۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

بالاخره تاریخ نهایی بهره برداری از کشتی تحقیقاتی اعلام شد

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای تحقیقاتی کشور تا پایان شهریورماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۶۸۵۷۲
بالاخره تاریخ نهایی بهره برداری از کشتی تحقیقاتی اعلام شد
ناصر حاجی‌زاده ذاکر در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: کشور ما به لحاظ امکانات تحقیق در دریا و اقیانوس کمبودهای زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه تجربیات جهانی نشان داده یکی از مهمترین فعالیت‌های اقیانوس‌شناسی، انجام تحقیقات میدانی است، افزود: بررسی مشاهداتی شرایط دریا، اقیانوس و سواحل مهمترین المان در این حوزه محسوب می‌شود.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: در این مسیر، کار تحقیقاتی دریایی بسیار مشکل است و نیاز به تجهیزات پیشرفته دارد.
حاجی‌زاده با بیان اینکه در این میان، کشتی‌های تحقیقاتی یکی از اجزای اصلی ار مشاهداتی در بعد زیست‌شناسی، فیزیکی، شیمیایی و غیره است، تصریح کرد: تا این کشتی تحقیقاتی وجود نداشته باشد، دستمان در تحقیق بسته است.
وی با بیان اینکه با وجود نگهداری پر هزینه، کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی را در این بخش انجام می‌دهند، گفت: به عنوان مثال، هند در مجموع یک کشور فقیر است، اما بیش از هشت فروند کشتی تحقیقاتی دارد و سالانه میلیون‌ها دلار هزینه نگهداری آن را پذیرفته است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه اولین کشتی تحقیقاتی دریایی تا پایان شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این شناور نقش مهمی در انجام تحقیقات دارد و امیدواریم بعد از این کشتی بتوانیم کشتی‌های بیشتری را داشته باشیم.
حاجی‌زاده همچنین در خصوص تاخیر در بهره‌برداری از این شناور، توضیح داد: این کشتی قرار بود 18 خرداد 94 به آب اندازی شود، از آنجایی که این شناور تحقیقاتی در ایران ساخته شده، باید مرحله تست‌ها انجام می‌شد که این اتفاق رقم خورد و مواردی که باید رفع و تکمیل شد صورت پذیرفت. سپس، کشتی برای رفع کمبودها به روی داک رفت و سیستم سینکرولیفت مجتمع سازنده، کاملا دچار حادثه شد و شدیدا آسیب دید و اکنون ما منتظر آماده‌سازی سیستم بالابرنده و به آب انداز کشتی هستیم.
به گزارش خبرنگار مانا ساخت کشتی تحقیقاتی خلیج فارس به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی اقیانوس هند با کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام گرفته است.
برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.
گفتنی است ‌پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار