۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

چه آینده ای در انتظار بازار کانتینری و سفارش ساخت شناورهاست؟

نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۸۰۵۵
چه آینده ای در انتظار بازار کانتینری و سفارش ساخت شناورهاست؟
افتتاح کانال توسعه یافتۀ پاناما در ماه ژوئن سال جاری میلادی دورۀ شکوفاییِ جدیدی را برای بخش شناورهای کانتینری و تغییرات چشمگیری در روند ظرفیت و استقرار ناوگان به دنبال خواهد داشت. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، به دنبال افتتاح آبراه های جدید کانال توسعه یافتۀ پاناما امکان ترانزیت شناور کانتینری پاناماکس با ظرفیت بیش از سه هزار TEU و عرضِ حداکثریِ 32.3 متری از این مسیر فراهم آمده است. با این وجود و بر اساس پیش بینی های شرکت خدمات تحقیقاتی کلارکسونِ لندن، افزایش سریع سایز شناورهای پست پاناماکس موجب شده تا ظرفیت ناوگان های کانتینری متشکل از شناورهایی پاناماکس و کوچکتر محدود تر شوند. بر همین اساس و در آغاز ماه جولای سال جاری میلادی، 63 درصد از شناورهای کانتینری قادر به عبور از آبراههای قدیمی کانال پاناما نبودند.
بر اساس این گزارش، تکمیلِ توسعۀ کانال پاناما و محدودیت ابعاد شناورها برای عبور از آبراه های جدید تنها انحصار ترانزیتی 15 درصد از شناورهای ناوگان کانتینری را موجب شده است. در همین رابطه، کلارکسون اعلام کرد 20 درصد از ظرفیت کل ناوگان کانتینری را در آغاز ماه جولای شناورهایی با ظرفیت کمتر از سه هزار TEU که در مجموع چهار میلیون TEU را شامل می شد، دربرگرفت.
این گزارش ادامه داد: در محدوده سه تا هشت هزار TEU معادل 36 درصد از شناورهای کانتینری در ناوگان، قادر به عبور از کانال هستند و 50 درصد از ترانزیت شناورهای کانتینری از کانال به این ظرفیت اختصاص دارد.
همچنین، شناورهایی به ظرفیت هشت تا 12 هزار TEU نیز که مجموع آن به پنج میلیون TEU در ناوگان کانتینری (25 درصد ناوگان) می رسد؛ شامل شناورهای نئوپاناماکس است و بخشی از موج آغازین در افزایش ترانزیت شناورها را از کانال نشان می دهد.
این گزارش در ادامه و با اشاره به شناورهای نئوپاناماکس با ظرفیت بین 12 تا 15 هزار TEU افزود: 59 فروند از مجموع 192 شناور در این بخش بر اساس ابعاد رسمی اعلام شده قادر به عبور از آبراه های جدید هستند و 39 فروند شناور دیگر با اختلاف بسیار جزئی در ابعاد امکان ترانزیت از این کانال را خواهند داشت.
در پایانِ بخش اول این گزارش به شناورهایی با ظرفیت بیش از 15 هزار TEU اشاره شد که طراحی آنها به طور قابل توجهی متفاوت از شناورهایی با ظرفیت 12 تا 15 هزار TEU است. بر همین اساس، تنها 62 فروند شناور با این ظرفیت در ناوگان کانتینری وجود دارد که شش درصد از ظرفیت ناوگان را به خود اختصاص می دهد.
شرکت خدمات تحقیقاتی کلارکسون معتقد است که توسعۀ آبراه های کانال پاناما و رشد سریع شناورهایی با سایز بزرگتر در ناوگان کانتینری و در سال های اخیر؛ نیاز تقسیم بندی ناوگان را به شناورهای با ظرفیت بالا نشان می دهد. به اعتقاد تحلیلگران، واضح است صنعت کشتی های کانتینری متاثر از سایز شناورهایی با ظرفیت بیشتر است و مسیر روبه رشدی را در پیش گرفته است.
کاهش سفارش ساخت شناورهای جدید
از سوی دیگر و در ادامه این گزارش آلفالاینز از کاهش بی سابقۀ 17.1 درصدی از سال 1999 میلادی تاکنون در میزان ثبت سفارش شناورهای کانتینری با توجه به ظرفیت آنها خبر داد.
بر همین اساس، ثبت سفارش ساخت شناورهایی با ظرفیت بیش از 10 هزار TEU شاهد روال نزولی 56 درصدی و شناورهایی با ظرفیت کمتر شاهد افت 4.5 درصدی بود.
تناژ غیرفعال در 269 شناور با ظرفیت 906 هزار TEU که تا تاریخ 25 ماه جولای سال جاری میلادی فعالیت نمی کردند، رو به افزایش است. این افزایش به موجب تمایل خطوط کانتینری برای کنترل تولید مازاد ظرفیت و افتتاح آبراه های جدید کانال پاناما است که به طور قابل توجهی میزان درخواست برای شناورهای پاناماکس را کاهش داده است.
افت در میزان خرید و فروش
در پایان این گزارش آمارها حکایت از کاهش 48 درصدی در کل ارزش فروش کشتی های دست دوم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی دارد. بیشترین کاهش متعلق به بخش شناورهای کانتینری بود که تنها دو مورد از آنها به فروش رسید. این درحالیست که این رقم در ماه جولای سال 2015 میلادی به 31 فروند رسید.
همچنین، کاهش نرخ اجارۀ شناورها، مازاد ظرفیت در تناژ و پهن شدن کانال پاناما تعداد شناورهای کانتینری را که برای اوراق ارسال می شوند افزایش داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار