۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

ایران و فنلاند شناورهای مشترک می سازند

بر اساس امضاء تفاهم نامه همکاری بین شرکت فن آوران سیراف و شرکت Weldmec marine فنلاند امکان ساخت شناورهای مشترک بین دو کشور فراهم شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۵۰۱۰
ایران و فنلاند شناورهای مشترک می سازند
به گزارش خبرنگار مانا مدیرعامل شرکت فن آوران سیراف در سمیناری که به میزبانی همین شرکت تحت عنوان " بررسی راهکارهای ارتقاء همکاری های تخصصی و استفاده از تکنولوژیهای روز ساخت شناورها پس از برجام" عصر دیروز در محل هتل المپیک تهران برگزار شد ضمن بیان این مطلب گفت: براساس این تفاهم نامه تا 85 درصد سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت شناور به صورت فاینانس از طریق بانک فنلاندی تامین خواهد شد و 15 درصد سرمایه گذاری پروژه بر عهده شرکت فن آوران سیراف خواهد بود.
دکتر حسن ابراهیم پورضیایی سپس به فرایند توسعه شرکت فن آوران سیراف پرداخت و گفت: شرکت فن آوران سیراف در سال 77 فعالیت خود را شروع کرد و در ابتدای امر فعالیت شرکت بر اساس طراحی تجهیزات دریایی شکل گرفت ولی با طراحی و تولید انواع شناورها و ارائه برخی از خدمات دریایی فعالیت شرکت ادامه پیدا کرد.
وی افزود: هدفگذاری های شرکت تا سال 86 سالانه بود اما از این سال به بعد برنامه ریزی ها و هدفگذاری های استراتژیک به صورت مقاطع سه ساله پیش بینی شد و شرکت توانست فرایند توسعه خود را ادامه دهد.
وی تصریح کرد: در طی این مدت شرکت فن آوران سیراف بدون کمک از تسهیلات بانکی و صرفا بر اساس توانایی واقعی خود برنامه ریزی کرده است و سیر پیشرفت خود را زمان دار تعریف کرده که به همین دلیل آسیب پذیری اش اندک خواهد بود.
وی با بیان این نکته که سیراف تنها بر اساس نیاز صنعت تولید می کرد افزود: تا سال 85 بحث ساخت شناورها و ارائه خدمات به سایر یاردها را هدف قرار دادیم و بسته های کاملی از نیازمندی های مشتریان دریافت می کردیم و پذیرفتیم که علت عدم پیشرفت سیراف این است که توجه اش بر روی یک فعالیت خاص نیست.
مدیرعامل شرکت فن آوران سیراف خاطر نشان کرد: از سال 85 عملا فرایند توسعه خود را بر پایه هدفگذاری استراتژیک قرار دادیم و همچنان به منابع دولتی بی نیاز بودیم. اما از سال 90 بحث ساخت شناورها را هدف قرار دادیم و تمرکز خود را بر ساخت شناورهای با طول زیر 25 متر قرار دادیم و در زمانی که اعتماد از صنایع دریایی سلب شده بود توانستیم این اعتماد را ایجاد کنیم که سازمان بنادر و دریانوردی و سایر شرکت ها به ما سفارش کار دهند.
ضیایی گفت: شرکت فن آوران سیراف در حال حاضر با 1100 متر کارگاه تولید شناور به جایی رسیده است که توانسته رضایت مجموعه ای را به نام Weldmec marine که در شمال اروپا به عنوان یکی از شرکت های صاحب صنعت مطرح است را جلب کند.
وی سپس با اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه افزود: یکی از دلایلی که به عنوان شرکت دانش بنیان انتخاب شدیم این بود که هر آنچه که تحقیق و توسعه آن را انجام دادیم طراحی و در نهایت تولید کردیم و خودمان محصول را بازاریابی و آن را به فروش رساندیم و این چرخه به ما کمک کرد که فهم مجموعه خود را از تولید بالا ببریم.
وی افزود: ما امروز ادعا نمی کنیم که آنچه که تولید شده همان چیزی بوده که می خواستیم اما مطمئنیم که به 70 درصد آنچه می خواستیم نزدیک شده ایم.
ضیایی یادآور شد: باید بپذیریم که مشتری حق دارد محصول با کیفیت خریداری کند و مشتری نیست که باید از تولید کننده حمایت کند بلکه دولت است که باید شرایط را برای حمایت ایجاد کند.
وی با بیان اینکه فن آوران سیراف از سال 77 تا سال 94 طی هر سال حداقل 3 محصول جدید را وارد فرآیند کرده است گفت: امروز سیراف حدود 80 نوع محصول دارد.
وی افزود: متاسفانه تکیه بر رضایتمندی مشتری در کشور ما مفهوم ندارد و اگر تعریف رضایتمندی مشتری باشد هدف خود به خود شکل می گیرد.
ضیایی گفت: به جرات می گویم که هدف از دانش بنیان شدن سیراف تنها ممیزی شدن این شرکت بود زیرا سیراف سالهاست که دانش بنیان است اما کشور ابزار شناسایی این گونه مجموعه ها را نداشت.  
مدیرعامل شرکت فن آوران سیراف با بیان این نکته که هر حرکت بزرگی نیاز به ساختار مالی و اعتبار ی مناسب دارد اظهار داشت: متاسفانه ساختار بانکی کشور ما دلالی است و ترجیح می دهد پول را به تولید کننده ندهد.
وی گفت: شرکت سیراف تصمیم گرفته در بازار های بین المللی حضور پیدا کند و امروز به جایی رسیده است که علیرغم فاصله طولانی با مرزهای آبی کشور امیداوراست به جایی برسد که در خاورمیانه و آسیای میانه حرف برای گفتن داشته باشد.
در ادامه مراسم مهندس حسن رضا صفری مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان با اشاره به تحریم های دریایی به بحث اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد موازی، ترمیمی، دفاعی و الگو انواع اقتصاد است و اقتصاد الگو همان اقتصاد مقاومتی است که نگاه کلان و بلند مدت به اقتصاد دارد و زمینه ساز ایجاد تمدن بزرگ اسلام است.
صفری مهمترین اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی را مهار سوداگری و فساد دانست و تصریح کرد: مردمی سازی اقتصاد و خصوصی سازی و خلاصی از وابستگی به درآمد نفتی به دنبال اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد شد.
وی راهبرد اقتصاد مقاومتی را کسب فناوری دانست و گفت:در اقتصاد مقاومتی به همه مراحل کسب فناوری یعنی بهره برداری ، تعمیر و نگهداری ، ساخت و مهندسی توسعه فرآیند و مهندسی توسعه فناوری نیازمندیم و یکی از روش های کسب فناوری انتقال آن است.
وی خاطر نشان کرد: انتقال تکنولوژی باید بر اساس اولویت ها و به صورت کامل صورت گیرد و ضمن دقت در انتقال تکنولوژی باد در پسا تحریم به دنبال بازار و اقدام مشترک برای پاسخگویی به مصرف کننده ایرانی باشیم و مدیریت بهره برداری از تجهیزات صنایع دریایی را به بخش خصوصی بسپاریم.
در ادامه این سمینار محمدرضا قادری مدیر کل حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پروژه مشترک شرکت فن آوران سیراف و شرکت فنلاندی گفت: باید همکاری به گونه ای باشد که تجربه فنلاند در خصوص حفاظت از محیط زیست دریایی بالتیک به نحوی به ایران منتقل شود.
وی افزود: بر اساس آخرین مصوبات اجلاس mpc در Imo کشورها باید گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند و در بخش دریایی mpc تصویب کرده تا پروژه هایی در بخش صنعت دریایی تحقق پیدا کند که گازهای گلخانه ای کاهش یابد.
قادری گفت: منطقه بالتیک به عنوان منطقه استفاده از سوخت های کم سولفور مطرح است و ما باید در خلیج فارس و دریای عمان همینگونه عمل کنیم و باید از تجربه کشور فنلاند در این زمینه استفاده کنیم.
گزارش خبرنگار ما حاکی است در این سمینار شرکت فناوران سیراف از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پس از انجام ممیزی موسسه رده بندی ایرانیان به عنوان اولین شرکت دریایی در لیست شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.
برچسب ها: فن آوران سیراف
ارسال نظرات
آخرین اخبار