۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲

70درصد طرح های جامع جزایر خلیج فارس تهیه شده است

مدیر کل دفتر سواحل وتالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه 70 درصد از طرح های جامع جزایر خلیج فارس خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۴۱۱
70درصد طرح های جامع جزایر خلیج فارس تهیه شده است
شهرام فداکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تهیه شناسنامه زیست محیطی برای جزایر در دستور کار معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته است.
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: به محض تامین اعتبارات، عملیات پژوهشی این طرح آغاز خواهد شد.                                                                                               
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، این پروژه قرار است با همکاری مشترک ارگان های ذی نفع در جزایر خلیج فارس تکمیل شود.
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی اظهار کرد: در حال حاضر هر کدام از این جزایر در اختیار ارگان و نهاد خاصی است و بر اساس این طرح مقرر شده است هر دستگاهی که اکنون جزیره ای در اختیار دارد، طرح توسعه همان جزیره را تهیه کند.
به گفته وی، برخی از این ارگان ها هم اکنون نسبت به تهیه طرح جامع جزایر اقدام کرده اند که طرح برخی جزایر هم اکنون آماده است و برخی دیگر نیز به زودی تهیه خواهد شد.                                                                        
فداکار تصریح کرد: به طور مثال طرح جامع جزیره سیری توسط وزارت نفت، جزیره ابوموسی توسط وزارت کشور، جزایر کیش، قشم و هندورابی توسط سازمان مناطق آزاد در حال تهیه است.                                                                           
وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست نیز می تواند بر اساس اطلاعات موجود در طرح جامع جزایر نسبت به تهیه شناسنامه زیست محیطی جزایر اقدام کند.
این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: البته استفاده از اطلاهات طرح جامع جزایر در کنار کارهای تحقیقاتی و پژوهشی معاونت دریایی که به صورت جداگانه انجام می شود، صورت خواهد گرفت.                                         
وی در ادامه یادآور شد: از 55 جزیره ایرانی در خلیج فارس 33 جزیره مسکونی که از این میان 6 جزیره در اختیار سازمان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار دارد.                                                                                             
وی بیان کرد: همچنین جزیره دارا در تالاب خورموسی به عنوان پارک ملی معرفی شده که تایید نهایی آن نیازمند کسب نظر سایر دستگاه ها است.   
مدیر کل دفتر سواحل وتالاب های ساحلی ادامه داد: بر اساس اعلام ارگان های مربوطه تا کنون 70 درصد طرح های جامع جزایر تهیه شده است.  
به گفته وی، طرح جامع قشم هم اکنون درحال بازنگری است و تهیه طرح جامع جزیره خارگ نیز از سوی وزارت نفت در دست اقدام است.          
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: همچنین تهیه طرح جامع جزیره لاوان نیز به زودی آغاز خواهد شد.              
فداکار تاکید کرد: طرح های جامع تهیه شده در کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر مورد بررسی قرار گرفته اند و ارگان های عضو این کارگروه نظرات کارشناسی خود را به طور کامل در خصوص طرح های تهیه شده، ارائه کرده اند.                 
مدیر کل دفتر سواحل و تالاب های ساحلی اذعان داشت: دبیر خانه این کارگروه در سازمانه بنادر و دریانوردی مستقر است و 26 دستگاه های مرتبط با امور دریا از جمله وزارت نیرو، وزارت نفت، شواری عالی مناطق آزاد، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان حفاظت محیط زیست و ... در این کارگروه عضویت دارند.
فداکار تاکید کرد: به این ترتیب این امید وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در راستای تهیه شناسنامه زیست محیطی جزایر از اطلاعات این طرح ها استفاده کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار