۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲

کاهش 30 درصدی صید کفال ماهیان در آبهای خزر

با اتمام صید ماهیان استخوانی در دریای خزر و بررسی های نهایی، مشخص شد صید این گونه ماهیان با 30 درصد همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۵۳۱
کاهش 30 درصدی صید کفال ماهیان در آبهای خزرمدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به خبرنگار مانا گفت: صید ماهیان استخوانی در دریای خزر برای نخستین بار امسال تا تاریخ 22 فرودین ماه تمدید شد.                                                      
مختار آخوندی افزود: این زمان تمدید برای جبران کاهش چشمگیر صید ماهیان استخوانی دریای خزر طی نیمه دوم سال گذشته از سوی سازمان شیلات ایران در نظر گرفته شده بود تا صیادان بتوانند تا حدود کاهش صید را در این موقع از سال جبر ان کنند.
وی خاطرنشان کرد: در فرودین ماه به دلیل گرم تر شدن آب، ماهیان بیشتری به سمت آبهای ساحلی مهاجرت می کنند و همین امر باعث افزایش میزان صید این گونه ماهیان می شود.                                                                     
وی یادآور شد: با اتمام زمان صید و جمع آوری آمار نهایی صید، مشخص شد صید ماهیان استخوانی در مجموع با کاهش 30 درصدی همراه بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: البته صید سفید ماهیان و کپور ماهیان با کاهش همراه نبود و میزان صید آنها تقریباً بدون تغییر در مقایسه با صید سال گذشته باقی مانده بود.                                                           
وی اذعان داشت: کل کاهش 30 درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به صید کفال ماهیان اختصاص یافت بود.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: دلیل این میزان کاهش در صید کفال ماهیان به سرمای هوا مربوط بود، چرا که امسال در مقایسه با سالهای گذشته آب و هوا زودتر از موعد مقرر سرد شد.                      
وی تاکید کرد: به این ترتیب صیادان موفق به دریاروی در روزهای سرد نشدند و همین امر باعث کاهش صید کفال ماهیان شد.
آخوندی اظهار کرد: میزان صید در استان های گیلان و گلستان در مقایسه با مازندران از وضعیت بهتری برخودار بوده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به روش صید پره صورت می گیرد، بیان داشت: در فصل صید ماهیان استخوانی، بالغ بر 10 هزار صیاد پره کار در قالب 123 تعاونی صید پره در استان های شمالی کشور به صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند.                                                                  
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود تاکید کرد: در دریای خزر بالغ بر 15 گونه ماهی استخوانی زیست می کنند که در این میان سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می دهند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، یادآور شد: تمام ماهیان استخوانی صید شده در دریای خزر به هیچ عنوان صادر نمی شوند و تمام آنها در بازار داخلی کشور به مصرف می رسند.                      
وی تاکید کرد: به منظور بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، هر ساله سازمان شیلات ایران با همکار مراکز تکثیر نسبت به بازسازی ذخایر اقدام می کند.                                           
آخوندی اظهار کرد: به همین منظور سالانه بالغ بر 400 میلیون قطعه بچه ماهیان استخوانی از انواع مختلف سفید، کپور و کفال در رودخانه های منتهی به دریای خزر رها سازی می شوند.                                                                                   
به گفته وی، صید ماهیان استخوانی در سال 95 از اوایل مهر ماه آغاز خواهد شد که امیدواریم با شرایط مناسب آب و هوایی شاهد میزان صید قابل قبولی از ماهیان استخوانی در دریای خزر و رضایت صیادان باشیم.
برچسب ها: صید آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار