۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴

رکاب زنی در ساحل خزر با شعار یک زمین؛ بزرگترین دریاچه

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خزر و با شعار " یک زمین؛ بزرگترین دریاچه"، فعال زیست محیطی نوار ساحلی خزر را از بندر ترکمن به مقصد بندرآستارا رکاب خواهد زد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۸۰۶۴
رکاب زنی در ساحل خزر با شعار یک زمین؛ بزرگترین دریاچه
فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست وسفیر دوستدار طبیعت در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: آشنایی ساکنان بومی دریای خزر با محیط زیست این دریا، فرهنگ سازی و ایجاد حس مشارکت مردمی، استفاده درست از سواحل و دریا و نیز ارتقای دانش جوامع محلی و مسئولان در سه استان ساحلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ایرج روغنچی افزود: کنوانسیون محیط زیست دریای خزر آبان ماه سال 1382 در تهران پس از برگزاری نشست‌‌های متعدد کارشناسان محیط زیست کشورهای ساحلی با هدف همکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر به امضا رسید.
به گفته وی، این کنوانسیون در 21 مرداد ماه سال 86 با همکاری کشورهای حاشیه خزر لازم الاجرا شد و به همین مناسبت از آن سال این کشورها تصمیم گرفتند این روز را به نام روز جهانی خزر نامگذاری و در آن روز جشنی به همین مناسبت در این کشورها برگزار شود.
وی خاطرنشان ساخت: از سال 87 به بعد جشن روز جهانی دریای خزر در پنج کشور ساحلی برگزار شد و ایران نیز همانند سایر کشورها هر ساله برنامه های ویژه ای را به مناسبت این روز اجرا می کند.
فعال بخش خصوصی در امر محیط زیست و سفیر دوستدار طبیعت تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته در ادامه فعالیت های شخصی ام در خصوص حفاظت محیط زیست، از تاریخ 21 مرداد ماه به مناسبت روز جهانی دریای خزر و با شعار " یک زمین؛ یک دریاچه" از بندر ترکمن به مقصد بندر آستارا رکاب زنی خواهیم کرد.
روغنچی در خصوص مدت زمان انجام این رکاب زنی گفت: با توجه به گرمای هوا و احتمال بارندگی نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان اتمام دوچرخه سواری در طول نوار ساحلی دریای خزر انجام داد.
وی اظهار داشت: اما با توجه به تجربیات گذشته این احتمال وجود دارد که رکاب زنی در طول نوار ساحلی دریای خزر، بین 10 تا 14 روز به طول انجامد.
این فعال محیط زیست ادامه داد: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته از سوی معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، در طول مدت رکاب زنی، ادارات محیط زیست استان های ساحلی همکاری لازم را خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه این چهارمین باری است که به منظور حمایت از حفاظت از دریای خزر رکاب زنی انجام می دهم، عنوان کرد: همچنین این رکاب زنی به عنوان هشتمین طرح ملی و بین المللی در راستای حفاظت محیط زیست توسط اینجاب است.
وی در خصوص طرح های پیشین در ارتباط با حفاظت از محیط زیست گفت: دراجرای طرح ملی اول با نام از البرز تا خلیج فارس در خرداد ماه 1391 که به حمایت از قله با شکوه دماوند در بالا دست ترین بخش شمال کشور و نیز آبهای نیلگون خلیج فارس که در جنوب ایران قرار دارد با رکاب زدن پیوندی میان این دو برقرار شد تا شاید توجه همگان به این دورهای گران سنگ بیش از پیش جلب شده و فرهنگ شناخت آن تقویت شود.
روغنچی بیان کرد: در طرح ملی دوم با در نظر گرفتن ارزش های سرزمینمان و حمایت از این میراثهای گران بها و ارزشمند بر آن شدم تا بار دیگر بر این سرزمین ارج نهاده شود که این امر از شرق ایران، مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی و با رکاب زدن از کویر سخت و خشن لوت با مسافت حدود 600 کیلومتر فقط کویر تا خلیج همیشه فارس را در سوم فروردین 1392 رکاب زدم. 
روغنچی خاطرنشان کرد: نظر به رسانه ای شدن و درخشش در خور توجه در رسانه ملی در نهایت توسط سازمان محیط زیست کل کشور به مناسبت هفته جهانی زمین پاک دعوت به همکاری شدم. 
وی ادامه داد: از این رو پس از منصوب شدن به سفیر دوستار طبیعت مقرر شد تا با ارائه طرحی اقدام به رکاب زدن در راستای شعار سال یعنی : آب پاک، خاک پاک، انسان سالم را داشته باشم.
این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: لذا در طرح سوم ملی از شهرستان بافت استان کرمان به عنوان پاک ترین شهر ایران از نگاه سازمان بهداشت جهانی تا تبریز به عنوان زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران از نگاه سازمان جهانی یونسکو را با مسافت 2000 کیلومتر و با گذر از 9 استان را با شعار آب پاک، خاک پاک، انسان سالم رکاب زدم.
روغنچی بیان کرد: در دولت یازدهم، پس از حضور دکتر ابتکار ریاست سازمان محیط زیست در استان البرز و پس دعوت اینجانب در آن نشست خبری، ضمن معرفی اینجانب و اشاره به طرح خود مقرر شد تا در اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز زمین پاک طرح بین المللی خود را آغاز کنم.
وی تصریح کرد: بنابراین طرح چهارم بین المللی اینجانب با شعار یک دریا و پنج ملت دوست با گذر از پنج کشور حاشیه دریای کاسپین از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان،ترکمنستان و ایران از مقابل اداره کل محیط زیست استان البرز آغاز و پس از گذر از سختی ها و دشواری های فراوان ضمن ثبت رسمی و رسانه ای کردن این حرکت مهم به نام کشور ایران به ثبت رسانم.
وی طرح پنجم ملی خود را پیمایش ساحل خزر عنوان کرد و گفت: پیاده روی از ساحل دریای کاسپین از تاریخ بیست و یکم مرداد ماه سال گذشته از آستارا تا آشوراده با شعار مسیر سبز ساحل پاک انجام شد.
وی اذعان داشت: طرح ششم ملی نیز با شعار "خلیج فارس گنجینه جاودانی" به ثبت رسیده است که که بر اساس دستور معاونت دریایی حفاظت محیط زیست سازمان کل کشور مقرر شد به منظور حفظ گونه های زیست دریایی در حال انقراض از اروند رود تا تنگه هرمز را رکاب زنم. 
روغنچی تاکید کرد: این امر از29 بهمن ماه 1393 از آبادان موزه محیط زیست تالاب شادگان با حضور معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر کل محیط زیست دریای سازمان و نیز مدیر کل محیط زیست اداره کل استان خوزستان و دیگر مسئولین آغاز و با طی 2000 کیلومتر پس از 18 روز به هرمزگان رسیدم.
سفیر دوستدار طبیعت اظهار داشت: طرح هفتم ملی رکاب زنی از شهرستان مرزی آستارا تا بندر ترکمن به مناسبت روز ملی دریای کاسپین نیز در تاریخ بیست و یکم مرداد ماه سال گذشته با شعار حمایت از فک خزری شد.
وی اظهار امیدواری کرد: هشتمین طرح ملی حفاظت از محیط زیست با رکاب زنی در طول نوار ساحلی دریای خزر بتواند بیش از پیش در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین موثر واقع شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار