۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
با کمک های مردمی؛ 100 هزار دلار برای آزادی صیادان ایرانی پرداخت شد

عدم مجوز سوخت از سوی شیلات، مانع اعزام شناور برای نجات صیادان ایرانی

با وجود فراهم شدن مبلغ درخواستی دزدان دریایی برای آزادی چهار صیاد ایرانی، سازمان شیلات ایران مجوز سوخت برای شناوری که قصد اعزام به آبهای سومالی جهت بازگرداندن صیادان اسیر را دارد، نمی دهد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۲۵۰
عدم مجوز سوخت از سوی شیلات، مانع اعزام شناور برای نجات صیادان ایرانی
اسماعیل آباد در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با همت مردم استان سیستان و بلوچستان و جمع آوری کمک های مردمی، 100 هزار دلار مبلغ درخواستی از سوی دزدان دریایی برای آزادی چهار صیاد اسیر در نزد آنها، فراهم شده است.
این صیاد فعال در استان سیستان و بلوچستان با سابقه بیش از 50 سال صیادی در آبهای عمان، بیان کرد: این مبلغ از طریق صرافی که در دبی توسط دزدان دریایی معرفی شده بود به حساب آنها واریز شده است.
وی خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر یکی از درخواست های دزدان دریایی علاوه بر پول، تبادل این چهار صیاد با چهار دزد دریایی سومالی است که هم اکنون در زندان چابهار به سر می برند.
به گفته  سهامدار سابق شیلات جنوب ایران، چهار دزد دریایی سومالی سال گذشته همراه با شناور صیادی ایرانی که موفق به فرار از دست دزدان دریایی شده بود، به زندان چابهار منتقل شده بودند.
وی با بیان اینکه این دزدان دریایی هم اکنون از زندان چابهار آزاد شده و جهت تبادل با صیادان ایرانی آماده هستند، اذعان داشت: تبادل صیادان ایرانی و دزدان دریایی نیازمند اعزام شناور به محل اسارت صیادان ایرانی است که به همین منظور یک نفر داوطلب شده که شناور خود را به این کار اختصاص دهد.
آباد افزود: از سوی دیگر چهار نفر صیاد داوطلب و از جان گذشته نیز جهت اعزام به این ماموریت خطرناک برای تبادل اسرا اعلام آمادگی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه تمام شرایط برای ادامه روند تلاش های مردمی جهت نجات جان صیادان ایرانی به اسارت گرفته شده در دام دزدان دریایی مهیا شده است، بیان کرد: این در حالی است که تنها مشکل بر سرراه این مهم، تامین سوخت مورد نیاز برای شناوری است که قصد اعزام به محل تبادل اسرا در آبهای سومالی را دارد.
این صیاد فعال در آبهای عمان، میزان سوخت مورد نیاز برای این شناور را حدود 15 هزار لیتر عنوان کرد و گفت: 15 روز به طول خواهد انجامید تا شناور ناجی صیادان ایرانی اسیر در دست دزدان دریایی، بتواند به مقصد نهایی در آبهای سومالی برسد، بنابراین تامین سوخت از اهمیت بسیار زیادی برای اعزام شناور برخوردار است.
وی اذعان داشت: متاسفانه سازمان شیلات ایران مجوز لازم جهت دریافت سوخت شناور را صادر نمی کند و همین امر به مشکل بزرگی بر سر راه آزادی صیادان ایرانی از چنگال دزدان دریایی تبدیل شده است.
آباد اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که قیمت سوخت شناور که چیزی در حدود 10 میلیون تومان است نیز توسط کمک های مردمی جمع آوری شده است.
وی گفت: بنابراین تنها کمک دولت در راه آزادسازی صیادان ایرانی از چنگال دزدان دریایی، می تواند تنها صدور مجوز برای تامین سوخت شناور ناجی این صیادان باشد ؛ کمکی که آن را نیز تا کنون از صیادان بیچاره دریغ کرده اند.
بر اساس اعلام دزدان دریایی سومالی چنانچه تا پایان ماه مبارک رمضان مبلغ 100 هزار دلار به همراه چهار نفر دزد دریایی اسیر شده توسط ایرانیان در اختیار آنها قرار نگیرد، چهار صیاد ایرانی باقی مانده از 21 صیادی که دو سال پیش به اسارت گرفته اند کشته می شوند.
لازم به ذکر است، با اسارت یک فروند شناور صیادی ازسوی دزدان دریایی سومالی در دو سال گذشته، این شناور پس از یک سال توسط دزدان دریایی به آتش کشیده شد و 14 نفر از 21 سرنشین آن به تدریج در بدترین شرایط ممکن کشته شدند؛ دو نفر دیگر نیز در همین اواخر بعد از بریده شدن زبانشان کشته شده و یک نفر نیز موفق به فرار شده است.
هم اکنون چهار نفر صیاد ایرانی در بدترین شرایط ممکن در اسارات دزدان دریایی به سر می برند که ساحل نشینان استان سیستان و بلوچستان با جمع آوری کمک های مردمی در تلاش برای آزادی این صیادان هستند.
برچسب ها: دزدان دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار