۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶
پیشینۀ غول های کشتیرانی جهان (2)

MSC سوئیس؛ بزرگترین شرکت خصوصی حمل و نقل کانتینری جهان

نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۵۲۷۱
MSC سوئیس؛ بزرگترین شرکت خصوصی حمل و نقل کانتینری جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا در دومین سری از سلسله گزارشهای «معرفی غول های کشتیرانی جهان» و بر اساس آمار منتشره از سوی موسسۀ آلفالاینر، قصد داریم به معرفی بزرگترین شرکت خصوصی خطوط حمل و نقل کانتینری و دومین غول کشتیرانی جهان در لیست برترین ها بپردازیم.
شرکت کشتیرانی MSC Mediterranean Shipping Company-- سوئیس که عمری 40 ساله دارد نخستین بار از سوی Captain Gianluigi Aponte در سال 1970 تأسیس شد. این شرکت فعالیت خود را به عنوان یک اپراتور آزاد پس از خرید یک شناور دست دوم، MSC Patricia، در مسیر مدیترانه و سومالی آغاز کرد و در سال 1994 اولین شناور خود MSC Alexa را به کشتی سازی ایتالیایی Fincantieri سفارش داد و در سال 1996 میلادی آن را تحویل گرفت.
این شرکت سوئیسی در ابتدا تنها در حوزۀ حمل و نقل فعالیت داشت اما بعدها پایش به عرصۀ کشتی های کروز نیز باز شد که به دنبال آن شرکت های تابعۀ متفاوتی تأسیس شدند. اینک، شرکت کشتیرانی MSC سوئیس سکان بزرگترین شرکت خصوصی خطوط حمل و نقل کانتینری را در دست دارد و در حال حاضر 480 دفتر در 150 کشور و بیش از 24 هزار نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت دارند. شناورهای این ناوگان از 200 مسیر به 315 بندرجهان تردد دارند و در این بنادر لنگر می اندازند.
این شرکت 490 فروند شناور به ظرفیت دو میلیون و 716 هزار و 395 TEU در ناوگان خود دارد که 190 فروند آن ملکی و الباقی استیجاری است. این شرکت بر اساس گزارش آلفالاینر در حال حاضر سفارش ساخت 37 شناور را در دفتر سفارش خود ثبت کرده است. MSC در سال 2015 میلادی 727.4 میلیون دلار از فروش خالص خود سود کسب کرد که در مقایسه با سال گذشته روند صعودی 4.4 درصدی را در پیش گرفته است. هزینه های عملیاتی نیز نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی را تحربه کرد. تاکنون گزارش و اطلاعاتی مبنی بر کسب سود و ضرردهی این شرکت در سه ماهۀ نخست سال 2016 میلادی منتشر نشده است.
شرکت های تابعۀ MSC
نخستین شرکت تابعۀ MSC شرکت MSC Cruises است. دفتر این شرکت مسافربری در ژنو سوئیس قرار دارد و به عنوان چهارمین شرکت کروز جهان و رهبر بازار در اروپا، آمریکا و آفریقای جنوبی شناخته شده است. آنچه موجب تمایز این شرکت کانتینری با دیگر شرکت ها در بازار شناورهای کروز شده است، کشتی های فوق مدرن در ناوگان این شرکت، محل اقامت مجهز و ارائه خدمات ورزشی بی نقص است.
این شرکت تابعه 12 فروند شناور در ناوگان خود دارد و در سال 2015 میلادی میزبان 1.7 میلیون نفر مسافر بوده است. این شرکت در یک سرمایه گذاری 53 میلیارد یورویی در صنعت کشتی سازی، هفت فروند شناور نسل جدید مسافری را تا پایان سال 2021 میلادی به ناوگان خود اضافه خواهد کرد که تعداد شناورهای این شرکت را دو برابر کرده و ظرفیت جابه جایی مسافر را سالانه تا 3.6 میلیون نفر افزایش خواهد داد. از میان هفت فروند شناور نسل جدید، شرکت کشتیرانیCruises MSC یک فروند را در ماه می سال 2014 به ارزش 2.1 میلیارد دلار به کشتی سازی ایتالیایی Fincantieri سفارش داد که قرار است آن را در نیمۀ نخست سال 2017 میلادی تحویل بگیرد و شناور دیگری هم در ماه آگوست به ارزش 4.13 میلیارد دلار آمریکا سفارش داد که قرار است در یارد کشتی سازی Saint-Nazaire فرانسه ساخته و در نیمۀ نخست سال 2019 میلادی تحویل داده شود.
ناگفته نماند شناورهای کروز سالانه در مسیرهای دریای مدیترانه و کارائیب تردد دارند. سفرهای فصلی در محدودۀ اروپای شمالی، اقیانوس آتلانتیک، کوبا و آنتیل فرانسه، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، ابوظبی، دبی و عمان جریان دارد.
شرکت خطوط کشتیرانی W.E.C. Lines B.V وابسته به شرکت سوئیسی MSC به عنوان دومین شرکت تابعه به طور رسمی فعالیت خود را از نخستین روز ژانویه سال 2009 میلادی با ادغام سه شرکت کشتیرانی و خطوط کانتینری هلندی آغاز کرد. این شرکت تعداد 14 فروند شناور را در ناوگان خود ثبت کرده است و در کشورهای آلمان، پکن، اسپانیا، کنیا و مصر دفتر نمایندگی دارد.
پایانۀ کانتینری شرکت سوئیسی MSC یعنی TIL به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیکی قوی، جایگاه ویژه ای در سراسر جهان دارد و در سال 2000 تأسیس شده است. سرمایه گذاری و مدیریت و توسعۀ ترمینالهای کانتینری در سراسر جهان بر عهدۀ این شرکت با مسئولیت محدود است. در سالهای اخیر شرکت TIL به یکی از بزرگترین اپراتورهای پایانه ای کانتینری در جهان تبدیل شده است که 27 پایانه در 25 بندر تجاری جهان و پنج قارۀ دنیا تأسیس کرده ست.
این موفقیت حاصل سرمایه گذاری مشترک با شرکت و اپراتورهای پایانه ای معتبر و مالکان آنان است.
MSC سکان دار بهترین شرکت در مدیریت کشتی
شرکت MSC سوئیس مفتخر به دریافت جایزۀ دریانورد امروز در کشور هند بعنوان بهترین شرکت مدیریتی کشتی در سال 2015 و 2016 اشناخته شد. جایزۀ بهترین شرکت کشتیرانی در کانال پاناما از شرکت تامین لجستیک و منابع منطقه در سال 2015، بهترین رفتار سازمانی در امور مالی در حفظ محیط زیست از سوی انجمن بین المللی توزیع بار کانادا در سال 2015 و جایزۀ خطوط کانتینری سال از سوی شرکت حمل بار انگلستان در سال 2015 از دیگر افتخارات این شرکت سوئیسی است.
شناورهای خدماتی MSC راه های ارتباطی را توسعه می دهند
شرکت سوئیسی MSC خرسند است که توانسته است یک فروند شناور خدماتی فصلی به نام Parana را که قرار است در بندر Antonio Este لنگر بیندازد راه اندازی کند. در طی سالهای اخیر این شرکت توانسته است حمل کالای یخچالی راتوسعه دهد. این شناور قرار است در مسیر خط جنوبی آمریکای جنوبی تردد داشته باشد. هدف از راه اندازی این شناور در این مسیر اجرای عملیات هفتگی در بندر Antonio Este، حمل و نقل هفتگی از بندر Montevideo به شبکه های MSC و خدمات سفارشی میوۀ پالت است.  
همچنین این شرکت حمل و نقل کانتینری دو شناور خدماتی در خطوط کشتیرانی MSC را که قرار است در مسیر آسیا و خلیج آمریکا تردد داشته باشد به تازگی معرفی کرد. این دو شناور با همکاری دو شناورخدماتی دیگر به نام America و Empire فعالیت خود را از نخستین روز ماه می سال 2016 میلادی آغاز کردند.
شناور Lone Star Express در دومین روز ماه می سال 2016 سفر خود را در اقیانوس آرام به سمت بندر Qingdoa چین آغاز کرده است و قرار است از بنادر Qingdoa، نینگبو، هوستن، میامی، کریستال، شانگهای، Busan، Yantian، Xiamen، Cristobal، Mobileو Balboa عبور کند.
شناور Everglades نیز به Amberjack تغییر نام داد و برای عزیمت به نیویورک بازسازی شد.
این شناور نیز در ششمین روز ماه می سال 2016 میلادی به سمت بندر Xingang حرکت کرد.
شناور مذکور قرار است در بنادر Xingang، Qingdoa، Shanghai، Busan، Savannah، نیویورک، چارلستون، Jacksonville و Freeport تردد کند.
مرور حوادث کشتیرانی MSC
این شرکت سوئیسیِ خوش نام و پیشتاز در صنعت حمل و نقل و مسافری طی مدت فعالیت خود چندین حادثه را تجربه کرده است. دو شناور Achille Lauro و MSC Jessica متعلق به ناوگان این شرکت به ترتیب در سالهای 1994 و 2012 گرفتار حریق شدند. نخستین حادثه خوشبختانه خسارت جانی به بار نیاورد اما در دومین آتش سوزی شش نفر از خدمه جان خود را از دست دادند.
شناور MSC Sabrina در St Lawrence River آمریکای شمالی در تاریخ هشتم ماه مارس 2008 میلادی به گل نشست. شناور دیگری به نام Rena نیز در پنج اکتبر سال 2011 میلادی که با سرعت 31 کیلومتر بر ساعت در Tauranga نیوزیلند در حرکت بود به گل نشست.
شناور MSC Nikita در تاریخ 29 آگوست 2009 میلادی در بندر روتردام با شناور Nirint Pride برخورد داشت و خوشبختانه ضرر جانی در پی نداشت. دیگر شناور کانتینری متعلق به خطوط کشتیرانی این شرکت به نام MSC Chitra در تاریخ 8 آگوست 2010 در بندر Jawaharlal Nehru کرانه غربی هند با شناور MV Khalijia III متعلق به کشتیرانی Mumbai برخورد داشت که در پی آن تعداد زیادی کانتینر در آب ریخت و مدت زمانی طولانی زمان برد تا کشتی ها بتوانند پس از پاکسازی منطقه و ایجاد ایمنی در آن قسمت تردد کنند.
برچسب ها: MSC کشتیرانی سوئیس
ارسال نظرات
آخرین اخبار