۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

انجام کاوشهای زیرآب خلیج گرگان در مهر ماه امسال

کاوش های زیرآب در خلیج گرگان با هدف کشف ادامه دیوار گرگان در دریای خزر از سر گرفته خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۱۹۳
انجام کاوشهای زیرآب خلیج گرگان در مهر ماه امسال
سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: برای ورود هیئت باستان شناسی بریتانیایی به منظور انجام هشتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان و کاوش های زیرآب در خلیج گرگان در اوایل مهرماه؛ درخواست مجوز کرده ایم.
حمید عمرانی گفت: قصد داریم همچون فصل های گذشته، کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان را به همراه هیئت بریتانیایی که اعضای آن شامل کشورهای مختلفی از جمله روسیه، آلمان، پرتغال، گرجستان، ایتالیا و فرانسه هستند، انجام دهیم.                 
مدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان با اشاره به اینکه کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان با همکاری مشترک گروه بریتانیایی انجام می شود، اظهار کرد: بنابراین بخشی از این اعتبارات توسط گروه بریتانیایی و بخشی دیگر توسط پژوهشکده باستان شناسی تامین می شود.
وی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، پیشنهاد شده است بررسی های باستان شناسی دریایی نیز همچون سال گذشته در خلیج گرگان انجام شود.
عمرانی بیان داشت: به این ترتیب خواهیم توانست بررسی ها را به منظور شناسایی ادامه دیوار گرگان در دریای خزر تکمیل کنیم.
سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان یادآور شد: همچنین این بررسی های باستان شناسی به این سئوال که دیوار گرگان و دیوار تمیشه به هم متصل بوده اند یا خیر، نیز پاسخ خواهد داد.                                                       
وی با اشاره به اینکه بررسی های زیرآب در خلیج گرگان با استفاده از دستگاه های مخصوص و با کمک غواصان صورت خواهد گرفت، تصریح کرد:طی هفتمین فصل از کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان در سال گذشته، بررسی های ژئوفیزیک دریا در خلیج گرگان، یک و نیم کیلومتر دیگر از ادامه دیوار تمیشه را شناسایی کرد.                                                             
مدیر پایگاه تاریخی دیوار گرگان بیان داشت: امیدواریم امسال موفق شویم ادامه دیوار تمیشه را از زیر رسوبات انباشته در قسمت شمالی دریای خزر واقع در نزدیکی گمیشان کشف کنیم.                                                                    
وی با اشاره به اینکه کشف ارتباط واقعی دیوار گرگان و دیوار تمیشه از اهمیت بسیار زیادی در حوزه کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان برخوردار است، تاکید کرد: بر اساس مطالعات ژئوفیزیک دریای انجام شده در خلیج گرگان در محدوده گمیشان تا بندر ترکمن طی سال گذشته، هیچ گونه اثری از وجود دیوار گرگان و یا دیوار تمیشه دیده نشد.                            
عمرانی خاطرنشان ساخت: در بررسی های باستان شناسی زیرآب صورت گرفته طی سال های گذشته، بقایای بخشی از قلعه تاریخی یا لنگرگاه متعلق به دوره ساسانی در بخشی از دیوار تمیشه واقع در خلیج گرگان، شناسایی شده بود.
سرپرست هیئت کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان، عنوان کرد: نتایج گزارش های اولیه از هفتمین فصل کاوش های دیوار گرگان در خشکی و زیرآب هم اکنون چاپ و منتشر شده است.                                              
وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم کاوش های باستان شناسی در نوار ساحلی دریای خزر و نیز داخل دریا، بتوانیم درآینده اطلاعات با ارزشی در خصوص دیوار گرگان به دست آوریم.                                                                                     
لازم به ذکر است، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی مار سرخ نامیده می شد، نخستین بار در سال 1316 توسط اریک اشمیت خلبان آمریکایی شناسایی شد و عکس های هوایی او سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفت.
قدمت این دیوار به دوره ساسانی باز می گردد که برای مقابله با قوم هون و سایر اقوام شمالی ایران ساخته شد. 
این دیوار به طول 200 کیلومتر، پس از دیوار چین بزرگترین دیوار دفاعی جهان است که در 29 تیرماه سال 1387 به ثبت ملی رسید.
برچسب ها: خلیج گرگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار