۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

پیش بینی افزایش 20 هزار تنی تولید ماهیان گرمابی

پیش بینی می شود تولید ماهیان گرمابی در سال جاری با افزایش حداقل 20 هزار تنی در مقایسه با سال گذشته به رقمی حدود 75 هزار تن برسد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۳۸
پیش بینی افزایش 20 هزار تنی تولید ماهیان گرمابی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سال گذشته در مجموع 54 هزار تن انواع ماهیان گرمابی در استان مازندران تولید شد.                                                            
محمد گشتاسب زاده تصریح کرد: با توجه به بارندگی های بسیار چشمگیر صورت گرفته در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری، شاهد آبگیری کامل تمام استخرهای پرورشی هستیم.                                                                     
وی خاطرنشان ساخت: بر این اساس پیش بینی می شود تولید ماهیان گرمابی در سال جاری با افزایش حداقل 20 هزار تنی در مقایسه با سال گذشته به رقمی حدود 75 هزار تن برسد.                                                                 
وی با اشاره به مشکل نقدینگی پرورش دهندگان اعلام کرد: هر چند امکان تولید به دلیل تامین منابع آبی بسیار افزایش یافته اما پرورش دهندگان به دلیل مشکلات مالی، قادر به تامین غذای و دارو برای ماهی ها نیستند.                                     
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی بیان داشت: در صورت حمایت دولت و تامین نقدینگی پرورش دهندگان، بدون شک تولید امسال به طرز چشمگیری افزایش می یافت.                             
روند افزایش نرخ تولید ماهیان گرمابی ادامه دارد                                   
وی به افزایش هزینه تولید ماهیان گرمابی طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت لارو ماهی، کود، دارو، غذا و ... به شدت افزایش یافته که همین امر افزایش نرخ تولید را به همراه داشته است.
گشتاسب زاده عنوان کرد: به نسبت افزایش نرخ تولید، نرخ فروش ماهیان گرمابی نیز افزایش یافته است که این امر باعث کاهش توانایی خرید در بازارهای داخلی شده است.
وی بر ضرورت حضور صادرکنندگان و بازرگانان برای فروش ماهیان تولید شده در بازارهای خارجی تاکید و اضافه کرد: هم اکنون پرورش دهندگان به دلیل عدم تجربه کافی و نیز توانایی مالی، قادر به انجام کارهای بازرگانی نیستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی خاطرنشان ساخت: بازاریابی برای صادرات ماهیان گرمابی نیازمند حضور افراد متخصص این امر است.
ضرورت اعطای یارانه از سوی دولت به پرورش دهندگان ماهی 
این فعال بخش خصوصی در امر پرورش ماهیان گرمابی اظهار کرد: غیراقتصادی بودن تولید ماهیان گرمابی باعث می شود تولید کنندگان بیمار به سختی به پرورش ادامه دهند.
به گفته وی، حضور تولیدکنندگان بیمار در بازار تولید ماهی بدون شک به صنعت آبزی پروری شیلات کشور آسیب های جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.
وی بر ضرورت اعطای یارانه از سوی دولت به پرورش دهندگان آبزیان تاکید کرد و گفت: به این ترتیب با کاهش نرخ تولید و نرخ فروش آبزیان، مصرف آبزیان وارد سبد غذایی مردم خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی، یکی از مهمترین دلایل پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور را بالا بودن نرخ ماهیان عرضه شده در بازار عنوان کرد.
وی همچنین بر ضرورت تبلیغات و فرهنگ سازی از سوی دولت در راستای افزایش مصرف آبزیان در میان عموم مردم کشور بیان داشت: هم اکنون مصرف ماهی فقط به استان های ساحلی اختصاص دارد و سرانه مصرف آبزیان در سایر استان های کشور بسیار ناچیز است.
به گفته گشتاسب زاده با افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور و افزایش تقاضای خرید، پرورش انواع ماهیان در کشور نیز رونق خاصی خواهد گرفت.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی عنوان کرد: امیدواریم رفع تحریم ها باعث شود تا شرایط مناسب تری برای صنعت آبزی پروری شیلات کشور به وجود آید.
برچسب ها: پرورش ماهی
ارسال نظرات
آخرین اخبار