۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

توسعۀ کانال پاناما و تاثیر آن بر صنعت سوخت رسانیِ منطقه

نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۶۱۸۱
توسعۀ کانال پاناما و تاثیر آن بر صنعت سوخت رسانیِ منطقه
حجم کلیِ بازار سوخت رسانیِ کانال پاناما در سالهای اخیر با افزایش سطوح قیمتِ رقابتی در هاب های سوخت رسانیِ آمریکا مانند هوستن، نیویورک و New Orlean رشد قابل توجهی داشته است. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، در سال 2015 میلادی، پنج درصد از تجارت جهانی از طریق کانال پاناما صورت گرفته است و انتظار می رود در پرتو افتتاح تاریخیِ آبراههای جدیدِ کانال توسعه یافتۀ پاناما این درصد در سال جاری میلادی افزایش یابد، چرا که به زودی تردد شناورهای نئوپاناماکس، فله بر (خشک) کیپ سایز و حاملان گاز نیز از این کانال افزایش می یابد.
آبراههای جدید امکان تردد شناورهایی به عرض 49، طول 366 و عمق 15 متر را فراهم می کند. افزون بر آن، ظرفیت شناورهای عبوری از پنج هزار TEU به 14 هزار TEU افزایش یافته است.
اما هدف سوال اصلی در این خصوص این است که افتتاح کانال توسعه یافتۀ پاناما و ایجاد تغییر در حوزۀ حمل و نقل کشتیرانی چه تاثیراتی بر صنعت سوخت رسانیِ منطقه به همراه خواهد داشت؟
 
1. حجم سوخت کانال پاناما بدون تغییر باقی می ماند
انتظار داریم ترانزیت بار در همۀ بخش های حمل و نقل شاهد روندی صعودی باشد. به تبع آن تعداد شناورها نیز به کمتر از آنچه امروز می بینیم می رسد چراکه تعداد شناورهای بزرگتری چون نئوپاناماکس و فله بر (خشک) کیپ سایز فعالیت خود را از کانال توسعه یافتۀ پاناما آغاز خواهند کرد. در نتیجه این امر، منجر به افزایش حجم منابع سوختی و کاهش تعداد منابع می شود. اما، اگر فرض را بر این بگذاریم که شناور ها برای سوخت گیری به بنادر سوخت رسان در آمریکا بروند، انتظار داریم حجم کلی منابع بدون تغییر باقی بماند. از طرفی، هزینه های کرجی برای انتقال سوخت به شناورها بسیار بالاست و همین موضوع سبب می شود تا توسعۀ مثبتی را در روند سوخت رسانی در کانال شاهد نباشیم.
 
2. انعطاف بیشترِ منابع سوخت رسان در دوران ترانزیت
با توسعۀ کانال پاناما زمان انتظار برای ترانزیت کالا به طور قابل توجهی کاهش می یابد و خود موجب سوخت گیری شناورها بعد از ترانزیت کالا می شود که در نهایت ممکن است تاخیر در حرکت شناورها را به همراه داشته باشد. با کاهش زمان انتظار ترانزیت، شرکت های سوخت رسان باید همکاری خود را بیشتر نمایند و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند.
 
3. حرکت به سمت ساحل شرقی آمریکا
توسعۀ کانال پاناما، تعداد شناورهایی را که در مسیری طولانی مانند ساحل شرقی آمریکا سفر می کنند، افزایش داده است. به بیانی دیگر، گزارشات حاکی از افزایش ترافیک 10 درصدیِ شناورهای کانتینری تا چهار سال آینده از ساحل غربی آمریکا به سمت ساحل شرقی این کشور است. افزایش تعداد ترانزیت ها و ترافیک بیشتر به سمت خلیج آمریکا به معنای ایجاد شرایط متغیر بازار برای صنعت سوخت رسانی است به گونه ای که شاهد حرکتی کند و ثابت با اختلاف بسیار کم در مجموعِ عملیات سوخت رسانی ساحل شرقی و غربی آمریکا خواهیم بود.
 
4. عملیات سوخت رسانی در بنادر فراموش شدۀ کارائیب از سرگرفته می شود
ارتباط تنگاتنگ شرکت های سوخت رسانی با بنادر کارائیب موجب ارائۀ خدمات سوخت رسانی به شناورهای بزرگ مانند پست پاناماکس شده است. از این رو، بنادر کارائیب شانس بالایی برای افزایش میزان فروش خود به مالکان شناورها و اپراتورها دارند. افزون بر آن، چندین بندر کوچک کارائیب در نزدیکیِ مسیرهای تجاری اصلی قرار گرفته اند که امکان جذب شناورهای بزرگتر را به دلیل وجود حفره های عمیق در منطقه دارند.

5. توسعۀ کانال پاناما، پذیرش و خدمات پس از فروش را هموار می سازد
وجود شناورهای بزرگتر و ناوگانِ شرکتهای حمل و نقل ترکیبیِ روز افزون که از طریق کانال پاناما سفر دریایی خود را ادامه می دهند، تاثیری منفی بر برخی شرکت های سوخت رسان محلی خواهد داشت. وجود ساختارهای سازمانیِ حداقل در شرکتها و ظرفیت آنها ممکن است مشکلاتی را در خصوص برآورده کردن انتظارات و تامین ایمنی به همراه داشته باشد.
ناگفته نماند، وجود شناورهای بزرگتر و اپراتورهای تاسیس شده در کانال پاناما ممکن است به هنگام بحث در خصوص خدمات اعتباری و فروش منجر به تشدید موانع شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار