۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

عراق؛ بازار هدف صادرات ماهیان گرمابی

در میان انواع ماهیان گرمابی رتبه نخست بیشترین میزان تولید به کپور ماهیان اختصاص یافته که دلیل آن نرخ پایین تر تولید است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۳۷
عراق؛ بازار هدف صادرات ماهیان گرمابیرئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی در گفتگو با خبرنگار مانا به تولید چهار گونه ماهی گرمابی در استخرهای پرورشی استان مازندران اشاره کرد و گفت: این گونه ها شامل فیتوفاک(آزاد)، سرگنده، کپور و آمور است.                            
محمد گشتاسب زاده با اشاره به اینکه در گذشته بیشترین میزان تولید ماهیان گرمابی به تولید گونه فیتوفاک اختصاص داشت، گفت: این گونه کمترین نرخ را در میان ماهیان پرورشی نیز دارد.                                                      
رئیس هیات مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی به ارزش غذایی بسیار بالای این گونه ماهی در مقایسه با سایر گونه ها اشاره و تصریح کرد: این گونه ماهی به دلیل داشتن گوشت چرب و خوش خوراک بودن در بین کشورهای عربی بسیار طرفدار دارد.                                
وی خاطرنشان ساخت : اما هم اکنون تولید کپورماهیان در حال جایگزینی تولید ماهیان آزاد است و رتبه نخست تولید را به خود اختصاص داده است.
گشتاسب زاده دلیل این امر را نرخ پایین تر تولید این ماهی در مقایسه با سایر گونه های گرمابی عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر کپور ماهیان در مقابله با شیوع بیماریها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.                                                         
وی همچنین به تقاضای بالای بازار در سالهای اخیر برای خرید کپورماهیان اشاره کرد و اذعان داشت: تمام عوامل مذکور باعث شده تا هم اکنون شاهد تولید بیشتر این گونه ماهی در مقایسه با سایر گونه های گرمابی در کشورمان باشیم.                                               
استقبال پرورش دهندگان از پرورش در استخرهای بتنی با روش فوق متراکم
این فعال بخش خصوصی در پرورش ماهیان گرمابی از ایجاد دو روش جدید تولیدات ماهی در کشور خبر داد و گفت: این روش های جدید تولید شامل پرورش ماهیان دریایی در قفس و نیز پرورش ماهیان گرمابی در استخره های بتنی با روش فوق متراکم است.
وی اذعان داشت: همین دو روش جدید نوید بخش افزایش چشمگیر تولید ماهیان پرورشی در کشور است که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آن باشیم.
گشتاسب زاده یادآور شد: دلیل رایج شدن روش پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای بتنی به روش فوق تراکم، افزایش قیمت زمین برای پرورش این گونه ماهیان است.                                                              
وی تصریح کرد: به همین دلیل این روش هم اکنون بسیار مورد استقبال پرورش دهندگان ماهیان گرمابی قرار گرفته است.
عراق؛ بازار هدف صادرات ماهیان گرمابی
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی استان مازندران با بیان اینکه بخشی از این ماهیان پرورشی به کشورهای دیگر صادر و بخشی از آن نیز در بازار داخلی به مصرف می رسد، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان صادرات ماهیان گرمابی به کشور عراق صورت می گیرد.
گشتاسب زاده تصریح کرد: از آنجا که ماهیان گرمابی جز ماهیان چرب محسوب می شوند در میان اعراب طرفداران بسیار دارند و همین امر باعث شده هر ساله بخشی از ماهیان گرمابی تولید شده در مازندران به عراق صادر شود که البته همانگونه که گفته شد به دلیل کاهش کیفیت این گونه ماهیان، صادرات آن نیز از رونق افتاده است.
وی عنوان کرد: بالا رفتن قیمت ها و نبود نقدینگی باعث شده تا تولید کنندگان ماهیان گرمابی روز به روز فرصت ها را برای تولید بیشتر از دست بدهند.
این فعال بخش خصوصی در امر پرورش ماهیان گرمابی یادآور شد: با وجود آبگیری بسیار خوب منابع آبی پرورش ماهی در شمال کشور، اما پرورش دهندگان به دلیل کمبود نقدینگی قادر به تولیدی قابل توجه ماهیان گرمابی نخواهند بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار