۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲

آبگیری 60 درصد از تالاب هورالعظیم طی ده سال گذشته/نابودی کانون های ریزگرد با احیای هورالعظیم

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: روند ورود آب به تالاب هورالعظیم از منبع رودخانه کرخه تا آبگیری کامل حوضچه های سه و چهار ادامه خواهد داشت که امیدواریم با این اقدام شاهد آبگیری صدردصدی تالاب باشیم.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۸۹۹
آبگیری 60 درصد از تالاب هورالعظیم طی ده سال گذشته/نابودی کانون های ریزگرد با احیای هورالعظیممدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از مهمترین تالاب های کشور، طی سالهای اخیر با خشک شدن به یکی از اصلی ترین کانون های گرد و غبار در منطقه تبدیل شده بود.
احمد رضا لاهیجان زاده افزود: با اقدامات بسیار موثری که طی یک سال گذشته در راستای احیای این تالاب صورت گرفته است، هم اکنون شاهد آبگیری کامل حوضچه یک و دو هستیم به گونه ای که سرریز این حوضچه ها وارد حوضچه شماره سه نیز می شود.
وی با اشاره به اینکه وسعت حوضچه شماره سه، 13 هزار هکتار است، گفت: هم اکنون هشت هزار هکتار از این میزان آبگیری انجام شده است که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان به تسریع در روند آبگیری تالاب هورالعظیم طی چند ماهه اخیر اشاره کرد و گفت: این در حالی است که سال گذشته تنها 270 هکتار از حوضچه شماره سه در تالاب هورالعظیم آبگیری شده بود.
این مقام مسئول در استان خوزستان با بیان اینکه حوضچه شماره چهار تالاب هورالعظیم نیز 20 هزار هکتار وسعت دارد، اذعان داشت: این حوضچه نیز تاکنون با 30 درصد آبگیری همراه بوده است که طی این مدت، میزان قابل قبولی محسوب می شود.
لاهیجان زاده یکی ازمهمترین دلایل آبگیری این تالاب را بارندگی های بسیار مناسب زمستان و بهار امسال عنوان کرد و گفت: هم اکنون شرایط به گونه ای است که آب با سرعت 40 تا 50 متر مکعب در ثانیه وارد حوضچه های سه و چهار می شود.
به گفته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، این روند ورود آب به تالاب هورالعظیم از منبع رودخانه کرخه تا آبگیری کامل حوضچه های سه و چهار ادامه خواهد داشت که امیدواریم با این اقدام شاهد آبگیری صدردصدی تالاب باشیم.
وی یادآور شد: به پیشنهاد اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان، سازمان آب و برق منطقه ای استان، امسال دهانه های ورودی آب از سد کرخه به تالاب هورالعظیم را از پنج به 75 دهانه افزایش داد که این امر تاثیر بسزایی در آبگیری سد داشت.
این مقام مسئول در استان خوزستان خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری در راستای بازگشایی دهانه های ورودی آب تالاب ، هم اکنون شاهد آبگیری 60 درصد تالاب هورالعظیم بوده ایم؛ امری که در 10 سال گذشته بی سابقه است.
لاهیجان زاده، مهمترین اثر آبگیری تالاب هورالعظیم را از بین بردن بخش زیادی از کانونهای گرد و غبار استان خوزستان عنوان کرد و گفت: اراضی که هم اکنون زیرآب رفته اند، پیش از این به عنوان کانون های ریزگرد استان محسوب می شدند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: از سوی دیگر افزایش رطوبت در منطقه همچون سپری محافظ در مقابله با ریزگردهای ورودی از کشور عراق عمل می کند.
وی گفت: امیدواریم با ادامه روند آبگیری تالاب در مرحله صدردصدی شاهد تحولی عظیم در وضعیت محیط زیست این منطقه از استان خوزستان باشیم.
برچسب ها: هورالعظیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار