۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷

در تقابل صید صنعتی و صید سنتی، پیروز میدان کیست؟

نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۱۶۰
در تقابل صید صنعتی و صید سنتی، پیروز میدان کیست؟
18 فروند شناور صید صنعتی از تاریخ دهم خرداد ماه سال جاری در اقدامی غیرمنتظره از سوی دادستانی کنارک توقیف و از ادامه فعالیت آنها در آبهای عمان جلوگیری به عمل آمد. این در حالی است که این شناورها دارای مجوز رسمی از سوی سازمان شیلات ایران هستند و طبق قانون هیچ ارگانی به جز شیلات نمی تواند برای فعالیت شناورهای صیادی تصمیمی اتخاذ کند. تلاش سازمان شیلات ایران برای رفع جلوگیری از فعالیت شناورهای صید صنعتی از طریق مقامات کشوری و مقامات بلند پایه استان سیستان و بلوچستان از زمان توقیف شناورهای صید صنعتی تا کنون ادامه دارد که البته این تلاش ها هنوز به نتیجه دلخواه سازمان شیلات ایران نرسیده است.
به گزارش خبرنگار مانا،صیادان استان سیستان و بلوچستان که شاکیان اصلی فعالیت شناورهای صید صنعتی محسوب می شوند نیز اعلام کرده اند در صورتی که دستور ادامه فعالیت شناورهای صیدصنعتی در آبهای عمان صادر شود، این شناورها را به آتش خواهند کشید.
اسماعیل آباد یکی از صیادان با سابقه و فعال در استان سیستان و بلوچستان در خصوص فعالیت شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان می گوید: صید صنعتی به روش ترال چندین سال است که بر اساس قانون در آبهای کشور ممنوع شده است.
وی با بیان اینکه از صید ترال در آبهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان انجام نمی شود، اظهار می دارد: اما مشخص نیست چرا این گونه صید مخرب فقط باید به بلای جان صیادان استان سیستان و بلوچستان تبدیل شود.
وی تصریح می کند: تا همین چند سال پیش صیادان سیستان و بلوچستان می توانستند در آبهای ساحلی به صید ماهیان تن بپردازند اما حضور شناور های صید صنعتی و تخریب ذخیره گاههای استان باعث شد تا هم اکنون شاهد این باشیم که صیادان برای کسب رزق و روزی رهسپار آبهای اقیانوس هند شوند.
این صیاد با سابقه به وضعیت نامناسب شناورهای صید سنتی و عدم تجهیزات لازم این شناورها برای اقیانوس پیمایی اشاره می کند و می گوید: صیادان مجبورند برای صید بیشتر با وجود خطر دزدان دریایی به سمت آبهای آفریقا رهسپار شوند.
وی خاطرنشان می کند: سالانه حداقل 10 الی 12 نفر از صیادان استان سیستان و بلوچستان توسط دزدان دریایی جان خود را از دست می دهند.
آباد یادآور می شود: این در حالی است که شناورهای صید صنعتی با تاراج ذخایر آبهای این استان، باعث می شوند صیادانی که می توانند در کنار شهر خود به راحتی به صیادی بپردازند این گونه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.
وی به وجود 150 هزار نفر صیاد در استان سیستان و بلوچستان اشاره می کند و اظهار می دارد: در صورت ادامه فعالیت شناورهای صید صنعتی، این صیادان به زودی به دلیل از بین رفتن ذخایر آبزیان آبهای استان سیستان و بلوچستان بیکار خواهند شد.
زبیر آباد، صیاد معترض دیگر استان سیستان و بلوچستان نسبت به فعالیت شناورهای صید صنعتی در آبهای استان نیز خواهان جلوگیری از فعالیت این شناورها است و می گوید: این شناورها با صید کف روب تمام ذخایر آبزیان به همراه تخم های آنها را هر روز از کف دریا جارو می کنند.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز کاملاً مخالف فعالیت شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان است، تصریح می کند: به گفته کارشناسان این سازمان، این نوع صید اکوسیستم دریا را به مخاطره انداخته است.
این صیاد فعال در استان سیستان و بلوچستان ادامه می دهد: صیادان منطقه تمام عزم خود را برای جلوگیری از فعالیت این شناورها به کار گرفته اند که خوشبختانه دادستانی شهرستان کنارک نیز با توقیف شناورهای صید صنعتی مورد حمایت خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه صیادان طبق قانون جلوگیری از فعالیت شناورهای صید صنعتی در آبهای استان سیستان و بلوچستان را پیگیری خواهند کرد، بیان می دارد: در صورتی که قانون از صیادان حمایت نکند بدون شک صیادان این شناورها را به آتش خواهند کشید.
عبدالحق خاکره ، صیادی با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در آبهای استان سیستان و بلوچستان نیز در خصوص فعالیت شناورهای صید صنعتی تاکید می کند: صید ترال اثرات بسیار مخربی به همراه دارد که یکی از مضرترین آن برای صیادان صید سنتی تخریب تورهای آنان توسط این شناورها است.
وی خاطرنشان می کند: این شناور بر اساس مجوزی که از سوی شیلات برای آنها صادر شده باید در هشت مایلی ساحل و در اعماق 120 متری به صید بپردازند، حال آنکه صیادان شاهد این هستند که شب ها شناورهای صید صنعتی وارد آبهای ساحلی استان سیستان و بلوجستان تا نزدیکی سه مایلی ساحل شده و با برداشت انواع ماهیان باعث وارد شدن آسیب به تورهای لنج های صید سنتی می شوند.
این صیاد ادامه می دهد: این شناورها با اسم صید فقط گونه های خاصی همچون ماهی مرکب و یال اسبی فعالیت می کنند در صورتی که به هیچ وجه این گونه نیست، این شناورها تمام انواع آبزیان موجود در آبهای استان سیستان و بلوچستان را صید می کنند و در بازار روز چابهار با قیمت های مناسب به فروش می رسانند.
به گفته خاکره، شناورهای صید صنعتی علاوه بر صید آبزیان قابل فروش به همراه تورها خود لاک پشت های دریایی و ماهیان غیراقتصادی را صید می کنند که این اقدام باعث مرگ این گونه آبزیان توسط شناورهای صید صنعتی می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 100 نفر از صیادان استان سیستان و بلوچستان به دلیل کاهش ذخایر آبزیان شغل خود را از دست دادند، بیان می کند: در صورتی که روند فعالیت شناورهای صیدصنعتی ادامه داشته باشد، بدون شک در سالهای نه چندان دور دیگر صیادی در استان باقی نخواهد ماند.
این صیاد فعال در استان سیستان وبلوچستان نیز همچون سایر صیادان استان بر به آتش کشیدن شناورهای صید صنعتی در صورت ادامه فعالیت آنها تاکید می کند و می گوید: قبل از به آتش کشیدن شناورها از راه قانونی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از فعالیت شناورها خواهیم کرد اما اگر مسئولان به داد صیادان بیچاره نرسند ما نیز روش خود را به کار خواهیم گرفت.
حینف پاروزه صیاد فعال در استان سیستان و بلوچستان با سابقه 14 ساله نیز در این خصوص می گوید: شناورهای صید صنعتی با صید ماهیان ریز و مرگ آنها ، باعث شده اند که طی سالهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر ذخایر آبزیان دریای عمان در آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان باشیم.
وی نیز بر ورود شناورهای صید صنعتی به سه مایلی آبهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان بر خلاف مجوز آنها که هشت مایلی آبهای ساحلی است، تاکید می کند و می گوید: حال که با همکاری دادستانی کنارک موفق به جلوگیری از فعالیت آنها شده ایم از ادامه تلاش برای عدم فعالیت همیشگی آنها دست بر نخواهیم داشت.
این صیاد فعال در آبهای استان سیستان و بلوچستان تصریح می کند: هم اکنون بیش از سه هزار نفر صیاد در شهرستان های کنارک، پژم، بریس و چابهار از طریق قایق های موتوری کوچک به صیادی مشغولند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در خصوص وضعیت پیش آمده برای شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان به مانا می گوید: بر اساس گشت های تحقیقاتی انجام شده و محدودیت صید ترال در سالهای گذشته، مناطقی در آبهای عمان به صید شناورهای صنعتی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه این شناورها در هشت تا ده مایلی آبهای ساحلی مجوز صید دارند بیان می کند: این فاصله در نظرگرفته شده برای صید شناورهای صید صنعتی، منطقه ای است که اصولاً صید سنتی در آن صورت نمی گیرد.
دکتر محمد پورکاظمی بر صدور مجوز فعالیت شناورهای صید سنتی توسط سازمان شیلات ایران اشاره می کند و اظهار می دارد: متولی صیادی در آبهای کشور سازمان شیلات ایران است که متناسب با یافته های علمی و گشت های تحقیقاتی برای شناورها مجوز صادر می کند بنابراین باید در خصوص چگونگی فعالیت شناورهای صید صنعتی نیز تابع مقررات سازمان شیلات ایران باشیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون صید ترال در آبهای خلیج فارس انجام نمی شود، یادآور می شود: صید ترال بنا به مصلحت باید در بخش های تعیین شده از آبهای عمان انجام شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه برخی از گونه های آبزی در آبهای عمان همچون گونه یال اسبی، تن ماهیان و شبه شوریده مهاجر فصلی هستند، تصریح می کند: اگر این گونه ماهیان در فصل مناسب توسط شناورهای صید صنعتی صید نشوند بدون شک نصیب صیادان سایر کشورهای اطراف خواهند شد.
گفتنی است، تخریب بسترهای مرجانی و اسفنجی، مرگ دسته جمعی آبزیان نابالغ و بالغ غیراقتصادی، از بین بردن فرصت تخم ریزی و تجدید نسل آبزیان، ایجاد آلودگی زیست محیطی و برهم زدن توازن اکولوژیکی، تداخل با سایر ابزار و ادوات صیادی، ایجاد بحران ذخایر و رکود اقتصاد صید و صیادی از جمله مهمترین اثرات تخریبی صید ترال محسوب می شود که به همین دلایل از سال 1370 صید ترال در آبهای خلیج فارس با حذف بیش از 50 فروند شناور محدود و در سال 1384 با حذف 32 فروند کشتی دیگر و نیز 200 لنج به طور کلی ممنوع و فقط صید ترال در آبهای عمان آزاد اعلام شد.
حال باید منتظر ماند و دید در تقابل صید سنتی و صید صنعتی چه کسی پیروز میدان خواهد شد و آیا حق به حق دار خواهد رسید؟ آیا صیادان استان سیستان و بلوچستان خواهند توانست صید ترال در آبهای عمان را نیز پس از گذشت 10 سال از ممنوعیت صید ترال در آبهای خلیج فارس، ممنوع کنند؟
ارسال نظرات
آخرین اخبار