۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
پیشینۀ غول های کشتیرانی جهان (1)

کشتیرانی مرسک دانمارک؛ اولین غول کانتینری جهان

نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۵۱۱۲
کشتیرانی مرسک دانمارک؛ اولین غول کانتینری جهان
شرکت کشتیرانی مرسک مولر دانمارک با وجود درخشش قابل توجهش در رتبه بندی بین المللی، در سه ماهۀ نخست سال 2016 میلادی سود چندانی بدست نیاورد. گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، نشان از سود دریافتی در سه ماهۀ نخست سال 2016 برابر با 1.6 میلیارد دلار آمریکا دارد. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه رده بندی بین المللی آلفالاینر طی گزارش رتبه بندی اپراتورهای برتر کشتیرانی جهان، ظرفیت ناوگان کشتی های استیجاری و ملکی و میزان سفارشات آنان را به نمایش گذاشت. در این رده بندی بزرگترین شرکتهای کشتیرانی جهان حضور دارند که شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک سکانداری اولین کشتیرانی برتر جهان را به عهده دارد. شرکت APM-Maersk در سلسله گزارشهای «معرفی غول های کشتیرانی جهان» اولین کشتیرانی است که در سایت مانا معرفی می شود.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده (در تاریخ 15 ماه می سال 2016 میلادی) از سوی موسسۀ آلفالاینر شرکت دانمارکی APM- Maersk در بین غول های کشتیرانی نخستین جایگاه را از آن خود کرده است. این شرکت از سال 1996 تاکنون بزرگترین شرکت کانتینری و همچنین تامین کننده کشتی های تدارکاتی جهان است که با 89 هزار نیرو در حال حاضر در بیش از 135 کشور دنیا نمایندگی دارد. این شرکت خوش نام در ماه آوریل سال 1904 میلادی از سوی کاپیتان پیتر مولر مرسک تأسیس شد. مرسک نه تنها در بخش حمل و نقل کانتینری بلکه در پایانه های APM، تانکرها، آموزش، بخش فراساحل و دیگر قسمت های کشتیرانی چون نفت و گاز و کشتی سازی مشغول فعالیت و مورد حمایت بانک مرکزی دانمارک است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مقامات مرسک، این شرکت در ماه می سال 2014 میلادی شاهد بهترین عملکرد شرکت تابعۀ خطوط کشیرانی مرسک بود که سود خالص 1.02 میلیارد دلاری را برای این بخش به همراه داشت.
این شرکت معتبر کشتیرانی به بنادر پرتردد اقصی نقاط جهان رفت و آمد دارد که از آن دست می توان به بنادر گوتنبرگ و روتردام در اروپا، مونترال و هوستون در آمریکای شمالی، بنادر Itajai Pecem, در آمریکای جنوبی، بحرین و سلاله در خاورمیانه و بنادر تیانجین، شانگهای و Qingdao اشاره کرد.
طبق آمار منتشر شدۀ از سوی آلفالاینر، شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک ناوگانی متشکل از 612 فروند شناور با ظرفیت 3.083.503 TEU دارد که 265 مورد در مالکیت این شرکت و347 فروند آن چارتر است. 29 فروند شناوری که سفارش ساخت آنها را با کشتی سازی های شرکت صنایع سنگین هیوندا، سانگ دانگ، نینگبو در کرۀ جنوبی و شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو (DSME) امضا کرده است در حال ساخت است اما به دلیل عدم ثبات قیمت ها در بازار در سه ماهۀ نخست سفارشی نداده است.
بر اساس این گزارش، این شرکت دانمارکی با وجود درخشش قابل توجهش در رتبه بندی بین المللی، در سه ماهۀ نخست سال 2016 میلادی سود چندانی بدست نیاورد. گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، نشان از سود دریافتی در سه ماهۀ نخست سال 2016 برابر با 1.6 میلیارد دلار آمریکا دارد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند نزولی 86 درصدی را تجربه کرد که دلیل آن کاهش قیمت نفت و میانگین پایین نرخ حمل کانتینری اعلام شده است. سود پیش بینی شدۀ این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در همۀ زمینه های فعالیت این شرکت جز در مورد کشتی های حفاری کاهش قابل توجهی را تجربه کرد. مرسک همچنین در فروش هر بشکه نفت 45 تا 40 دلار ضرر را متحمل شده است. ولی مقامات مسئول اذعان می کنند با درنظرگرفتن شرایط وخیم بازار سعی در تقویت بخش نفتی و ترمینال های APM خود دارند.
از شرکت های تابعۀ این اپراتور جهان می توان به خطوط کشتیرانی مرسک، Mercosulو Seago،شرکت حمل و نقل MCCو همچنین شرکت کشتیرانی Safmarine اشاره کرد. 
این گزارش در پایان افزود: شرکت مرسک دانمارک در پایان سال 2015 میلادی از تعدیل 110 نفر از نیروهای خود در دفتر گپنهاگن دانمارک خبر داد. این غول کانتینری تصمیم دارد تا پایان سال 2017 میلادی چهار هزار نیروی انسانی دیگر را در این مجموعه تعدیل کند و این به معنی از دست دادن 17 درصدی نیروهای انسانی در بخش خشکی و دیگر قسمت هاست.
ناگفته نماند، این شرکت دوستدار محیط زیست نیز هست چراکه شرکت تابعۀ خطوط کشتیرانی مرسک با همکاری شرکت پتروشیمی بروج در ابوظبی نیز قراردادی امضا کرده است که به موجب آن انتشار گاز کربن دی اکسید را در ناوگان خود تا 15 درصد کاهش خواهد داد.
برچسب ها: مرسک
ارسال نظرات
آخرین اخبار