۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
طی چهار ماهه نخست امسال رخ داد:

افزایش 32 درصدی صید کیلکای خزر

صید کیلکای دریای خزر در آبهای مازندران و گیلان طی چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 32 درصدی همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۱۹۲
افزایش 32 درصدی صید کیلکای خزر
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به خبرنگار مانا گفت: طبق آمار اخذ شده، طی چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد 32 درصدی صید کیلکا در آبهای دریای خزر بوده ایم.                                                
مختار آخوندی اظهار داشت: بر این اساس صید کیلکا در مجموع آبهای استان های گیلان و مازندران به سه هزار و 265 تن رسیده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس صید کیلکا در استان مازندران طی چهار ماهه نخست امسال با رشد 36 درصدی به میزان دو هزار و 321 تن بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین صید کیلکا در استان گیلان طی همین مدت با 21 درصد رشد به رقم 944 تن رسیده است.
به گفته وی، با توجه به تعطیلی صید در بهار توسط کیلکاگیران، عمده آمار ارائه شده صید کیلکا به صید در تیر ماه مربوط می شود.
وی اذعان داشت: ماهیان کیلکا برای مصرف پودر ماهی کیلویی هزار تومان و برای مصرف انسانی هزار و 650 تومان در بازار به فروش می رسند.
به گفته آخوندی، نرخ فروش ماهیان کیلکا در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش چندانی برخوردار نبوده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان داشت: بخش اعظم کیلکاهای صید شده در استان های گیلان و مازندران در بازار داخلی به فروش می رسد و مقدار ناچیز آن صادر می شود.                      
وی خاطرنشان کرد: از مجموع ماهیان کیلکای صید شده در شمال کشور سال گذشته در نهایت 10 تا 15 درصد آن به مصرف انسانی رسید و ما بقی آن جهت تبدیل به پودر ماهی در اختیار کارخانجات فراوری قرار گرفت.                                          
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: در تلاش هستیم تا با فرهنگ سازی و حمایت از کیلکا گیران بتوانیم مصرف انسانی این گونه ماهی با ارزش غذایی بالا را در بین عموم مردم افزایش دهیم.                                        
وی تاکید کرد: در صورتی که مصرف انسانی کیلکا در کشور رواج یابد، شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت صید کیلکا در کشور خواهیم بود، ضمن اینکه کیلکاگیران می توانند با توسعه صادرات در این بخش نیز سود خوبی را عاید شوند.                                  
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران از پیش بینی افزایش صید کیلکا ماهیان در سال جاری خبر داد و گفت: دلیل این پیش بینی به افزایش ذخایر این گونه ماهیان در سال جاری مربوط می شود.                                 
آخوندی، تعطیلی دو ماهه صید در گیلان و تعطیلی سه ماهه صید در استان مازندران را که هر ساله در فصل بهار به منظور بازسازی ذخایر کیلکا ماهیان صورت می گیرد را در افزایش صید امسال بسیار تاثیر گذار دانست.                                         
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: آمار صید در سالهای اخیر ثابت کرده است که معمولاً هر ساله بین 22 تا 25 هزار تن کیلکا در آبهای گیلان و مازندران صید می شود.                          
وی با اشاره به اینکه میزان افزایش صید به طور مستقیمی تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و امکان دریارودی برای کیلکاگیران قرار دارد، بیان داشت: امسال در مجموع استان های گیلان و مازندران 70 فروند شناور کیلکاگیر به صید کیلکا اشتغال دارند.
آخوندی تاکید کرد: تعداد شانه دار مهاجمی که از سال 79 باعث از بین رفتن کیلکاهای دریای خزر شده بود، کاهش چشمگیری یافته است که همین امر در روند بازسازی ذخایر کیلکا تاثیر بسیار زیادی داشته است.
برچسب ها: دریای خزر کیلکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار