۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶

تصویب کلیات طرح گردشگری آشوراده ازسوی محیط زیست

در بازدید اخیر مقامات معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره آشوراده، کلیات طرح گردشگری در این جزیره تصویب شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۳۰۹
تصویب کلیات طرح گردشگری آشوراده ازسوی محیط زیست
معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: ایجاد طرح گردشگری در جزیره آشوراده به عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله در حال بررسی و ارزیابی است.
فرهاد دبیری با بیان اینکه این ارزیابی زیست محیطی با توجه به طرح مدیریتی پناهگاه حیات وحش میانکاله در جزیره آشوراده و در زون های تعیین شده در حال ارزیابی است گفت: پروژه بررسی جوانب زیست محیطی اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سوی استانداری گلستان جهت اخذ مجوزهای لازم به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: طی این ارزیابی تمام جوانب زیست محیطی برای اجرای طرح های گردشگری در آشوراده لحاظ خواهد شد.
به گفته وی، ایجاد طرح گردشگری در جزیره آشوراده باید مطابق با طرح مدیریت میانکاله اجرایی شود تا با توسعه توریسم آسیبی به محیط زیست منطقه وارد نشود.
وی اذعان داشت: به منظور بررسی طرح های ارزیابی زیست محیطی، کمیته ای متشکل از کارشناسان خبره در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است.
معاون طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: پس از اتمام مطالعات زیستی محیطی و بررسی آن در سازمان حفاظت محیط زیست، نتیجه نهایی برای چگونگی اجرای طرح های گردشگری در جزیره آشوراده اعلام خواهد شد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز در خصوص وضعیت طرح های مطالعاتی زیست محیطی به منظور توسعه گردشگری در جزیره آشوراده به خبرنگار مانا گفت: در تاریخ بیست و یکم مرداد ماه امسال به منظور پیگیری طرح مطالعاتی محیط زیست گردشگری آشوراده، مقامات مربوطه از سازمان حفاظت محیط زیست و نیز استان گلستان از این جزیره بازدید به عمل آوردند.
مهاجر خاطرنشان ساخت: در این بازدید معاون عمرانی استاندار، رئیس سازمان همیاری ها و شهرداری های گلستان، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و مسئول منطقه حیات وحش میانکاله ، مدیر کل امور زیستگاه ها و مناطق معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست را همراهی کردند.
وی تصریح کرد: پس از بازدید در جلسه ای که با حضور اعضای مذکور در استان گلستان برگزار شد، کلیات طرح گردشگری آشوراده به تصویب رسید اما در برخی جزئیات از سوی سازمان محیط زیست ایراداتی وارد شد که باید نسبت به رفع آنها در طرح مطالعاتی اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه طرح مطالعات زیست محیطی جزیره آشوراده با هدف توسعه گردشگری، توسط گروه مهندسین مشاور دارای گری محیط زیست در حال انجام است، گفت: بر اساس مهلت تعیین شده تا پایان شهریور ماه این گروه باید طرح مطالعاتی را تهیه و به اتمام رساند.
مدیر کل اداره محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه استاندار گلستان متولی اصلی پیگیری توسعه گردشگری جزیره آشوراده محسوب می شود، اظهار داشت: طرح مطالعاتی پس از اتمام به استانداری تحویل داده خواهد شد و استانداری نیز آن را جهت تصویب نهایی تحویل سازمان حفاظت محیط زیست خواهد داد.
بنابه گفته مقامات استان گلستان، توسعه گردشگری در جزیره آشوراده ، ضمن تحول اقتصادی در استان گلستان می تواند به عنوان نقطه عطفی در گردشگری دریایی شمال کشور محسوب شود.
جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصر به فرد، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بوده اند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار