۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۸
برای نخستین بار:

محدودیت تردد در محوطه تالاب بین المللی میانکاله اعمال شد

دبیر انجمن دیده بان میانکاله گفت: محدودیت تردد عموم مردم به محوطه تالاب بین المللی میانکاله برای نخستین بار از امسال با همکاری اداره کل محیط زیست استان مازندران، اجرایی شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۷۰۹
محدودیت تردد در محوطه تالاب بین المللی میانکاله اعمال شدحر منصوری عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: در فصل زمستان به دلیل حضور چشمگیر پرندگان مهاجر ورودی از سیبری به تالاب بین المللی میانکاله، شاهد برگزاری تورهای متعدد طبیعت گردی و پرنده نگری در این تالاب هستیم.
وی با بیان اینکه هر ساله تا اواخر فروردین ماه پرندگان مهاجر در تالاب حضور دارند، افزود: با توجه به این که هر ساله تا اواخر فروردین ماه پرندگان مهاجر در تالاب حضور دارند، تورهای پرنده نگری و طبیعت گردی در این تالاب تا اواسط بهار پررونق است و مورد استقبال قرار می گیرد.
این فعال محیط زیست در تالاب بین المللی میانکاله با اشاره به محدودیت تردد عموم مردم به محوطه تالاب بین المللی میانکاله عنوان کرد: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری به منظور حفاظت بهتر از تالاب بین المللی میانکاله، جلوگیری از ورود غیرضروری افراد متفرقه به تالاب بوده است.
منصوری عبدالملکی اذعان داشت: در سالهای گذشته اجازه ورود ماشین های شخصی نیز در تمام محوطه این پناهگاه حیات وحش داده می شود اما امسال با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست موفق شدیم ترددها را در ایام نوروز کنترل کنیم.
وی با اشاره به اینکه 13 روز نوروزهر ساله ورود به میانکاله به روی همگان آزاد بوده است، گفت: در تلاش هستیم تا سال به سال تعداد روزهای آزاد برای ورود عموم به محوطه تالاب میانکاله را محدود و محدودتر کنیم.
دبیر انجمن دیده بان میانکاله در ادامه گفته های خود تاکید کرد: باید توجه داشت که این تالاب بین المللی میانکاله در دریای خزر و حریم آن، پناهگاه حیات وحش هزاران جانور و پرنده است.
این فعال محیط زیست بخش خصوصی در استان مازندران اظهار داشت: بنابراین لازم است از ترددهای غیر ضروری مردم در محوطه تالاب به شدت جلوگیری به عمل آید.
منصوری عبدالملکی با اشاره به آتش سوزهای مکرر دراین تالاب عنوان کرد: در سالهای گذشته به دلیل عدم کنترل بر تردد عموم مردم در ایام نوروز به محوطه تالاب میانکاله شاهد وقوع آتش سوزی نیزدر تالاب بودیم اما امسال به دلیل کنترل و گشت بیشتر، حادثه آتش سوزی در محوطه تالاب رخ نداد.
به گفته این فعال محیط زیست در تالاب بین المللی میانکاله، نوروز 94 شاهد ورود بیش از 12 هزار خودرو به محوطه منطقه حفاظت شده تالاب بین المللی میانکاله بودیم که در نوع خود فاجعه ای بزرگ برای محیط زیست این منطقه ساحلی محسوب می شود.
از آنجا که تالاب محل تخم گذاری ماهیان استخوانی، خاویاری و پرندگان آبزی است، لذا حضور مردم در تالاب باعث ایجاد ناامنی و فرار این حیوانات از منطقه می شود که به دنبال آن اختلالاتی را در زادآوری آنها به دنبال خواهد داشت.
شایان ذکر است تالاب بین المللی میانکاله واقع در جنوب شرقیِ دریای خزر، در دوازده‌کیلومتری شمال شهرِ بهشهر دارای بیش از شصت‌وهشت‌هزار هکتار مساحت و ارتفاع آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد است.
میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار