دارند. 
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
وی اظهار امیدواری کرد: با مناسب بودن شرایط آب و هوایی در پاییز و زمستان امسال شاهد افزایش دریاروی صیادان پره و صید قابل قبولی از ماهیان استخوانی در دریای خزر باشیم.
آخوندی یادآور شد: به منظور بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی هر ساله تعداد زیادی بچه ماهی استخوانی از سوی سازمان شیلات ایران و با همکاری مراکز تکثیر ماهیان استخوانی در دریای خزر رها سازی می شوند.
برچسب ها: صید آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار