۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

افتتاح پروژه انتقال آب کارون به شادگان به تعویق افتاد

افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ملی که قرار بود تیرماه امسال صورت گیرد به دلیل عدم تامین اعتبارات کافی به تعویق افتاد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۳۳
افتتاح پروژه انتقال آب کارون به شادگان به تعویق افتادمدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان که با هدف احیای این تالاب بین المللی صورت می گیرد، هم اکنون با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی همراه است.
احمد رضا لاهیجان زاده در ادامه گفت: افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ملی که قرار بود تیرماه امسال صورت گیرد به دلیل عدم تامین اعتبارات کافی به تعویق افتاد.
اتمام پروژه انتقال کارون به شادگان نیازمند تامین 50 میلیارد ریال اعتبار                                      
وی خاطرنشان ساخت: اتمام این پروژه ملی نیازمند تامین 50 میلیارد ریال اعتبار است که این میزان اعتبار تا کنون تامین نشده است.
این مقام مسئول در استان خوزستان تصریح کرد: قرار بود 30 میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز از محل مازاد درآمد استان در سال جاری تامین شود که این امر تحقق نیافت.                                                                        
به گفته وی، هم اکنون ایستگاه پمپاژ انتقال آب کارون به شادگان به طور کامل احداث شده است و در حال حاضر منتظر تامین اعتبار برای خرید دستگاه های پمپاژ هستیم که امیدواریم هر چه سریعتر این امر تحقق یابد.
لاهیجان زاده، همچنین نصب دکل های برق در مسیر انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان را از دیگر اقدامات باقی مانده برای اتمام پروژه ذکر کرد.
مدیر کل اداره محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: از زمان تامین اعتبار، ظرف حداکثر چهار ماه می توانیم این پروژه را به مرحله افتتاح برسانیم.
وی با بیان اینکه با افتتاح این پروژه پنج متر مکعب آب در ثانیه و در مجموع 150 میلیون مترمکعب آب از رودخانه کارون وارد تالاب شادگان خواهد شد، تاکید کرد: ورود سالانه 150 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در مقایسه با حق آبه که در گذشته از طریق سیلابهای این رودخانه به تالاب وارد می شد، بسیار اندک است و با ورود آبی که در گذشته صورت می گرفت قابل مقایسه نیست.
این مقام مسئول در استان خوزستان به احیای بخش های جنوبی تالاب بین المللی شادگان با انتقال آب کارون به آن اشاره کرد و یادآور شد: آب انتقالی از کارون از منطقه جنوبی تالاب شادگان واقع در دارخوین در جنوب تالاب از طریق کانالی به طول شش کیلومتر وارد تالاب شادگان خواهد شد.
لاهیجان زاده به عدم اثرات منفی زیست محیطی ناشی از انتقال آب کارون به تالاب بین المللی شادگان تاکید کرد و گفت: در گذشته رودخانه کارون به عنوان یکی از منابع مهم تامین کننده آب تالاب شادگان محسوب می شده است که هم اکنون این امر به صورت طبیعی صورت نمی گیرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه سیلاب رودخانه کارون از چندین مسیر وارد تالاب شادگان می شده است، اظهار داشت: این سیلابهای ورودی به تالاب به دلیل خشکسالی سالهای اخیر و سدسازی در رودخانه کارون که باعث کنترلهای سیلابی شد، چند سالی است که قطع شده است.
به گفته وی، تالاب بین المللی شادگان یکی از مهمترین منابع زیست محیطی استان خوزستان محسوب می شود که احیا و حفاظت آن در دستور کار مستقیم دولت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سایر ارگان های ذی ربط در استان خوزستان در تلاش است تا بتواند این معضل زیست محیطی به وجود آمده برای تالاب بین المللی شادگان را هر چه سریعتر برطرف کند.
این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد: با احیای تالاب بین المللی شادگان علاوه بر احیای محیط زیست منطقه ، شاهد احیای اقتصاد و معیشت بومیان روستاهای اطراف تالاب شادگان نیز خواهیم بود.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار