۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

همکاری مشترک ایران و روسیه برای حفاظت از فک خزری

برای نخستین بار در منطقه با همکاری مشترک گروه علمی ایران و روسیه، پروژه تحقیقاتی در خصوص فک خزری ظرف مدت سه سال انجام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۶۵۱
همکاری مشترک ایران و روسیه برای حفاظت از فک خزری
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با همکاری روسیه قرار است یک گروه پژوهشگر ایرانی به همراه پژوهشگران روسی در زمینه حفاظت از فک خزری با یکدیگر همکاری داشته باشند.           
صیاد شیرازی ادامه داد: هم اکنون در حال تهیه پروپوزال این طرح جهت تصویب نهایی و لازم الاجرا شدن این همکاری هستیم.
وی با اشاره به اینکه این پروژه با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جهموری کشور اجرایی خواهد شد، گفت: بر اساس قوانین تعیین شده تمام پروژه های بین المللی مشترک باید تحت نظر این معاونت در ریاست جمهوری اداره شود.       
به گفته این فعال محیط زیست، در پروژه تحقیقاتی مشترک ایران و روسیه در خصوص فک خزری، پژوهشکده اکولوژی دانشگاه شهید بهشتی، مرکز درمانی تحقیقاتی فک خزری و آکادمی علمی روسیه همکاری خواهند داشت.                         
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: این پروژه تحقیقاتی در خصوص فک خزری، نقش بسیار موثری در حفاظت از تنها پستاندار دریای خزر خواهد داشت چرا که بر اساس آخرین سرشماری فک خزری در سال 2008 میلادی، مشخص شد جمعیت فک خزری از یک میلیون قطعه به صد هزار فک کاهش یافته است که این آمار بسیار تکان دهنده است.                                                
به گفته وی، اگر اقدامات حفاظتی برای فک های خزری صورت نگیرد در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.
امیدواریم شکار فک در روسیه متوقف شود                             
وی بر ضرورت شروع هر چه سریعتر این پروژه تحقیقاتی ادامه داد: امید می رود بتوانیم بعد از اتمام این پروژه و به دست آمدن نتایج در خصوص وضعیت فعلی فک خزری، روسیه را نسبت به جلوگیری از شکار این گونه با ارزش متقاعد کنیم.             
شیرازی بیان داشت: هم اکنون صید فک خزری در حجم انبوه توسط مافیاهای بسیار بزرگ در روسیه انجام می شود.
وی با اشاره به همکاری تنگاتنگ آکادمی علوم روسیه در پروژه تحقیقاتی فک خزری اذعان داشت: از آنجا که رئیس آکادمی علوم روسیه از مشاوران نزدیک پوتین، رئیس جمهور این کشور در مسائل زیست محیطی است، این امید بیشتر می شود که بتوان شکار فک در روسیه را متوقف کرد.
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در ادامه گفته های خود نقش پژوهشکده اکولوژی دانشگاه شهید بهشتی تهران را در تهیه پروپازول و تحقیقات علمی مشترک با روسیه در زمینه فک خزری بسیار موثر دانست و گفت: تشکیل مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری و معرفی خانم لنی هارت جهت حفاظت فک خزری، بیست سال پیش توسط یکی از اساتید پژوهشکده اکولوژی دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت.         
شیرازی یادآور شد: قصد داریم از فضای آزمایشگاهی این پژوهشکده جهت کارهای تحقیقاتی در خصوص فک خزری بهره مند شویم.
وی اظهار امیدواری کرد: پروپوزال این طرح هر چه سریعتر از سوی مقامات مربوط در دو کشور ایران و روسیه جهت اجرایی شدن، به امضا رسد.
این فعال محیط زیست در امر حفاظت از فک خزری بیان داشت: همچنین پس از تصویب طرح بودجه لازم برای شروع پروژه تخصیص خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه پروژه تحقیقاتی فک خزری، حداقل سه سال به طول خواهد انجامید، اظهار داشت: از سوی روسیه برای سال اول این پروژه 30 هزار دلار اعتبار در نظر گرفته شده است که طرف ایرانی نیز باید معادل همین اعتبار را تخصیص دهد.              
به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری، برای نخستین بار در منطقه است که چنین پروژه مشترک علمی در خصوص فک خزری انجام می شود که بدون شک تحقق آن نقش بسیار موثری در حفاظت بیش از پیش این جانور با ارزش دریای خزر دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار