۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

بازبینی مراحل قاچاق در بنادر جنوبی کشور

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۷۹۳۵
بازبینی مراحل قاچاق در بنادر جنوبی کشور
در شرایطی که قاچاق سازمان یافته یک زنجیره تامین و مسنجم دارد دستگاههای دولتی نه تنها با یکدیگر یک زبان مشترک ندارند بلکه اختلاف های زیادی نیز دارند. 
به گزارش خبرنگارمانا در برنامه اقتصادی پایش شب گذشته روند قاچاق کالا در بنادر جنوبی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت بر این اساس، گزارش "آنوش رحام" تحلیلگر امور گمرکی و عضو تیم تحقیق پایش حاکی از این بوده است که بیش از80 درصد از کانتینرهای ورودی کشور از بنادر جنوبی وارد می شوند و قاچاقچیان در این مناطق عملیات و الگوهای مختلفی را برای قاچاق طراحی می کنند.
کانتینرها بعد از ورود به بندر در منطقه کانتینر یارد انباشته و نگهداری می شوند و سپس بین ترمینال ها تقسیم خواهند شد، کانتینرها در محوطه کانتنیریارد به صورت موقت قراردارند و در واقع این اسناد است که مشخص می کند کانتینرها به کدام ترمینال باید منتقل شوند.
درواقع محوطه کانتینر یارد نقش جعبه تقسیم قاچاق را بازی می کند چرا که در این نقطه قاچاقچیان الگوهای قاچاق خود را طراحی کرده و تصمیم می گیرند که آیا با تغییر ماهیت در اسناد، آنها را به مسیر مستقیم و اصلی کالا یعنی گمرک هدایت کنند و یا کالا را به مسیر شهر حمل کنند.
در مسیر شهر دو راه وجود دارد؛ بعضا از طریق ترانشیب ماهیت کالا را تغییر می دهند و به بنادر دیگر می برند و از این جابجایی استفاده می کنند تا معافیت اسناد را تغییر دهند و یا درهمین بندر سعی می کنند با ماهیت اسناد تغییر یافته آن کالا را بجای کالاهای دیگر حمل کنند.
در بنادر و مناطق ویژه اقتصادی تعداد زیادی ترمینال کانتینری و نگهداری کالا وجود دارد که در اختیار بخش خصوصی قراردارند که اکثر کالاهای از کانتینر یارد به این ترمینال ها انتقال داده می شوند.
یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید به آن توجه شود اتصال این ترمینال ها به گمرک است اما درایران این اتفاق رخ نداده است و انبارهای بندری به گمرک متصل نیستند.
در ادامه ایم گزارش آمده است: اخیرا تعدادی خودرو به کشور قاچاق شده است، شاید بتوان گفت ممکن است کالایی در بین انبوه دیگر از کالاهای دیگر قاچاق شود و دیده نشود اما خودرو با توجه به مکانیزم های مختلف کنترلی که بر آن اعمال می شود؛ چگونه ممکن است از مناطق آزاد به کشور قاچاق شود؟
به بیان دیگر، اتاق فکر قاچاق سازمان یافته، برای واردات این کالا از روش های مختلفی همچون قانون گریزی، استفاده از مجوزهای خاص، معافیت ها و از قوانین مناطق وِیژه و آزاد بهره می برند.
در قاچاق سازمان یافته عوامل قاچاق دارای یک زنجیره تامین منسجم و همچنین به موازات دولت دارای معاونین و مدیران طرح برنامه، اجرایی، تامین مالی، نیروی انسانی و مهم تر از همه عوامل قاچاق سازمان یافته دارای لجستیک نیز هستند و باید بپذیریم که قاچاقچیان سازمان یافته در دستگاههای مختلف حضور دارند و جلوتر از دولت اشتغال ایجاد کرده اند و متاسفانه در شرایطی که قاچاق سازمان یافته یک زنجیره تامین و مسنجم دارد. دستگاههای دولتی نه تنها با یکدیگر یک زبان مشترک ندارند بلکه اختلاف های زیادی نیز دارند.
در تمامی دنیا سازمان های خدمات دهنده اهم از سازمانهای خدمات لجستیکی، گمرک، مجوز دهنده و توزیع کننده در قالب سیستمی به نام پنجره واحد به یکدیگرمتصلند، در ایران نیز پنجره واحد اجرا شده است اما متاسفانه بسیاری از این سازمان ها به این پنجره به خوبی متصل نیستند وبرای برقراری این اتصال تعلل می کنند، این عامل سبب شده است که یک خلاء بین سازمانهای ایجاد شود و عملا قاچاقچیان بتوانند از این فضای ایجاد شده نهایت استفاده را برده و باکتری قاچاق در این فضاها به راحتی رشد کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار