۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

کاهش احتمالی حمله دزدان دریایی به صیادان ایرانی

با همکاری و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران احتمال به دام افتادن صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی کاهش یافته است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۷۳۹
کاهش احتمالی حمله دزدان دریایی به صیادان ایرانی
مدیر کل دفتر امور صیدو صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با همکاری نیروی دریایی ارتش و نیز سایر کشورهای عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند در راستای افزایش صید ایمن، احتمال حمله دزدان دریایی به صیادان ایرانی کاهش داشته است.
مختار آخوندی افزود: از سوی دیگر با به وجود آمدن هماهنگی های لازم بین کشورهای اطراف اقیانوس هند از طریق کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، شرایط امن تری برای صیادان فراهم شده است.                                                                                               
وی ادامه داد: صیادان نیز باید به قوانین بین الملل صیادی مصوب سال 1982 پایبند بوده و از ورود غیر قانونی به آبهای سایر کشور ها اجتناب کنند.
وی گفت: متاسفانه برخی صیادان ایرانی برای صید بیشتر وارد حوزه آبهای کشورهای دیگر شده و آن کشورها نیز اقدام به دستگیری آنها می کنند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: بر اساس قوانین تعیین شده، 12 مایل دورتر از ساحل را آبهای ساحلی، بین 12 تا 24 مایل را آبهای فراسرزمینی و بین 24 تا 200 مایل دور از ساحل را در کشورهای مختلف آبهای انحصاری- اقتصادی اعلام کرده اند.
وی تاکید کرد: بنابراین ورود به این آبها نیازمند اخذ مجوز از آن کشورها است که در غیر این صورت کشوری که شناورها به صورت غیرقانونی وارد آبهای آن شده باشند می توانند مطابق با قوانین حاکم برکشورشان با متخلفان برخورد کنند.                            
آخوندی با اشاره به شروع فصل صید تن ماهیان در اقیانوس هند از صیادان خواست تا با دور شدن از مرزهای آبی سایر کشورها نسبت به تامین امنیت خود اقدام کنند.                                                                                                                  
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار امیدواری کرد، بتوانیم با همکاری های بین الملل شاهد از بین رفتن حضور دزدان دریایی در اقیانوس هند باشیم.                                                                                                       
وی در ادامه گفته های خود به تهیه پیش نویس دستور العمل هماهنگی صید فراساحلی در سال جاری اشاره کرد و گفت: وزارت امورخارجه، وزارت کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه و سازمان شیلات ایران از جمله ارگان هایی محسوب می شوند که پیش نویس دستورالعمل صید فراساحلی را به امضا رسانده اند.                                                
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران همچنین تهیه پیش نویس دستورالعمل صید فراساحلی را در کاهش به دام افتادن صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی بسیار موثر دانست و گفت: این امر زمینه های توسعه صید تن ماهیان در اقیانوس هند را فراهم خواهد کرد.                             
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران یکی از مهمترین دستاوردهای این پیش نویس را امنیت صیادی عنوان کرد .               
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران همچنین عنوان کرد: توسعه روابط سیاسی با کشورهای حاشیه اقیانوس هند که پس از برجام حاصل شده است نیز در ایجاد فضای امن تر برای حضور صیادان ایرانی در اقیانوس هند موثر بوده است.                                              
به گفته آخوندی، همکاری کشورهای عضو کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند و پایبندی صیادان به رعایت قوانین اعمال شده از سوی این کمیسیون می تواند امنیت صیادی در این منطقه را به طور چشمگیری افزایش دهد.                                                     
برچسب ها: دزدان دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار