۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
عراق برای مهار آب دجله به اروند برنامه دارد

خروج سالانه21 میلیارد متر مکعب آب کارون به خلیج فارس

نماینده منتخب آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه 21میلیارد متر مکعب آب شیرین رودخانه کارون از طریق اروندرود به خلیج فارس می ریزد خواستار جلوگیری از خروج آب کارون به دریا و استفاده آن در بخش کشاورزی شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۲۶۶
خروج سالانه21 میلیارد متر مکعب آب کارون به خلیج فارس
غلامرضا شرفی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: در حالی که کشور با کمبود آب شیرین روبرو است خروج این حجم آب کارون به دریا منطقی نیست وباید برای مهار آبهای سرزمینی برنامه ریزی کرد.
وی گفت: عراقی ها برنامه ای در دست دارند که با سدسازی در ام الرصاص از خروج آب رودخانه های دجله و فرات و ورود آن به اروندرود جلوگیری کنند که در این صورت تحقق چنین برنامه ای که دور از دسترس نیست در آینده شاهد خشک شدن نخلستان های دو سوی اروندرود خواهیم بود.
این نماینده منتخب آبادان با بیان اینکه با کاهش آب رودخانه اروندرود ، کشتیرانی در این آبراه نیز با چالش ها و محدودیت هایی روبرو خواهد شد خواستار پیگیری این موضوع از سوی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران شد.
شرفی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند در حال تعامل و رایزنی با مقامات عراقی است تا کشاورزی دو کشور با احداث سد بر روی رودخانه های دجله و فرات آسیب نبیند.
وی همچنین خواستار شروع عملیات لایروبی آبراه اروندرود بر اساس قرارداد بین المللی 1975الجزایر شد وگفت: لایروبی اروند می تواند برای هر دو کشور ایران و عراق مفید باشد.
نماینده منتخب آبادان در مجلس دهم درادامه با بیان اینکه به عقب انداختن لایروبی اروندرود به مصلحت هیچ یک از دو کشور نیست افزود: لایروبی اروند می تواند امکان تردد کشتی هایی با ظرفیت های بیش از 25هزار تن را در این آبراه فراهم کند.
مقامات عراقی بارها بر شروع عملیات لایروبی آبراه مشترک اروندرود تاکید کرده اند ولی هیچ گاه به وعده های خود عمل نکردند.
این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران و وزیر راه و شهرسازی بر آمادگی ایران برای لایروبی اروندرود تاکید کرده اند.
براساس قرارداد 1975الجزایر عملیات لایروبی اروندرود بر عهده دو کشور ایران و عراق است و هیچ یک از این دو کشور مجاز به این کار نیست.   
آخرین بار در سال 1356آبراه اروندرود توسط دو کشور لایروبی شده است.
رژیم بعثی عراق در تجاوز زمینی ، هوایی و دریایی به جمهوری اسلامی ایران در 31شهریور 1359همه شناورها و کشتی های عبوری در اروندرود را هدف آتش قرار داد و همگی را غرق کرد.
برچسب ها: اروند رود کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار