۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
نویسنده هندی :

بندرگوادر پایگاه دریایی یا بندر تجاری؟

نویسنده و تحلیل گربرجسته هندگفت: ازنظر راهبردی استفاده از بندر گوادر بعنوان یک پایگاه دریایی توسط چین باعث خوشحالی کشورهای منطقه نمی شود.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۷۱۴
 بندرگوادر پایگاه دریایی یا بندر تجاری؟به گزارش مانا سوشانت سرین با انتشار مقاله ای در روزنامه فری پرس ژورنال، چابهار را بعنوان بندری راهبردی با فرصت های بی شمار اقتصادی برای کشورهای منطقه دانست و معتقد است این بندر در پاسخ به نیاز اقتصادی کشورهای منطقه ایجاد شده و رقیب بندر گوادر پاکستان نیست .
وی افزود: رقابت وقتی بوجود می آید که هر دو کشور به دنبال مشتریان مشترک باشند، درحالیکه در خصوص این دو بندر چنین نیست.
تحلیل گران برجسته هند با اشاره به اینکه بندر گوادر برای تجارت ترانزیتی آسیای میانه مناسب نیست خاطر نشان کرد: بندر گوادر برای تجارت ترانزیتی آسیای میانه مناسب نیست به همین دلیل بندرچابهار نمی تواند به عنوان مکمل و یا رقیب بندرگوادرمطرح شود، مدل بندر گوادر برای تثبیت یک متحد(چین ) طراحی شده درحالیکه بندر چابهار برای تجارت و ترانزیت کاربرد دارد.
به عقیده این نویسنده، بندر چابهار در پاسخ به یک نیاز منطقه ای ایجاد شده که بنادر دیگر نمی توانند از اهمیت آن کم کنند.
وی درادامه این مطلب اضافه شده است ازنظر راهبردی استفاده از بندر گوادر بعنوان یک پایگاه دریایی توسط چین باعث خوشحالی کشورهای منطقه نمی شود.
این تحلیل گر مسائل منطقه ای معتقد است این احتمال وجود دارد که بندرچابهار برای کشورهایی مانند امریکا با کاهش روابط این کشور با پاکستان برای ارسال تجهیزات به افغانستان مورد استفاده قرار گیرد که این بستگی به روابط دو کشور دارد.
وی با اشاره به کریدور اقتصادی چین و پاکستان عنوان کرد: این کریدور بدون اتصال منطقه ای، فقط پاکستان را تبدیل به مستعمره و یا تابع چین می کند.
این نویسنده در ادامه با انتقاد از سیاست پاکستان گفت: این سیاست باعث شده افغانستان که در زمینه های مختلف به این کشور متکی است، به فکر متنوع کردن مسیرهای خود باشد.
وی افزود: باتوسعه بندر چابهار، مسیر دسترسی سریع و موثر برای تجارت با افغانستان تامین می شود.
این کارشناس مسائل منطقه، سرمایه گذاری در بندر چابهار را باعث توسعه مناطق محروم ایران می داند و فعال شدن کریدور شمال – جنوب باعث رونق اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به نگرانی پاکستان از سرمایه گذاری هند در چابهارگفت: از هم اکنون نگرانی در خصوص کاهش موقعیت بندر گوادر در مقامات این کشور دیده می شود.
'سرین' سرمایه گذاری در چابهار را مهمترین اقدام راهبردی نخست وزیر هند دانست و اظهار داشت: این سرمایه گذاری به دلایل مختلف از جمله تحریم ها تاکنون به تاخیر افتاده است.
وی با اشاره به ایجاد مانع از سوی پاکستان برای دسترسی هند به افغانستان خاطر نشان کرد: قرارداد سه جانبه ایران،هند و افغانستان باعث شد که دهلی نو موفق به دورزدن پاکستان برای دسترسی به افغانستان شود.
این نویسنده هندی با اشاره به اینکه پاکستان خود را بعنوان پلی بین آسیای جنوبی، میانه و غربی می داند اذعان داشت: سیاست های پاکستان باعث از بین رفتن موقعیت جغرافیایی این کشور شده است.
درادامه این مطلب اضافه شده است پاکستان تنها برای هند می تواند بعنوان پل مفید باشد و تا زمانیکه این کشور نخواهد بعنوان پل بین هند و آسیای میانه عمل کند، موقعیت این کشور برای هیچ کشور دیگری مفید نخواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار