۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

تحلیل لویدز از قرارداد توسعه بندر چابهار بین ایران و هند

در پی سفر دو روزه نخست وزیر هند به ایران و امضاء قرارداد توسعه بندر چابهار سایت خبری لویدزلیست در تحلیلی این اتفاق را جلوگیری از شیپ تند نفوذ چین در منطقه دانست.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۵۴۳۴
تحلیل لویدز از قرارداد توسعه بندر چابهار بین ایران و هند
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در گزارشی نوشت: بر اساس قرارداد توسعه بندر چابهار، هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار و 1.6 میلیارد دلاری برای منطقه آزاد تجاری چابهار شده است.
در ادامه این گزارش آمده است رئیس جمهور ایران، دکتر حسن روحانی با پراهمیت خواندن این قرارداد گفت: این تنها یک سند اقتصادی نیست، بلکه سند سیاسی و منطقه ای است.
سفیرهند در تهران نیز با ابراز خرسندی کامل از این قرارداد، کاهش نرخ حمل کالا و زمان تحویل کالا را از نتایج توسعه یک مسیر حمل و نقل مستقیم به بندر چابهار دانست.
روشن است، با لغو تحریم ها علیه ایران، مسیر برای گسترش همکاری ها بین ایران و هند هموار شده است.در این فضای جدید حاکم بر اقتصاد ایران و حضور دوباره ایران دربازارهای بین المللی،" مودی"نخست وزیرهند، تمام تلاشش را برای رسیدن به یک توافق با ایران در جهت توسعه بندر چابهار،به کار گرفت.
شاید یکی ازمهم ترین دلایل هند برای به نتیجه رسیدن این قرارداد، جلوگیری از شیب تند نفود چین در منطقه، در نظر گرفته شود. چین با توسعه بندر گوادر پاکستان که در 100 کیلومتری شرق بندر چابهار واقع شده است، حضورش را در اقیانوس هند پررنگ تر ساخته است.
به بیان واضح تر، درپشت تمامی این اقدامات پرشور،هند به دنبال تصدیق و توسعه نفوذ اقتصادی اش در سرتاسر آسیای مرکزی است.
در حالی که در اوایل آوریل سال جاری دولت چین یک کنسرسیوم برای ملاقات بندر چابهار به ایران فرستاد و در این سفر، علاقه مندی خودش را برای توسعه بندر چابهارو ساختن یک منطقه صنعتی ابراز کرد هند موفق به نتیجه رساندن مذاکرات شد، به عبارت دیگر، قرارداد دو جانبه بین هند و ایران برای توسعه منطقه استراتژیکی بندر چابهار و قرارداد سه جانبه بین ایران، هند و افغانستان برای ایجاد یک شبکه ریلی و جاده ای جدید، در مقابل ائتلاف پاکستان – چین قرارخواهد گرفت.افزایش همکاری بین سه کشور(ایران- هند- افغانستان)، قدرت اتئلاف پاکستان-چین در ژئوپلیتیک آسیای جنوب غربی، را متعادل می سازد.
به گفته وزیر راه، حمل و نقل و کشتیرانی هند، با توجه به اینکه فاصله بین Kandla و چابهار کمتر از فاصله بین نیو دهلی و بمبئی است؛ توافق سه جانبه (ایران- هند- افغانستان)، این امکان را برای هند فراهم می کند تا بتواند کالا را با سرعت بیشتری ابتدا به ایران و از آن جا به افغانستان و روسیه از طریق یک لینک جاده ای ریلی جدید بفرستد.
ازاین نکته نیز نباید غافل ماند به دلیل روابط خصمانه هند و پاکستان، تاکنون پاکستان از کشتی های هندی به سمت افغانستان، کرایه ترانزیتی مطالبه می کردند و در نتیجه ترانزیت کالا برای هند خیلی هزینه بر بوده است که با انعقاد قرارد مذکور، دروازه ای مستقیم به روی هند به سمت افغانستان و اروپا گشوده می شود.
برچسب ها: چابهار
ارسال نظرات
آخرین اخبار