۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
صیادان معترض در گفتگو با مانا:

راه دریا را به روی ما بسته اند!

نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۵۶۵
راه دریا را به روی ما بسته اند!
بیش از 400 نفر از صیادان غیرمجاز بندرهندیجان در اعتراض به ممانعت آنان برای رفتن به صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس در مقابل فرمانداری این شهرستان بندری تجمع کردند.  
به گزارش خبرنگار مانا، صیادان هندیجانی با ایجاد راه بندان در چهار راه خیابان بسیج این شهر و سردادن شعارهایی خواستار رفع مشکل خود و رسیدگی به این موضوع شدند. 
صیادان معترض پس ازآنکه پلیس مانع ادامه اعتراض و تجمع آنان شد گفتند: ممانعت از تردد به دریا موجب شده تا قادر نشویم هزینه های روزمره خود را تامین کنیم.
به گفته آنان بدلیل ممنوعیت دو ماهه واردات کالای ملوانی به این بندر، به صید و صیادی روی آورده ایم ولی دریابانی و ماموران گارد شیلات از رفتن ما به خلیج فارس جلوگیری می کنند. 
یکی از صیادان معترض گفت: دو ماه است به یکباره در فصل صید اقدام به جلوگیری از تردد ما به دریا کرده اند و تاکنون هیچ اداره ای پاسخگوی رفع مشکل ما نیست. 
یکی دیگر از این صیادان گفت: راه دریا را بر روی ما بسته اند و از ما تقاضای بازگشایی خیابان را می کنند، در این شهر کار دیگری جز دریا و صید وجود ندارد پس ما برای تامین معیشت خود چه کاری می توانیم انجام دهیم. 
صیاد دیگری اظهار داشت: چند ماه پیش مسئولین ذیربط و تعاونی های صیادی به منظور ساماندهی قایق های فاقد مجوز با بازرسی و شماره گذاری قایق ها در اسکله سجافی و بحرکان و دریافت مبلغی جهت صدور دفترچه تردد اجازه خروج و تردد به دریا جهت صیادی به ما دادند اما به یکباره اعلام شد که این دفترچه فاقد اعتبار است و از تردد ما به دریا جلوگیری شد. 
هندیجان دارای دو بندر مهم سجافی و بحرکان است و صیادی نقش مهمی در معیشت مردم این شهرستان ایفا می کند. 
در همین حال صیادان غیرمجاز هندیجانی پس از آنکه اعتراض های آنان به جایی نرسید برای چند ساعت جاده هندیجان – دیلم را مسدود کردند ولی با دخالت نیروهای پلیس معترضان متفرق شدند.
پلیس با حضور در محل تجمع صیادان از آنان خواست خواسته های خود را از طریق قانونی حل و فصل کنند و از برخورد فیزیکی و ایجاد راهبندان پرهیز کنند.
در همین حال اعتراض صیادان هندیجانی به ممنوعیت ورود به صیدگاه ها همچنان ادامه دارد، این در حالیست که سیاست شیلات کشور برای نجات ذخایر ماهیان دریایی محدودیت صید اعلام شده است. 
گفته می شود صیادان معترض پارسال دو میلیون ریال به فرمانداری هندیجان برای صدور کارت تردد در دریا پرداخت کرده اند و بر همین اساس، دریاروی را حق خود می دانند. 
اداره کل شیلات خوزستان اعلام کرد: صیادان معترض، افرادی هستند که پروانه صید ندارند و حضور آنها در دریا غیرقانونی است. 
مدیرکل شیلات خوزستان علت جلوگیری از حضور این صیادان در دریا را اجرای قانون و ممانعت از نابودی ذخایر آبزیان در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس عنوان کرد. 
دکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگویی با بیان اینکه شیلات خوزستان در حیطه اختیارات قانونی خود موظف به پاسخگویی است گفت: تکلیف ما دفاع از حقوق صیادان مجاز است از طرف دیگر به موجب قانون موظف به حفظ منابع دریایی و آبزیان هستیم و اینها به این معنی است که فقط صیادان دارای پروانه صید در زمان های مجاز حق صید دارند. 
وی گفت: بهره برداری غیرقانونی و غیرمجاز از منابع طبیعی همچون جنگل، مرتع و دریا جرم است و مجازات در پی دارد و کسانی که به هر دلیل بدون مجوز قانونی اقدام به صید می کنند، متخلف و مجرم هستند بنابراین کسانی که بدون مجوز به دریا می روند یا باید خود را با موازین قانونی تطبیق دهند یا حق دریاروی ندارند. 
وی با بیان اینکه منابع دریایی خوزستان به شدت در حال کاهش و نابودی هستند افزود: علت اصلی این کاهش، افزایش صید بی رویه و استفاده از ادوات غیرمجاز است به همین دلیل سیاست سازمان شیلات کشور محدود کردن صید است. 
خون میرزایی تصریح کرد:مرجع صدور مجوز صید ، سازمان شیلات کشور است و هیچ مقام و نهادی نمی تواند راسا اقدام به صدور مجوز صید کند. 
مدیرکل شیلات خوزستان افزود: ذخایر آبزیان صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس به شکل جبران ناپذیر و غیرقابل برگشت در حال نابودی هستند که یکی از راه های پیشگیری از این روند ، جلوگیری از صید غیرمجاز است. 
وی افزود: معیشت بیش از 40 هزار صیاد مجاز در این استان با تداوم صید غیرمجاز به مخاطره افتاده است و با این کاهش منابع و ذخایر ، تا پنج سال آینده بسیاری از صیادان مجاز از کار بیکار می شوند. 
مدیرکل شیلات خوزستان تاکید کرد: عمده متخلفان و صیادان غیرمجاز، غیربومی هستند و ماموران یگان حفاظت شیلات بارها از سوی این افراد تهدید شده یا مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند. 
خون میرزایی همچنین تصریح کرد: کسانی هستند که صیادان غیرمجاز را علیه شیلات تحریک می کنند که این افراد باید پاسخگوی اقدام خود باشند و ما حق شکایت قانونی علیه این افراد را برای خود محفوظ می دانیم. 
خون میرزایی در ادامه اظهار کرد: قبول دارم که وضعیت بیکاری در کشور نگران کننده است اما ما مسئول معیشت کسانی هستیم که به آنها پروانه صید داده ایم، نه صیادان غیرمجاز و نمی توانیم به این بهانه به افراد متخلف اجازه دهیم که منابع را از بین ببرند و آینده شغلی صیادان مجاز را به خطر بیندازند. 
بر اساس آمار موجود 390 فروند قایق صیادی و 172 فروند لنج صیادی در هندیجان فعال هستند و گفته می شود  400 نفر از اهالی این شهر ساحلی که فاقد پروانه صید هستند نیز از طریق صیادی امرار معاش می کنند که درخواست آنها برای صدور مجوز مورد موافقت قرار نگرفته است. 
سید مهران رفیعی فرماندار هندیجان با بیان اینکه موضوع صیادان معترض در حال پیگیری است افزود: این افراد فاقد پروانه صید هستند اما با توجه به اینکه تنها راه معیشت آنها صیادی است، در حال تلاش هستیم که این مساله به نحوی حل شود تا با مشکلات اجتماعی مواجه نشویم.
وی گفت: اعتراض های صیادان غیرمجاز هندیجان هرچند باید از طریق قانونی حل و فصل شود ولی باید توجه داشت که برخورد قهرآمیز با این اعتراض ها راه حل منطقی به نظر نمی رسد.
رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه این اعتراض ها در چند روز اخیر نیز به اشکال مختلف ادامه داشته است خواستار اتخاذ تدابیری برای تامین معیشت صیادان غیرمجاز این شهرستان بندری شد.
فرماندار هندیجان با بیان اینکه واردات کالای ته لنجی در این بندر با محدودیت هایی روبرو بوده است و صیادان غیرمجاز پیش تر از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش می کردند گفت: در صورت حل نشدن این مشکل شاهد مهاجرت جوانان این منطقه به سایر مناطق کشور و روی آوردن به مشاغل کاذب خواهیم بود.
حجت الاسلام علی شمیل پور امام جمعه هندیجان نیز در گفتگو با خبرنگار مانا خواستار رفع مشکل معیشتی صیادان غیرمجاز این منطقه که به گفته وی در سال جاری مشکلات آنان با ممنوعیت واردات کالای ته لنجی تشدید شده است شد.
وی گفت: ما در برابر همه افراد جامعه مسوول هستیم و نمی توانیم نسبت به مشکلاتی که جوانان ما با آن مواجه هستند بی تفاوت باشیم.   
بر اساس آمار شیلات سال گذشته حدود 47هزار تن ماهی و میگو در محدوده صیدگاههای خوزستان صید شد که در مقایسه با سال ماقبل آن 7 درصد کاهش یافته است.
ناوگان صیادان خوزستان در بنادر صیادی خرمشهر ، اروندکنار ، آبادان ، هندیجان و ماهشهر حدود سه هزار فروند قایق و شناورصیادی می باشد که به صورت قانونی و مجاز در حال صیادی هستند.
برچسب ها: صیاد
ارسال نظرات
آخرین اخبار