۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
با تخصیص اعتبار از سوی دولت:

200هزارتن ماهی در کشور تولید می شود

قائم مقام رییس سازمان شیلات و مجری طرح پرورش آبزیان در قفس گفت: سازمان شیلات خواستار تامین اعتبارات لازم از سوی دولت است.
نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۶۶۰۸۵
200هزارتن ماهی در کشور تولید می شوددکتر منصور حقیقی درگفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به وضعیت اعتبارات این طرح گفت: در سال جاری بخش خصوصی به 1600میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مراکز تکثیر، کارخانجات غذا وعمل آوری نیاز دارد که وزارت جهاد کشاورزی و صندق توسعه ملی با عاملیت بانک کشاورزی با این تسهیلات موافقت کردند وامید است بزودی بتوان به این تسهیلات پاسخ مثبت داد.
وی افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی2000 میلیارد است که 80 درصد آن شامل تسهیلات مورد نیاز و 20 درصد آورده افراد است، همچنین تامین زیرساخت های عمرانی و فراهم کردن بستر برای پرورش از وظایف سازمان شیلات وبخش حاکمیتی است که اگر دولت اعتبارات مورد نیاز را تخصیص دهد،  سازمان شیلات برطبق برنامه ششم توسعه به هدف گذاری و تولید 200هزارتن ماهی دست خواهد یافت.
قائم مقام سازمان شیلات ایران با اشاره به مطالعات مشاورین این حوزه خاطر نشان کرد: طبق مطالعات مشاورین شیلات، این سازمان ظرفیت تولید چند میلیون تن درآبهای شمال و جنوب دارد اما تنها 200هزارتن آن را در برنامه ششم توسعه پیش بینی شد که این میزان تا پایان سال جاری 20هزارتن برآورد شده است و نیاز به الزاماتی چون اعطای تسهیلات و انجام زیرساخت های عمرانی است وامید است با تخصیص این اعتبارات به 20هزارتن برسد.
دکتر سیف الله حقیقی با تشریح اقدامات لازم در زمینه پرورش ماهی درقفس یادآور شد: با توجه به اینکه تکنولوژی تکثیر ماهیان به طور کامل در داخل وجودندارد، در سال گذشته بخشی از نیازها از سوی تایلند و استرالیا برآورده شد. اما در سال جاری تمامی نیازهای شمال و بیش از 50درصد جنوب از مراکز تکثیر داخلی تامین شد.
وی با اشاره به بررسی های شرکت فرانسوی ـ ایرانی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت فرانسوی-ایرانی در جزیره قشم در تلاش است تا به تکنولوژی تکثیر سه گونه ماهی سوف دریایی، شانک و میش ماهی که مورد استفاده در قفس هاست دست پیدا کند تا توان تکثیرهر سه ماهی  در داخل به دست آید و دیگر به واردات این سه گونه نیاز نباشد.
مجری طرح پرورش آبزیان در قفس گفت: این طرح در جنوب ایران از سوی بخش خصوصی اجرا و در شمال نیز بخشی از آن از سوی سازمان وقسمتی دیگر ازسوی بخش خصوصی اجرا می شود.
سیف الله حقیقی بابیان تجهیزات مورد نیاز ادامه داد: در مرحله پرورش، نیاز به تجهیزات و دستگاه های مختلف است که در حال حاضر تقریبا تمامی تجهیزات مرتبط با پرورش آبزیان در پشت سد از داخل تامین  و دردریا از فرانسه، نروژ و چین تامین می شود که در حال حاضرکارشناسان این کشورها در سایت های پرورش ماهی دربندر لنگه و چابهار فعال هستند.
وی خاطر نشان کرد: از شرکت های خارجی تامین کننده تجهیزات خواسته شده است که آن بخش از امکانات وتجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارند، با نظارت آنها در ایران ساخته شود وخوشبختانه این کار نیز انجام شده است.
قائم مقام رییس سازمان شیلات ایران در زمینه تهیه خوراک برای ماهیان اذعان داشت: تاکنون از امکانات وظرفیت های موجود کارخانجات غذا استفاده شده است اما درآینده نیاز به احداث کارخانه های جدید است که مجوزهای لازم به بخش خصوصی داده شده است.
دکتر حقیقی با بیان نمونه های درحال کار و نهایی پرورش آبزیان در قفس عنوان کرد: دراستان هرمزگان در محدوده بندر آفتاب بندر لنگه دو سایت سه هزار تنی و  دو هزار تنی در حال کار است که در سایت سه هزار تنی در حال حاضر هزار تن آن به بهره برداری  و در سایت دیگر پانصد تن به بهره برداری رسیده است  وتاکنون در دو مرحله برداشت ماهی سوف انجام شده است. در استان سیستان و بلوچستان دو مزرعه هزارتنی و سیصدو پنجاه تنی در حال کار است که پانصد تن از مزرعه هزارتنی به بهره برداری رسیده است.
گفتنی است طرح پرورش آبزیان در قفس از14 سال پیش در کشور شروع شده بود اما به دلایلی این پروژه متوقف شد اما در چند سال گذشته رونق گرفت وتاکنون سرمایه گذاری های قابل توجهی در این عرصه به انجام رسیده است.
برچسب ها: شیلات ماهی در قفس
ارسال نظرات
آخرین اخبار